– Faktycznie w Związku Banków Polskich pracujemy nad rekomendacjami dotyczącymi otwierania rachunków bankowych przez klientów uwierzytelnianych w oparciu o przelew z innego banku. Będzie to dokument zawierający zbiór dobrych praktyk banków, które wdrożyły taką funkcjonalność i stanowić będzie swoiste kompendium wiedzy dla banków w tym zakresie – mówi Piotr Balcerzak z Rady Bankowości Elektronicznej ZBP.
Nie podaje żadnych szczegółów i zapewnia, że to standardowa procedura. Ale z nieoficjalnych rozmów z przedstawicielami banków wynika, że dostrzegają problem i chodzi o wypracowanie takich standardów, żeby obce osoby nie mogły się podszywać pod kogoś innego i wykorzystując wykradzione dane zakładać kolejnych rachunków przez Internet. Procedurom z tym związanym przygląda się także Komisja Nadzoru Finansowego.
– Jesteśmy w trakcie analizy – mówi Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF. Zdarzają się sytuacje, w których wyłudzane są dane klientów, a następnie wykorzystywane do zakładania kont w kolejnych bankach. Po czym te rachunki służą do zaciągania pożyczek oraz wyłudzeń w Internecie. Osoby poszkodowane dowiadują się o tym w momencie, gdy dostają wezwanie do zapłaty.
Skala zjawiska jest spora. Miesięcznie w firmie pożyczkowej Vivus ma miejsce kilkaset prób wyłudzenia, choć większość jest wykrywana. – Największy problem polega na tym, że dane do wyłudzenia pochodzą od realnych osób i teoretycznie są potwierdzone przez bank poprzez autoryzację przelewem, więc na ich podstawie trudno odróżnić, które wnioski kredytowe są próbą wyłudzeń, a które nie – mówi Krzysztof Śniosek, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Vivus. Dodaje, że w przypadku osób, które padły ofiarą takich wyłudzeń, zawieszane jest postępowanie windykacyjne na czas śledztwa. Po potwierdzeniu wyłudzenia przez policję umowa jest anulowana.
Z kolei przedstawiciele ZBP zapewniają, że od strony banków wszystko jest pod kontrolą. – Każdy bank jako podmiot profesjonalny i będący instytucją zaufania publicznego analizuje ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością. Wprowadzenie każdego nowego produktu bankowego lub usługi poprzedzone jest wieloma analizami, m.in. z obszaru bezpieczeństwa, a ich wdrażanie odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, najlepszymi praktykami i standardami – mówi Piotr Balcerzak.