Na Polska.pl, oficjalnym portalu promocyjnym RP, nasz kraj firmuje na razie biało-czerwony latawiec. Jednak już niedługo ten stworzony w 2002 r. znak może zostać zastąpiony przez nowy, tegoroczny projekt. To stylizowana czerwona sprężyna wpisana, czy raczej wrysowana, w kontur mapy Polski.
Projekt za milion
Oba logotypy dzieli 12 lat różnicy i gigantyczna różnica w cenie. Latawiec stworzyła agencja reklamowa Corporate Profile DDB za symboliczną złotówkę. Nowe logo było już w pełni komercyjnym przedsięwzięciem – opracowała je brytyjska firma doradztwa marketingowego Saffron Brand, której współzałożycielem był światowej sławy ekspert od budowy marek (także miast i państw) Wally Olins.
Zleceniodawca, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, które zrzesza agencje reklamowe i domy mediowe, zapłaciło za nowe logo około miliona złotych. Na razie z własnej kieszeni, ale liczy, że na projekt złożą się teraz firmy, które będą chciały wykorzystać logotyp w swej promocji.
Wally Olins przez lata współpracował z Krajową Izbą Gospodarczą i działającym przy niej Instytutem Marki Polskiej, przygotowując koncepcję promocji Polski w świecie. W 2004 r. stworzył jej główną ideę – creative tension, czyli twórcze napięcie – która wtedy jednak nie trafiła do przekonania instytucjom odpowiedzialnym za promocję. Dziesięć lat później SKM SAR wróciło do koncepcji i zamówiło projekt logo w firmie Olinsa (była to jego ostatnia praca przed śmiercią w kwietniu br.)
Zrzutka na logotyp
– Zdecydowaliśmy, że na 25-lecie uporządkujemy branding kraju. Już dziesięć lat temu Wally Olins dostrzegł w Polakach creative tension, czyli twórcze napięcie – to, że nasze różne cechy, niekoniecznie pozytywne, razem tworzą ciekawą mieszankę. Najpierw zobaczył w nas creative tension, a potem spring, czyli wiosnę, źródło, albo sprężynę – symbol tego, że czas się odbić – podkreśla Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SKM SAR.