Jak podaje HSBC w raporcie opracowanym w oparciu o badanie przedsiębiorców przeprowadzone w maju i czerwcu, mimo spadku zamówień z Rosji i Ukrainy niemal 50 proc. ankietowanych spodziewa się zwiększenia eksportu w tym półroczu. Najszybciej ma rosnąć zagraniczna sprzedaż farmaceutyków.
Z powodu obecnego kryzysu na rynkach wschodnich polskie firmy będą jeszcze intensywniej szukały innych odbiorców, a alternatywą dla europejskich klientów mogą się stać firmy z Azji. – Wiele towarów eksportowanych przez Niemcy do Azji to produkty składane z komponentów produkowanych w Polsce. Niemniej jednak polskie firmy coraz odważniej spoglądają na Daleki Wschód, starając się budować własną markę – mówi Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu HSBC Bank Polska.
W związku z tymi tendencjami Azja wydaje się najbardziej perspektywicznym rynkiem zbytu dla polskich eksporterów. W szczególności interesujące są dwa największe kraje tego regionu – Chiny i Indie.
– Pomijając wszystkie bieżące problemy paradoksalnie można stwierdzić, że embargo rosyjskie przyczyni się do rozwoju polskiego eksportu, zwłaszcza poza Europę – mówi Robert I. Chmielewski, dyrektor generalny firmy Lactex produkującej m.in. mleko w proszku. – Znaczny spadek cen produktów spożywczych wymuszony urodzajnym latem i nagromadzeniem zapasów powoduje ogólną obniżkę cen. Ten czynnik wraz ze znacznym osłabieniem się kursu złotego w stosunku do dolara i euro powoduje zwiększenie konkurencyjności.
– Pojedyncze kategorie na rynku rosyjskim mogą mieć już ujemną dynamikę. Zakładamy jednak, że w Rosji zrealizujemy nasze założenia budżetowe, które przewidywały kilkuprocentowy wzrost sprzedaży rok do roku – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki Wronki, dla której Rosja to jeden z głównych rynków zbytu. Jak wyjaśnia, obecnie handlowcy firmy w Rosji mówią o sytuacji, jakiej się Amica spodziewała – rynek się pogarsza, ale nie jest na tyle zły, by mówić o spadkach sprzedaży. Dlatego Amica przyszły rok prawdopodobnie będzie planować na podobnym poziomie, jak obecny.