Reklama
Rozwiń

HSBC prognozuje wzrost polskiego eksportu

Bank HSBC spodziewa się wzrostu zainteresowania polskich firm rynkami azjatyckimi. Kryzys wschodni dla sprzedaży zagranicznej nie będzie miał dużego znaczenia.

Publikacja: 16.09.2014 08:53

Eksporterzy jednak w lepszych nastrojach

Eksporterzy jednak w lepszych nastrojach

Foto: Rzeczpospolita

Jak podaje HSBC w raporcie opracowanym w oparciu o badanie przedsiębiorców przeprowadzone w maju i czerwcu, mimo spadku zamówień z Rosji i Ukrainy niemal 50 proc. ankietowanych spodziewa się zwiększenia eksportu w tym półroczu. Najszybciej ma rosnąć zagraniczna sprzedaż farmaceutyków.

Z powodu obecnego kryzysu na rynkach wschodnich polskie firmy będą jeszcze intensywniej szukały innych odbiorców, a alternatywą dla europejskich klientów mogą się stać firmy z Azji. – Wiele towarów eksportowanych przez Niemcy do Azji to produkty składane z komponentów produkowanych w Polsce. Niemniej jednak polskie firmy coraz odważniej spoglądają na Daleki Wschód, starając się budować własną markę – mówi Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu HSBC Bank Polska.

W związku z tymi tendencjami Azja wydaje się najbardziej perspektywicznym rynkiem zbytu dla polskich eksporterów. W szczególności interesujące są dwa największe kraje tego regionu – Chiny i Indie.

– Pomijając wszystkie bieżące problemy paradoksalnie można stwierdzić, że embargo rosyjskie przyczyni się do rozwoju polskiego eksportu, zwłaszcza poza Europę – mówi Robert I. Chmielewski, dyrektor generalny firmy Lactex produkującej m.in. mleko w proszku. – Znaczny spadek cen produktów spożywczych wymuszony urodzajnym latem i nagromadzeniem zapasów powoduje ogólną obniżkę cen. Ten czynnik wraz ze znacznym osłabieniem się kursu złotego w stosunku do dolara i euro powoduje zwiększenie konkurencyjności.

– Pojedyncze kategorie na rynku rosyjskim mogą mieć już ujemną dynamikę. Zakładamy jednak, że w Rosji zrealizujemy nasze założenia budżetowe, które przewidywały kilkuprocentowy wzrost sprzedaży rok do roku – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki Wronki, dla której Rosja to jeden z głównych rynków zbytu. Jak wyjaśnia, obecnie handlowcy firmy w Rosji mówią o sytuacji, jakiej się Amica spodziewała – rynek się pogarsza, ale nie jest na tyle zły, by mówić o spadkach sprzedaży. Dlatego Amica przyszły rok prawdopodobnie będzie planować na podobnym poziomie, jak obecny.

Zdaniem Roberta I. Chmielewskiego największą nadzieją polskiego eksportu zamorskiego pozostaną Chiny ze swoim olbrzymim potencjałem i otwartością na nowe produkty. – Od kondycji finansowej Chin zależeć będzie popyt na towary spożywcze w całej Azji. Utrzymanie dotychczasowego poziomu rozwoju Państwa Środka będzie również czynnikiem korzystnie wpływającym na eksport z Polski – mówi.

Według HSBC w 2030 r. Chiny będą piątym co do ważności kierunkiem eksportowym dla polskich towarów – czołówka pozostanie niezmieniona: Niemcy, Wielka Brytania i Francja, ale wypadną z niej Stany Zjednoczone.

HSBC w ujęciu globalnym spodziewa się wzrostu wartości handlu zagranicznego z 2,5 proc. w 2013 r. do 8 proc. w 2016 r.

—Piotr Mazurkiewicz, Grzegorz Siemionczyk

OECD studzi nastroje

Według organizacji w tym roku strefa euro będzie się rozwijała tylko w tempie 0,8 proc., a w 2015 r. 1,1 proc. Dane są gorsze niż majowa prognoza, tegoroczny wynik skorygowano o 0,5 pkt. proc. Obniżono też przewidywania ?dla USA, które w tym roku mają się rozwijać w tempie 2,1 proc. (-0,5 pkt. proc.), a w przyszłym 3,1 proc. (-0,4 pkt. proc.). Prognoz dla Chin nie zmieniono: 7,4 proc. wzrostu w 2014 r. ?i 7,3 proc. w 2015 r.

Jak podaje HSBC w raporcie opracowanym w oparciu o badanie przedsiębiorców przeprowadzone w maju i czerwcu, mimo spadku zamówień z Rosji i Ukrainy niemal 50 proc. ankietowanych spodziewa się zwiększenia eksportu w tym półroczu. Najszybciej ma rosnąć zagraniczna sprzedaż farmaceutyków.

Z powodu obecnego kryzysu na rynkach wschodnich polskie firmy będą jeszcze intensywniej szukały innych odbiorców, a alternatywą dla europejskich klientów mogą się stać firmy z Azji. – Wiele towarów eksportowanych przez Niemcy do Azji to produkty składane z komponentów produkowanych w Polsce. Niemniej jednak polskie firmy coraz odważniej spoglądają na Daleki Wschód, starając się budować własną markę – mówi Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu HSBC Bank Polska.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora