HSBC prognozuje wzrost polskiego eksportu

Bank HSBC spodziewa się wzrostu zainteresowania polskich firm rynkami azjatyckimi. Kryzys wschodni dla sprzedaży zagranicznej nie będzie miał dużego znaczenia.

Publikacja: 16.09.2014 08:53

Eksporterzy jednak w lepszych nastrojach

Eksporterzy jednak w lepszych nastrojach

Foto: Rzeczpospolita

Jak podaje HSBC w raporcie opracowanym w oparciu o badanie przedsiębiorców przeprowadzone w maju i czerwcu, mimo spadku zamówień z Rosji i Ukrainy niemal 50 proc. ankietowanych spodziewa się zwiększenia eksportu w tym półroczu. Najszybciej ma rosnąć zagraniczna sprzedaż farmaceutyków.

Z powodu obecnego kryzysu na rynkach wschodnich polskie firmy będą jeszcze intensywniej szukały innych odbiorców, a alternatywą dla europejskich klientów mogą się stać firmy z Azji. – Wiele towarów eksportowanych przez Niemcy do Azji to produkty składane z komponentów produkowanych w Polsce. Niemniej jednak polskie firmy coraz odważniej spoglądają na Daleki Wschód, starając się budować własną markę – mówi Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu HSBC Bank Polska.

W związku z tymi tendencjami Azja wydaje się najbardziej perspektywicznym rynkiem zbytu dla polskich eksporterów. W szczególności interesujące są dwa największe kraje tego regionu – Chiny i Indie.

– Pomijając wszystkie bieżące problemy paradoksalnie można stwierdzić, że embargo rosyjskie przyczyni się do rozwoju polskiego eksportu, zwłaszcza poza Europę – mówi Robert I. Chmielewski, dyrektor generalny firmy Lactex produkującej m.in. mleko w proszku. – Znaczny spadek cen produktów spożywczych wymuszony urodzajnym latem i nagromadzeniem zapasów powoduje ogólną obniżkę cen. Ten czynnik wraz ze znacznym osłabieniem się kursu złotego w stosunku do dolara i euro powoduje zwiększenie konkurencyjności.

– Pojedyncze kategorie na rynku rosyjskim mogą mieć już ujemną dynamikę. Zakładamy jednak, że w Rosji zrealizujemy nasze założenia budżetowe, które przewidywały kilkuprocentowy wzrost sprzedaży rok do roku – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki Wronki, dla której Rosja to jeden z głównych rynków zbytu. Jak wyjaśnia, obecnie handlowcy firmy w Rosji mówią o sytuacji, jakiej się Amica spodziewała – rynek się pogarsza, ale nie jest na tyle zły, by mówić o spadkach sprzedaży. Dlatego Amica przyszły rok prawdopodobnie będzie planować na podobnym poziomie, jak obecny.

Zdaniem Roberta I. Chmielewskiego największą nadzieją polskiego eksportu zamorskiego pozostaną Chiny ze swoim olbrzymim potencjałem i otwartością na nowe produkty. – Od kondycji finansowej Chin zależeć będzie popyt na towary spożywcze w całej Azji. Utrzymanie dotychczasowego poziomu rozwoju Państwa Środka będzie również czynnikiem korzystnie wpływającym na eksport z Polski – mówi.

Według HSBC w 2030 r. Chiny będą piątym co do ważności kierunkiem eksportowym dla polskich towarów – czołówka pozostanie niezmieniona: Niemcy, Wielka Brytania i Francja, ale wypadną z niej Stany Zjednoczone.

HSBC w ujęciu globalnym spodziewa się wzrostu wartości handlu zagranicznego z 2,5 proc. w 2013 r. do 8 proc. w 2016 r.

—Piotr Mazurkiewicz, Grzegorz Siemionczyk

OECD studzi nastroje

Według organizacji w tym roku strefa euro będzie się rozwijała tylko w tempie 0,8 proc., a w 2015 r. 1,1 proc. Dane są gorsze niż majowa prognoza, tegoroczny wynik skorygowano o 0,5 pkt. proc. Obniżono też przewidywania ?dla USA, które w tym roku mają się rozwijać w tempie 2,1 proc. (-0,5 pkt. proc.), a w przyszłym 3,1 proc. (-0,4 pkt. proc.). Prognoz dla Chin nie zmieniono: 7,4 proc. wzrostu w 2014 r. ?i 7,3 proc. w 2015 r.

Jak podaje HSBC w raporcie opracowanym w oparciu o badanie przedsiębiorców przeprowadzone w maju i czerwcu, mimo spadku zamówień z Rosji i Ukrainy niemal 50 proc. ankietowanych spodziewa się zwiększenia eksportu w tym półroczu. Najszybciej ma rosnąć zagraniczna sprzedaż farmaceutyków.

Z powodu obecnego kryzysu na rynkach wschodnich polskie firmy będą jeszcze intensywniej szukały innych odbiorców, a alternatywą dla europejskich klientów mogą się stać firmy z Azji. – Wiele towarów eksportowanych przez Niemcy do Azji to produkty składane z komponentów produkowanych w Polsce. Niemniej jednak polskie firmy coraz odważniej spoglądają na Daleki Wschód, starając się budować własną markę – mówi Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu HSBC Bank Polska.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli