Peter Greenaway o chaosie świata

Otwierając pokaz vidżejski na placu Wszystkich Świętych w Krakowie, Peter Greenaway mówił w sobotę, że przyszłością kina nie jest jego klasyczna, narracyjna forma, ale nowa jakość połączenie obrazu i dźwięku w "kinie na żywo".

Publikacja: 14.10.2007 21:29

Jego wizja zakłada wkomponowanie kina w większy projekt, który łączy muzykę, strony internetowe, wideoklipy, teatr, książki, a także telewizję interaktywną. Greenaway widzi współczesnego odbiorcę sztuki jako obywatela społeczeństwa informacyjnego, który może wszystkie jej wytwory zmieścić w swoim laptopie.

I taki właśnie projekt pokazał w sobotę na wielkich ekranach przed krakowskim magistratem. Słynny reżyser, mający w swoim dorobku takie filmy, jak "8 i pół kobiety", "The Pillow Book" czy "Kontrakt rysownika", we współpracy z holenderskimi didżejami zaprezentował widowisko, w którym następujące po sobie wideoklipy zmiksowane były z fragmentami filmów, starych zdjęć, obrazów i tekstu.

Temu wideozlepkowi towarzyszył dźwięk: oryginalne fragmenty piosenek, jak na przykład "Over the Rainbow", czy hiphopowe bity, a także odgłosy wydawane przez lokomotywę, ludzki krzyk, maszerująca armia, wybuchy bomb.

Spektakl nosił tytuł "A life in suitcase. A history of Tulse Luper" ("Życie w walizce. Historia Tulse Luper") i był miksowany na żywo przez Greenawaya oraz wspomagających go didżejów. W rolach głównych wystąpiły "przedmioty, które reprezentują świat", czyli między innymi: damska bielizna, noworodek, paszport, alkohol, żarówki, zakrwawiona tapeta, gwizdek, zwierzęta z zoo, mundurki szkolne, lalka, taśma filmowa, tęcza. Całość sprawiała wrażenie chaosu, braku celowości i uporządkowania miała w ten sposób odzwierciedlać postmodernistyczny świat. Pokazywane migawki filmowe to urywki ludzkiej egzystencji, ich motywem przewodnim była wojna, ale przeplatały się też sceny pokazujące strach, przemoc, seks, władzę, czułość, morderstwo, elegancję czy taniec.

Efektu wizualnego spektaklu dopełniły kolorowe podświetlenia okolicznych kamienic, częścią scenerii były także witraże Wyspiańskiego ozdabiające nowy budynek Pawilonu Wyspiański 2000.

Polska publiczność miała już okazję zetknąć się z vidżejską twórczością reżysera rok temu na festiwalu Heineken Open'er w Gdyni, gdzie prezentował on spektakl "The Tulse Luper VJ Tour". Oba projekty łączy nazwisko wyimaginowanej postaci, Tulse Luper, uznawanej za alter ego reżysera. Postać tę Greenaway po raz pierwszy umieścił w swoich wczesnych filmach, by później towarzyszyła mu na dalszym etapie twórczości.

Przed plenerowym widowiskiem Peter Greenaway uczestniczył w krakowskim kinie Kijów w uroczystej premierze swojego najnowszego filmu "Nightwatching" ("Straż nocna"), który wejdzie do polskich kin 2 listopada.

Jego wizja zakłada wkomponowanie kina w większy projekt, który łączy muzykę, strony internetowe, wideoklipy, teatr, książki, a także telewizję interaktywną. Greenaway widzi współczesnego odbiorcę sztuki jako obywatela społeczeństwa informacyjnego, który może wszystkie jej wytwory zmieścić w swoim laptopie.

I taki właśnie projekt pokazał w sobotę na wielkich ekranach przed krakowskim magistratem. Słynny reżyser, mający w swoim dorobku takie filmy, jak "8 i pół kobiety", "The Pillow Book" czy "Kontrakt rysownika", we współpracy z holenderskimi didżejami zaprezentował widowisko, w którym następujące po sobie wideoklipy zmiksowane były z fragmentami filmów, starych zdjęć, obrazów i tekstu.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów