Zawsze będziemy mieli Paryż, czyli nieśmiertelne teksty z „Casablanki”

Wiele kwestii z filmu Michaela Curtiza weszło na stałe do języka. Najpopularniejsza z nich to oczywiście „Zagraj to jeszcze raz Sam”. Tyle tylko, że te słowa w „Casablance” nie padają

Publikacja: 25.09.2009 12:39

"Casablanka"

"Casablanka"

Foto: Materiały Promocyjne

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9146,2,368605.html]Zobacz galerię fotosów z filmu[/link][/b]

Kiedy piękna Ilsa (Ingrid Bergman) pojawia się w „Cafe Americain”, prosi pianistę o melodię, która przypomina jej paryski romans z Rickiem (Humphrey Bogart), właścicielem lokalu. Mówi wtedy: „Zagraj to Sam, przez wzgląd na dawne czasy”. Ponieważ muzyk puszcza prośbę mimo uszu, powtarza: „Zagraj to, Sam.

Zagraj »Jak mija czas«”. Gdy rozbrzmiewają pierwsze takty melodii, Bogart wpada na salę. Jego wściekłość może wskazywać, że nie lubi wracać do wspomnień. Nie mniej tego samego wieczoru powie Samowi: „Skoro zagrałeś to dla niej, możesz i dla mnie. Skoro ona to wytrzymała, wytrzymam i ja. Graj!”.

Jako że stara miłość nie rdzewieje, Rick westchnie ciężko: „Ze wszystkich knajp we wszystkich miastach na całym świecie ona wchodzi akurat do mojej”. W końcu jednak pogodzi się ze startą i stwierdzi: „Zawsze będziemy mieli Paryż”. Zapada w pamięć rozmowa Ricka z piękną Yvonne: „Gdzie byłeś ostatniej nocy?”. „To było tak dawno, że nie sięgam pamięcią”. „Czy zobaczymy się tego wieczoru?”. „Nie robię tak dalekosiężnych planów”.

Do historii przeszedł znakomity dialog toczony przez Ricka z szefem policji kapitanem Renault (Claude Rains). Oficer mówi: „Często zastanawiałem się dlaczego nie wracasz do Ameryki. Czyżbyś uciekł z funduszami Kościoła? A może uwiodłeś żonę senatora? Lubię myśleć, że kogoś zabiłeś. To dla mnie takie romantyczne”. „Chodzi o połączenie tych trzech spraw” - wyjaśnia życzliwie Rick. Renault nie daje za wygraną: „Co, na litość boską, sprowadziło cię do Casablanki?”. „Zdrowie. Przyjechałem tu do wód”. „Do wód? Jakich wód? Jesteśmy na pustyni.” „Zostałem wprowadzony w błąd”.

Gdy w finale Rick bierze Renaulta na muszkę, ostrzega go: „Pamiętaj, że celuję w twoje serce”. „To mój najmniej czuły punkt” - wyjaśnia oficer. Zaraz potem policjant wydaje słynny rozkaz: „Otoczyć podejrzanych. Tych samych co zwykle”. Chyba nie ma na świecie kinomana, który nie kojarzyłby ostatniej sceny „Casablanki”. Rick z Renaultem odchodzą po zamglonym pasie startowym, z którego przed chwilą wzbił się samolot z Ilsą i jej mężem (Paul Henreid). Rick wygłasza wtedy słynną kwestię: „Myślę Luis, że to początek pięknej przyjaźni”. Emir Kusturica wykorzystał potem ten fragment w filmie „Biały kot, czarny kot”. W ten sposób złożył hołd melodramatowi wszechczasów.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9146,2,368605.html]Zobacz galerię fotosów z filmu[/link][/b]

Kiedy piękna Ilsa (Ingrid Bergman) pojawia się w „Cafe Americain”, prosi pianistę o melodię, która przypomina jej paryski romans z Rickiem (Humphrey Bogart), właścicielem lokalu. Mówi wtedy: „Zagraj to Sam, przez wzgląd na dawne czasy”. Ponieważ muzyk puszcza prośbę mimo uszu, powtarza: „Zagraj to, Sam.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Film
Mastercard OFF CAMERA: Kraków zalany słońcem i ciekawymi filmami
Film
Największe katastrofy finansowe Hollywood ostatnich miesięcy. Na liście gwiazdy
Film
Nieznane wywiady papieża Franciszka
Film
Bono gwiazdą Cannes. Na festiwalu odbędzie się premiera dokumentu o muzyku U2
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Film
Film o kocie, który ucieka po gigantycznej powodzi, podbił świat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne