Zawsze będziemy mieli Paryż, czyli nieśmiertelne teksty z „Casablanki”

Wiele kwestii z filmu Michaela Curtiza weszło na stałe do języka. Najpopularniejsza z nich to oczywiście „Zagraj to jeszcze raz Sam”. Tyle tylko, że te słowa w „Casablance” nie padają

Publikacja: 25.09.2009 12:39

"Casablanka"

"Casablanka"

Foto: Materiały Promocyjne

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9146,2,368605.html]Zobacz galerię fotosów z filmu[/link][/b]

Kiedy piękna Ilsa (Ingrid Bergman) pojawia się w „Cafe Americain”, prosi pianistę o melodię, która przypomina jej paryski romans z Rickiem (Humphrey Bogart), właścicielem lokalu. Mówi wtedy: „Zagraj to Sam, przez wzgląd na dawne czasy”. Ponieważ muzyk puszcza prośbę mimo uszu, powtarza: „Zagraj to, Sam.

Zagraj »Jak mija czas«”. Gdy rozbrzmiewają pierwsze takty melodii, Bogart wpada na salę. Jego wściekłość może wskazywać, że nie lubi wracać do wspomnień. Nie mniej tego samego wieczoru powie Samowi: „Skoro zagrałeś to dla niej, możesz i dla mnie. Skoro ona to wytrzymała, wytrzymam i ja. Graj!”.

Jako że stara miłość nie rdzewieje, Rick westchnie ciężko: „Ze wszystkich knajp we wszystkich miastach na całym świecie ona wchodzi akurat do mojej”. W końcu jednak pogodzi się ze startą i stwierdzi: „Zawsze będziemy mieli Paryż”. Zapada w pamięć rozmowa Ricka z piękną Yvonne: „Gdzie byłeś ostatniej nocy?”. „To było tak dawno, że nie sięgam pamięcią”. „Czy zobaczymy się tego wieczoru?”. „Nie robię tak dalekosiężnych planów”.

Do historii przeszedł znakomity dialog toczony przez Ricka z szefem policji kapitanem Renault (Claude Rains). Oficer mówi: „Często zastanawiałem się dlaczego nie wracasz do Ameryki. Czyżbyś uciekł z funduszami Kościoła? A może uwiodłeś żonę senatora? Lubię myśleć, że kogoś zabiłeś. To dla mnie takie romantyczne”. „Chodzi o połączenie tych trzech spraw” - wyjaśnia życzliwie Rick. Renault nie daje za wygraną: „Co, na litość boską, sprowadziło cię do Casablanki?”. „Zdrowie. Przyjechałem tu do wód”. „Do wód? Jakich wód? Jesteśmy na pustyni.” „Zostałem wprowadzony w błąd”.

Gdy w finale Rick bierze Renaulta na muszkę, ostrzega go: „Pamiętaj, że celuję w twoje serce”. „To mój najmniej czuły punkt” - wyjaśnia oficer. Zaraz potem policjant wydaje słynny rozkaz: „Otoczyć podejrzanych. Tych samych co zwykle”. Chyba nie ma na świecie kinomana, który nie kojarzyłby ostatniej sceny „Casablanki”. Rick z Renaultem odchodzą po zamglonym pasie startowym, z którego przed chwilą wzbił się samolot z Ilsą i jej mężem (Paul Henreid). Rick wygłasza wtedy słynną kwestię: „Myślę Luis, że to początek pięknej przyjaźni”. Emir Kusturica wykorzystał potem ten fragment w filmie „Biały kot, czarny kot”. W ten sposób złożył hołd melodramatowi wszechczasów.

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9146,2,368605.html]Zobacz galerię fotosów z filmu[/link][/b]

Kiedy piękna Ilsa (Ingrid Bergman) pojawia się w „Cafe Americain”, prosi pianistę o melodię, która przypomina jej paryski romans z Rickiem (Humphrey Bogart), właścicielem lokalu. Mówi wtedy: „Zagraj to Sam, przez wzgląd na dawne czasy”. Ponieważ muzyk puszcza prośbę mimo uszu, powtarza: „Zagraj to, Sam.

Pozostało 84% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu