KOMENTARZ: Treści królują

Publikacja: 30.11.2012 11:45

W mijającym tygodniu prowadziłem panel dyskusyjny podczas Forum Usług Szerokopasmowych, którego formułę z organizatorami, kolegami z wydawnictwa IDG, wymyśliliśmy sobie tak, że zaprosimy do panelu nadawców z telekomami i zapytamy ich, czy dalej będą współpracować, czy może konkurować. Bo skoro HBO zamierza uruchomić serwis OTT w Skandynawii, to ewidentnie zacznie robić w poprzek swoim dotychczasowym partnerom.

Gdyby wydawcy gremialnie pouruchamiali serwisy OTT w otwartym internecie, to już do niczego by nie potrzebowali bliskiej współpracy z operatorami. Ile by to im kosztów i operacyjnego zachodu odjęło?! A operatorzy zamiast sprzedaży pakietów programowych i kanałów kanałów premium przenosiliby każdy bit filmu, jak każdy inny bit swojej usługi dostępowej. I tylko za nią inkasowali od swoich klientów. Dla operatorów to słaba wizja, dla nadawców całkiem w porządku.

Ponieważ jednak jest wizja raczej odległa, to koniec końców nasz panel zdominowała dyskusja na temat cen programmingu, bolesna dla każdego dostawcy płatnej telewizji. Nadawcy z niezmąconym spokojem odpowiadali: "Dobry kontent musi kosztować. Kto nie chce, nie musi kupować..." I trudno dyskutować z tą postawą. Chociaż bez łącza dostępowego nie sposób korzystać z bogactwa globalnej sieci, to jednak te łącza kupowane są właśnie po to, aby z tego bogactwa korzystać. Nie odwrotnie. Jako przedstawiciel branży medialnej, i to internetowej, piszę to nie bez przyjemności.

Nadawcy też potrzebują sieci emisyjnych dla swoich treści, ale jak pokazuje rynkowa praktyka łatwiej uruchomić serwis wideo w internecie, czy nawet platformę satelitarną, niż wyprodukować atrakcyjny film i serial. Dla telekomów lepiej by było, żeby nadawcom bardziej się opłacało współpracować, niż budować własną infrastrukturę emisyjną. I tak pewnie będzie.

Na marginesie, jest jakaś tajemnica z tym HBO w Skandynawii. Serwis, który miał wystartować w październiku ciągle "nadchodzi", a HBO ciągle mogą oglądać tylko abonenci TeliiSonery...

W mijającym tygodniu prowadziłem panel dyskusyjny podczas Forum Usług Szerokopasmowych, którego formułę z organizatorami, kolegami z wydawnictwa IDG, wymyśliliśmy sobie tak, że zaprosimy do panelu nadawców z telekomami i zapytamy ich, czy dalej będą współpracować, czy może konkurować. Bo skoro HBO zamierza uruchomić serwis OTT w Skandynawii, to ewidentnie zacznie robić w poprzek swoim dotychczasowym partnerom.

Gdyby wydawcy gremialnie pouruchamiali serwisy OTT w otwartym internecie, to już do niczego by nie potrzebowali bliskiej współpracy z operatorami. Ile by to im kosztów i operacyjnego zachodu odjęło?! A operatorzy zamiast sprzedaży pakietów programowych i kanałów kanałów premium przenosiliby każdy bit filmu, jak każdy inny bit swojej usługi dostępowej. I tylko za nią inkasowali od swoich klientów. Dla operatorów to słaba wizja, dla nadawców całkiem w porządku.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy