Konkluzje, którymi kończy się 90-stronicowy raport agencji Quest (z grupy Starcom MediaVest), mogą stać się dodatkowym argumentami dla przeciwników wprowadzania cyfrowego radia naziemnego DAB+ w Polsce.

Zdaniem analityków Quest, wprowadzenie radia nadawanego cyfrowo naziemnie w Polsce oznacza dziś „nieokreśloną, choć prawdopodobnie niewielką korzyść społeczną”, która dotyczyć może niewielkiej grupy słuchaczy. -Koszty wdrożenia poniesie państwo i komercyjni nadawcy radiowi. Jedyni beneficjenci tego procesu to operatorzy multipleksów i producenci sprzętu – dodano. Raport podkreśla też, że nowa usługa pozostanie bez wpływu na rynek reklamy. - W większości analizowanych krajów europejskich radio cyfrowe DAB wciąż stoi pod dużym znakiem zapytania. Nie tylko komercyjni nadawcy, ale i organy państwowe mają w związku z nim poważne wątpliwości - podkreślają autorzy raportu i rekomendują niepodejmowanie w zakresie tej usługi w tym roku „żadnych wiążących decyzji, szczególnie związanych z inwestycjami”. Radzą poczekać, by móc pod koniec tego roku przeanalizować sytuację cyfrowego radia na rynkach europejskich.

Według Quest przy długotrwałym nadawaniu analogowym i cyfrowym (zwanym okresem simulcastu) słuchacze będą się do nowej usługi przyzwyczajać, ale bardzo powoli.

Szacunki Quest zakładają, że 1 stycznia tego roku odbiorniki do odbierania naziemnego radia cyfrowego w Polsce miało 0,01 proc. gospodarstw. W rok od tej daty ten odsetek może wzrosnąć do 0,7 proc., a dopiero w 2019 r. - do 7 proc., ale przy założeniu, że cyfrowe odbiorniki będą powszechnie dostępne i ruszy kampania informująca o całym procesie. Czy raport Quest zmieni podejście Krajowej Rady do cyfrowego nadawania? - Opublikowany raport firmy Quest jest jednym z wielu elementów analiz KRRiT towarzyszących pracom nad projektem cyfryzacji radia w Polsce, jakie toczą się od wielu miesięcy i uwzględnia również rozwój rynku radiofonii cyfrowej w Europie – komentuje Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT. W KRRiT trwają prace nad „Zieloną Księgą” z rekomendacjami do rządowej strategii cyfryzacji radiofonii w Polsce.

Polskie Radio, które samotnie wdraża cyfrowe nadawanie naziemne od października ubiegłego roku, nie chce się odnosić do raportu. – Należy jednak zauważyć, że proces rozwoju nadawania w technologii DAB + w Europie jest bardzo dynamiczny, a dane przytoczone w dokumencie przygotowanym przez firmę Quest nie są już w pełni aktualne - komentuje Radosław Kazimierski, rzecznik Polskiego Radia. Jak dodaje, przyspieszenie we wdrażaniu naziemnego nadawania cyfrowego widać np. na rynku niemieckim czy w krajach skandynawskich, gdzie wskazuje się już nawet terminy wyłączenia analogowego sygnału radiowego.