Taką wiadomość podała Agencja Reutera, według której wśród potencjalnych nabywców są WP.pl czy serwis Onet, należący do grupy medialnej Ringier Axel Springer. – Nie komentujemy plotek – mówi Paweł Klimiuk, corporate communication director w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Naspers E-Commerce.
Rozmówcy „Rzeczpospolitej" z branży e-handlu nie wierzą w taki scenariusz z kilku powodów. Część wątpi w sens kupowania tak dużego gracza przez firmy zajmujące się wyłącznie treściami medialnymi. Podstawowy argument przeciw to spodziewana wartość takiej transakcji. Gdy Naspers kupował Allegro (jako aktywa spółki QXL) w 2008 r., zapłacił ok. 1 mld funtów brytyjskich.
Dzisiaj kwota byłaby znacznie większa z racji ogromnego rozwoju grupy, która wokół Allegro zbudowała masę innych serwisów, zarówno e-commerce, jak i ogłoszeniowych. Należy do niej także największy system płatności internetowych w Polsce PayU czy porównywarka cenowa Ceneo, ale też sklep Agito, serwis OLX i wiele innych, także w innych krajach naszego regionu.
Ile może być warte Allegro? Przez serwis sprzedawane są rocznie towary warte kilkanaście miliardów złotych, ale to szacunki, bo firma żadnych wyników nie podaje. Opierając się na rezultatach za 2012 r. (pewne dane Naspers jeszcze wtedy przekazywał), konkurenci szacowali, iż na konto spółki tylko z tytułu prowizji z Allegro.pl wpłynęło ok. 1 mld zł, a zysk netto wyniósł ok. 400 mln zł. Ale Allegro działa w wielu krajach, skala biznesu jest więc znacznie większa. Tymczasem Ringier Axel Springer niedawno za niemal 1 mld zł kupił serwis Onet.
Niedawno tygodnik „Bloomberg BusinessWeek Polska" podał, że Naspers chce sprzedawać aktywa w Polsce, ale te spoza segmentu e-commerce. 13 stycznia jego serwis Bankier.pl kupił wydawca dziennika „Puls Biznesu".