Reklama
Rozwiń

Klienci banków boją się o swoje dane

Tylko 36 proc. klientów aktywnie korzysta z bankowości internetowej, a oddział bankowy pozostaje najważniejszym kanałem kontaktu z bankiem dla 72 proc. Polaków - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte

Aktualizacja: 09.03.2010 13:53 Publikacja: 09.03.2010 13:09

Klienci banków boją się o swoje dane

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Kluczowymi barierami rozwoju bankowości internetowej w Polsce jest obawa klientów o bezpieczeństwo, niekompletna funkcjonalność oraz skomplikowany interfejs użytkownika.

- Głównym powodem, dla którego Polacy nie korzystają z bankowości internetowej jest obawa o bezpieczeństwo dokonywanych tą drogą transakcji oraz brak zaufania do informacji o ofercie banku znajdujących się na stronach internetowych - podano w raporcie

Wizyta w oddziale to dla Polaków większe bezpieczeństwo oraz możliwość zadania trudniejszych pytań w osobistym kontakcie z pracownikiem banku - wynika z badania.

Oddział banku jest dla ponad 70 proc. polskich klientów najważniejszym kanałem komunikacji z bankiem, choć ponad 80 proc. osób skarży się na kolejki oraz czas potrzebny na załatwienie sprawy w placówce.

W oddziale banku Polacy najczęściej dokonują przelewu (27 proc.) oraz wpłacają lub wypłacają gotówkę (64proc.), szukają także informacji na temat produktów bankowych (19 proc.)

Reklama
Reklama

- Jeśli banki chcą przekonać klientów do tego, aby wykonywali samodzielnie najprostsze operacje, powinny poprawić funkcjonalność systemów bankowości elektronicznej oraz znaleźć sposób na przekonanie klientów o bezpieczeństwie i wygodzie tego rozwiązania - powiedział partner w Deloitte Marcin Zdral, cytowany w komunikacie.

Według ekspertów, w przyszłości oddziały powinny w coraz większym stopniu zaś stawać się miejscem dystrybucji bardziej złożonych produktów.

- Rola oddziału w Polsce będzie ewoluować w kierunku funkcji doradczej. Tylko taki trend może uratować dochodowość oddziałów -przychody z usług doradczych są znacznie wyższe niż przychody z usług transakcyjnych - czytamy także.

Porównanie wyników powyższego badania z wynikami podobnego badania przeprowadzonego przez Deloitte w Belgii wskazują, że wzrost znaczenia bankowości internetowej wcale nie powoduje spadku znaczenia oddziału.

Z danych, przedstawionych przez Deloitte wynika stopień ubankowienia społeczeństwa w Polsce wynosi 77 proc., zaś w Belgii sięga 97 proc. Liczba oddziałów bankowych na 1 mln mieszkańca wynosi zaś odpowiednio 390 i 420.

Przychody brutto banków od jednego klienta (depozyty i lokaty) wynoszą 30 euro w Polsce i 162 euro w Belgii oraz odpowiednio 66 euro i 157 euro (kredyty konsumpcyjne).

Kluczowymi barierami rozwoju bankowości internetowej w Polsce jest obawa klientów o bezpieczeństwo, niekompletna funkcjonalność oraz skomplikowany interfejs użytkownika.

- Głównym powodem, dla którego Polacy nie korzystają z bankowości internetowej jest obawa o bezpieczeństwo dokonywanych tą drogą transakcji oraz brak zaufania do informacji o ofercie banku znajdujących się na stronach internetowych - podano w raporcie

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama