Warto szkolić nawet w trudnych czasach

Wydatki na szkolenia wydają się łatwym do cięcia kosztem. Jednak nieprzemyślane oszczędności na dłuższą metę zmniejszą przewagę konkurencyjną firmy

Publikacja: 22.04.2009 02:25

Warto szkolić nawet w trudnych czasach

Foto: Flickr

Wychodzimy z założenia, że wprawdzie trzeba oszczędzać, ale nie wolno robić tego pochopnie. Nie można sobie odpuścić fachowych szkoleń potrzebnych do dobrego funkcjonowania firmy, kształcenia liderów, których przygotowuje się latami, czy inwestycji w talenty – mówi Anna Starostecka-Kaczmarek, dyrektor do spraw zarządzania kapitałem ludzkim w Raiffeisen Banku Polska.

Firma nadal więc inwestuje w rozwój swych kadr, choć zmieniła dotychczasową strategię szkoleniową – w nowej Raiffeisen postawił na maksymalne wykorzystanie sił wewnętrznych oraz na e-learning.

To pierwsze było możliwe dzięki wykształconej już zawczasu grupie kilku wewnętrznych trenerów oraz wewnętrznych ekspertów specjalistów, którzy na co dzień zajmują się biznesem, ale są też przygotowani do prowadzenia szkoleń.

[wyimek]Spore oszczędności może przynieść wykorzystanie e-learningu, czyli szkolenia przez Internet[/wyimek]

Spore oszczędności sięgające setek tysięcy złotych może też przynieść większe wykorzystanie e-learningu, czyli kursów internetowych, gdzie bardzo duże znaczenie ma efekt skali; jeśli chcemy przeszkolić 100 czy więcej osób. Co prawda nie wszędzie e-kursy się sprawdzają, ale jak ocenia dyr. Starostecka-Kaczmarek, tam, gdzie przekazywana jest „twarda” wiedza, świetnie sprawdza się kurs online.

– Nasz biznes jest oparty na jakości pracy doradców, więc nie tylko nie obcinamy, ale wręcz rozwijamy programy szkoleniowe – podkreśla Marek Rybiec z zarządu firmy Xelion Doradcy Finansowi, który teraz zabiega o unijne dofinansowanie dużego projektu rozwoju kadr. Sięgnięcie po dotacje z Brukseli to jeden z pomysłów spółki na optymalizację wydatków na szkolenia. Inny to negocjacje usług z firmami szkoleniowymi. Jak ocenia Marek Rybiec, teraz są one otwarte na takie rozmowy, a nawet same pomogą klientowi wybrać optymalny w jego sytuacji kurs.

Jak jednak wynika z obserwacji Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, spora część pracodawców nie bawi się w optymalizację kosztów, tylko po prostu wycina wydatki na szkolenia. – Do niedawna wiele firm traktowało je jako bonus, z którego teraz łatwo można zrezygnować – ocenia Piotr Piasecki, prezes PIFS.

Jak wynika z badań firmy doradczej Boston Consulting Group, w poprzednim kryzysie cięcia wydatków na szkolenia były najmniej skuteczne spośród ponad 20 różnorodnych działań oszczędnościowych i miały negatywny wpływ na zaangażowanie pracowników.

– Właśnie teraz jest dobry moment, by zainwestować w szkolenia, które poprawią zarządzanie jakością, efektywność firmy, co pozwoli jej zwiększyć przewagę konkurencyjną – twierdzi Robert Żelewski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Zdaniem Piotra Piaseckiego warto inwestować w szkolenia, które wzmocnią firmę na rynku; np. dobre przygotowanie handlowców i pracowników działów marketingu może pomóc przejąć udziały rynkowe słabnącej konkurencji. Szkolenia pomogą też pracownikom szybciej dostosować się do zmian związanych z kryzysową restrukturyzacją – zwolnieniami czy przesunięciami ludzi między działami, co często się wiąże z koniecznością szybkiego zdobycia nowych kwalifikacji.

Jak ocenia Ewa Fedor, szefowa działu szkoleń i konferencji „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, firmy najchętniej wysyłają teraz swych pracowników na kursy, które przygotują ich do radzenia sobie z konkretnymi problemami, np. z restrukturyzacją zatrudnienia, zawiłościami prawa upadłościowego.

Paweł Sopkowski, prezes Coaching Center, które prowadzi w całej Polsce bezpłatne warsztaty coachingu CoachWise (kolejna edycja zaczyna się w maju), twierdzi, że mimo cięć w budżetach szkoleniowych popyt na profesjonalny coaching biznesowy w Polsce nie spada. Programy coachingu połączone są często z doradztwem jak „przestawić” menedżerów na bardziej wyraziste, zdecydowane przywództwo .

Justyna Lipowska, szefowa działu rekrutacji w firmie doradztwa personalnego HRK, zaobserwowała nowy trend w kilku dbających o swe kadry spółkach – zamiast egzotycznych wyjazdów integracyjno-motywacyjnych fundują one dobrym pracownikom atrakcyjne szkolenia, dofinansowanie studiów lub inne wsparcie w kształceniu.

[ramka][b]Jak rozważnie oszczędzać na szkoleniach[/b]

- Wykorzystaj sytuację rynkową – łatwiej teraz wynegocjować rabaty albo bonusy (np. zamiast standardowego kurs szyty na miarę potrzeb firmy).

- Doceń zalety e-learningu. Część tradycyjnych szkoleń można przenieść na internetowe kursy (np. cykliczne szkolenia produktowe) – tańsze i wygodniejsze dla pracowników.

- Wykorzystaj ludzki kapitał firmy – doświadczeni pracownicy mogą być mentorami albo wewnętrznymi trenerami dla młodych kadr.

- Premiuj inicjatywę pracowników – jeśli nie możesz sfinansować całego szkolenia, wprowadź dopłaty do wybranych kursów i bonusy (np. dodatkowe dni urlopu na czas egzaminów).

- Zainteresuj się unijnymi konkursami na dofinansowanie firmowych programów szkoleniowych dopasowanych do potrzeb konkretnego pracodawcy.

- Zachęć pracowników do korzystania ze szkoleń dofinansowanych z Unii albo bezpłatnych internetowych szkoleń w ramach Akademii PARP. [/ramka]

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail]

[ramka][b][link=http://szkolenia.rp.pl/main/oferty.php?modulesEvents=6] Szkolenia - rynek kapitałowy, giełda[/link][/b][/ramka]

Wychodzimy z założenia, że wprawdzie trzeba oszczędzać, ale nie wolno robić tego pochopnie. Nie można sobie odpuścić fachowych szkoleń potrzebnych do dobrego funkcjonowania firmy, kształcenia liderów, których przygotowuje się latami, czy inwestycji w talenty – mówi Anna Starostecka-Kaczmarek, dyrektor do spraw zarządzania kapitałem ludzkim w Raiffeisen Banku Polska.

Firma nadal więc inwestuje w rozwój swych kadr, choć zmieniła dotychczasową strategię szkoleniową – w nowej Raiffeisen postawił na maksymalne wykorzystanie sił wewnętrznych oraz na e-learning.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy