W ubiegłym roku 68 proc. polskich pracodawców skorzystało ze szkoleń organizowanych przez zewnętrzne firmy. W tym roku plany są nawet jeszcze bardziej ambitne, bo już 76 proc. przedsiębiorstw zamierza skorzystać z takich kursów – wynika z najnowszych, zakończonych w marcu tego roku badań, które przeprowadziła Millward Brown SMG\KRC na zlecenie firmy szkoleniowej Altkom Akademii.
Co prawda te zapowiedzi nie muszą się przełożyć na wzrost wydatków – w tej samej ankiecie pracodawcy deklarują bowiem, że zmniejszą wydatki na szkolenia o ok. 10 proc. Potwierdzają to również inne badania, według których firmy ograniczą budżety przeznaczone na podnoszenie kwalifikacji pracowników o 10 – 30 proc. Pogodzić te zapowiedzi mogą pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego, które pozwolą pracodawcom więcej szkolić za mniejsze pieniądze. Jak wynika z badań Altkom Akademii, ponad trzy czwarte małych firm i prawie 90 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) jest zainteresowanych dofinansowaniem z EFS. Takie plany ma np. Alior Bank, który liczy, że z pomocą unijnych pieniędzy podwyższy kwalifikacje kilkuset swych doradców finansowych.
Środki z EFS to także szansa dla firm szkoleniowych, które mogą same ubiegać się o wsparcie organizowanych przez siebie otwartych kursów albo realizować dofinansowanie z Unii szkolenia wewnątrz firm.
Według badania Altkom Akademii w tym roku najwięcej, bo ponad połowa firm (z tych, które już mają plany szkoleniowe), będzie inwestować w kursy z bankowości finansów i księgowości. Prawie dwie piąte planuje szkolenia informatyczne oraz prawne.
Choć przedstawiciele Polskiej Izby Firm szkoleniowych mówią o cięciu albo zamrożeniu budżetów szkoleniowych w dużych firmach (które są głównym klientem na tym rynku), to Altkom Akademia na razie nie odczuła skutków kryzysu. Wręcz przeciwnie – według Zofii Wodnickiej, dyrektora marketingu spółki, w I kwartale tego roku jej przychody były aż o 44 proc. wyższe niż rok wcześniej.