Firmy chętne do nauki

Nawet w kryzysie ponad trzy czwarte firm chce w tym roku szkolić swych pracowników. Większość liczy na wsparcie z Unii

Publikacja: 27.05.2009 06:04

Firmy chętne do nauki

Foto: PhotoXpress

W ubiegłym roku 68 proc. polskich pracodawców skorzystało ze szkoleń organizowanych przez zewnętrzne firmy. W tym roku plany są nawet jeszcze bardziej ambitne, bo już 76 proc. przedsiębiorstw zamierza skorzystać z takich kursów – wynika z najnowszych, zakończonych w marcu tego roku badań, które przeprowadziła Millward Brown SMG\KRC na zlecenie firmy szkoleniowej Altkom Akademii.

Co prawda te zapowiedzi nie muszą się przełożyć na wzrost wydatków – w tej samej ankiecie pracodawcy deklarują bowiem, że zmniejszą wydatki na szkolenia o ok. 10 proc. Potwierdzają to również inne badania, według których firmy ograniczą budżety przeznaczone na podnoszenie kwalifikacji pracowników o 10 – 30 proc. Pogodzić te zapowiedzi mogą pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego, które pozwolą pracodawcom więcej szkolić za mniejsze pieniądze. Jak wynika z badań Altkom Akademii, ponad trzy czwarte małych firm i prawie 90 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) jest zainteresowanych dofinansowaniem z EFS. Takie plany ma np. Alior Bank, który liczy, że z pomocą unijnych pieniędzy podwyższy kwalifikacje kilkuset swych doradców finansowych.

Środki z EFS to także szansa dla firm szkoleniowych, które mogą same ubiegać się o wsparcie organizowanych przez siebie otwartych kursów albo realizować dofinansowanie z Unii szkolenia wewnątrz firm.

Według badania Altkom Akademii w tym roku najwięcej, bo ponad połowa firm (z tych, które już mają plany szkoleniowe), będzie inwestować w kursy z bankowości finansów i księgowości. Prawie dwie piąte planuje szkolenia informatyczne oraz prawne.

Choć przedstawiciele Polskiej Izby Firm szkoleniowych mówią o cięciu albo zamrożeniu budżetów szkoleniowych w dużych firmach (które są głównym klientem na tym rynku), to Altkom Akademia na razie nie odczuła skutków kryzysu. Wręcz przeciwnie – według Zofii Wodnickiej, dyrektora marketingu spółki, w I kwartale tego roku jej przychody były aż o 44 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Wprawdzie w tym roku firma sama nie organizowała kursów dofinansowanych z EFS, ale spora część jej firmowych klientów z takiego wsparcia korzystała. Na wzrost przychodów firmy miała też wpływ rozbudowa jej oferty, na co stawia obecnie większość dużych firm szkoleniowych. Altkom Akademia, która przez lata koncentrowała się na szkoleniach informatycznych, od półtora roku prowadzi też szkolenia z tzw. miękkich umiejętności (miały bardzo duży wpływ na wyniki firmy w I kw.), a teraz wprowadza kursy z księgowości i prawa oraz bankowości i finansów. Jak ocenia dyr. Wodnicka, taka dywersyfikacja oferty pomaga w trudnych czasach, choć firma liczy się ze spadkiem popytu w III kwartale.

[ramka][i]Jacek Błoński, European Business Angels Network[/i]

Szef polskiej sieci aniołów biznesu Lewiatan Business Angels jako pierwszy przedstawiciel Europy Środkowo-Wschodniej został wybrany na wiceprezydenta European Business Angels Network (EBAN), europejskiej organizacji non-profit działającej na rzecz sieci aniołów biznesu (zrzeszają one prywatnych inwestorów, którzy wspierają firmy we wczesnej fazie ich rozwoju). Jacek Błoński, absolwent Wyższej Szkoły Biznesu National Louis University, kieruje LBA od 2007 r. Wcześniej był m.in. konsultantem w Simon Kucher & Partners i analitykiem w Enterprise Investors.

a.b. [/ramka]

[ramka][i]Mirosław Markiewicz, Poczta Polska[/i]

Został zastępcą dyrektora generalnego Poczty Polskiej odpowiedzialnym za sprawy finansowe. Ostatnio (od stycznia 2008) był wiceprezesem zarządu i dyrektorem zarządzającym w Press-Glass SA w Częstochowie. 45-letni absolwent prawa na Uniwersytecie Warszawskim i studiów MBA na University of Illinois, zaczynał jako konsultant w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych. w 1992 r. związał się z z branżą szklarską. Pracował m.in. w O-I Polska S A w Jarosławiu, początkowo jako dyrektor finansowy a w końcu prezes zarządu. Potem, do 2007 r. był dyrektorem rozwoju strategicznego, a następnie kontrolerem finansowym w O-I Europe Sarl w Szwajcarii.

asta[/ramka]

[ramka][link=http://www.kariera.pl/szkolenia/]Znajdź najnowsze szkolenia oferowane przez firmy z całej Polski[/link][/ramka]

W ubiegłym roku 68 proc. polskich pracodawców skorzystało ze szkoleń organizowanych przez zewnętrzne firmy. W tym roku plany są nawet jeszcze bardziej ambitne, bo już 76 proc. przedsiębiorstw zamierza skorzystać z takich kursów – wynika z najnowszych, zakończonych w marcu tego roku badań, które przeprowadziła Millward Brown SMG\KRC na zlecenie firmy szkoleniowej Altkom Akademii.

Co prawda te zapowiedzi nie muszą się przełożyć na wzrost wydatków – w tej samej ankiecie pracodawcy deklarują bowiem, że zmniejszą wydatki na szkolenia o ok. 10 proc. Potwierdzają to również inne badania, według których firmy ograniczą budżety przeznaczone na podnoszenie kwalifikacji pracowników o 10 – 30 proc. Pogodzić te zapowiedzi mogą pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego, które pozwolą pracodawcom więcej szkolić za mniejsze pieniądze. Jak wynika z badań Altkom Akademii, ponad trzy czwarte małych firm i prawie 90 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) jest zainteresowanych dofinansowaniem z EFS. Takie plany ma np. Alior Bank, który liczy, że z pomocą unijnych pieniędzy podwyższy kwalifikacje kilkuset swych doradców finansowych.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy