Banki komercyjne prowadzą już ponad 20 mln kont osobistych, a w ciągu ostatniego roku przybyło ponad 1,4 mln rachunków – wynika z ankiety "Rz" przeprowadzonej w 22 instytucjach. Najwięcej kont przybyło w Eurobanku, mBanku, Alior Banku, ING oraz BZ WBK. O ile Eurobank tradycyjnie zwiększa liczbę prowadzonych kont w związku z tym, że są one w dużej części otwierane do obsługi zaciąganych kredytów, o tyle w przypadku pozostałych banków z tej grupy to efekt aktywnej polityki pozyskiwania klientów.
– W tym roku położyliśmy nacisk na konta osobiste, a dynamiczny wzrost ich liczby to efekt poszerzania oferty i dopasowywania produktów do potrzeb i oczekiwań różnych grup klientów oraz kampanii reklamowej z udziałem Gerarda Depardieu – mówi Piotr Gajdziński z BZ WBK. Pod koniec lutego dzienna sprzedaż kont w tym banku przekraczała nawet 2 tys. Czynnikiem przyciągającym nowych klientów jest możliwość korzystania ze wszystkich krajowych bankomatów bez opłat. Taką tendencję widać po czołówce banków, które najszybciej zdobywają nowych klientów. Ostatnie obniżki stawek prowizji, jakie banki płacą między sobą za korzystanie przez ich klientów z maszyn obcych sieci, spowodowały, że ta grupa się poszerza.
Są w niej już Alior, BOŚ, Nordea, Deutsche Bank PBC, BZ WBK, ING Bank Śląski oraz mBank. Od czerwca posiadacze konta Wydajesz Zarabiasz w BZ WBK dostaną możliwość bezprowizyjnego wypłacania gotówki we wszystkich bankomatach na świecie. Także w ING Banku najbardziej rośnie liczba kont typu direct, bezpłatnych rachunków z bezprowizyjnym dostępem do wszystkich bankomatów w kraju, ale nieźle sprzedają się także konta typu Komfort. Widać też, że klienci wybierają też banki, które wprowadzają nowinki technologiczne, np. karty bezstykowe do szybkich płatności na niskie kwoty. Część nowo otwieranych to rachunki, które klienci przenoszą z innych instytucji, korzystając z rekomendacji, która weszła w życie na początku roku, ułatwiającej zmianę banku prowadzącego rachunek.
Liczba prowadzonych kont osobistych zwiększa się także dzięki temu, że klienci otwierają je przy okazji korzystania z innych produktów. – Naszym priorytetem w ubiegłym roku była oferta depozytowa i wraz z przyrostem liczby depozytów rozwijaliśmy bazę klientów posiadających ROR – mówi Magdalena Markiewicz, dyr. dep. produktów depozytowych Polbanku.
Z kolei lider rynku PKO BP zmniejszył liczbę prowadzonych kont, która w ciągu roku spadła o 94 tys., ale liczy na zwiększenie kont internetowych oferowanych pod marką Inteligo. Pod koniec marca 2010 r. było ich 632 tys., ale do 2012 roku bank chce pozyskać 1 mln nowych klientów. W zrealizowaniu tych celów ma pomóc m.in. zmiana taryfy opłat i prowizji, wprowadzona dwa tygodnie temu, polegająca m.in. na rezygnacji z pobierania opłaty za przelewy krajowe, za które wcześniej każdorazowo trzeba było płacić 0,99 zł.