[b]- W Alcatel-Lucent zajmujesz się modelowaniem biznesowym, które w najkrótszym ujęciu można by nazwać próbą ekonomicznego zmierzenia zaawansowanych aspektów technicznych lub nowatorskich usług telekomunikacyjnych. Praca ta wymaga zapewne dość dobrej znajomości specyfiki oraz aktualnych problemów trapiących telekomunikację. Co zatem, twoim zdaniem, jest dziś największym wyzwaniem dla operatorów?[/b]
[b]Piotr Oniszczuk[/b]: - Myślę, że jest nim niezbyt spektakularny i często skrywany przez operatorów problem coraz większej alienacji z łańcucha wartości. Mordercza konkurencja rynkowa wymusza na operatorach nieustanną obniżkę cen usług przy stale podnoszonej oferowanej przepływności. Problem w tym, iż rosnące wydatki klientów stymulowane min. dzięki coraz szybszym usługom, niestety, w niewielkim stopniu trafiają do operatora. W znakomitej części lądują u dostawców treści i aplikacji. Wyraźnie widać, iż taki model dystrybucji dochodu w telekomunikacyjnym łańcuchu wartości jest dla operatorów niestabilny. Owa niestabilność oznacza, iż jeśli operatorzy nie zaoferują mechanizmów stymulujących zmianę dystrybucji dochodów (lub ich redystrybucję), to moment, gdy przestaną zarabiać jest nieuchronny.
[b]- To dość czarny scenariusz…[/b]
- Na szczęście, nie jest to jedyny możliwy scenariusz. Jak wspomniałem, dość skutecznym rozwiązaniem problemu może być modernizacja sieci operatora pozwalająca na zmianę modelu biznesowego. Właśnie w kierunku stymulującym zmianę dystrybucji dochodów lub ich redystrybucję. Od strony technicznej jest na to wiele pomysłów, ale dwa z nich wydają się szczególnie interesujące. Pierwszy z nich, to zdolność sieci do rozpoznawania aplikacji i idąca za tym ich lepsza obsługa. Na tyle lepsza, że klient za nią zapłaci. Ten atrybut sieci często jest określany w języku angielskim jako [i]Application Awarness[/i]. Druga, to wprowadzenie zaawansowanej współpracy między aplikacjami i siecią operatora w tych obszarach, gdzie sieć operatora posiada unikalne dla końcowego klienta i używanej aplikacji zasoby oraz atrybuty (np. informacja o lokalizacji, zagwarantowanie jakości, czy też unikalna treść). Ten atrybut sieci często jest określany w języku angielskim, jako [i]Application Enablement[/i].