W bankach rośnie sprzedaż prestiżowych funduszy

Klienci spoza segmentu private banking coraz częściej sięgają po fundusze z wysokimi progami wejścia

Publikacja: 13.12.2010 01:36

W bankach rośnie sprzedaż prestiżowych funduszy

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Banki zaobserwowały wzmożone zainteresowanie klientów funduszami z wysokimi progami wejścia i planują poszerzanie tej części oferty inwestycyjnej – twierdzą analitycy portalu Comperia.pl.

Na potrzeby swojego raportu przyjęli, że prestiżowy fundusz to taki, który wymaga pierwszej wpłaty będącej równowartością co najmniej 40 tys. euro. Dodano do tej grupy produkty z niższymi progami wejścia, które bank-dystrybutor uznał za ekskluzywne lub szczególnie godne zainteresowania zamożnych klientów.

Podaż takich produktów szybko się zwiększa. W 2008 r. klienci detaliczni banków mieli do dyspozycji tylko dwa takie fundusze, teraz jest ich niemal 30.

Najbardziej zróżnicowaną ofertę ma MultiBank (dziesięć funduszy dla zamożnych, w tym dziewięć spełniających kryterium pierwszej wpłaty nie niższej niż 40 tys. euro). Prestiżowe fundusze w sprzedaży detalicznej proponuje też dziewięć innych instytucji. Dla banków, które zdecydowanie postawią na ten segment, sprzedaż prestiżowych funduszy może się stać znaczącym źródłem przychodów.

W tej kategorii najlepszym wynikiem może się pochwalić MultiBank. 30 proc. ogólnej sprzedaży funduszy w tym banku to jednostki lub certyfikaty produktów z podwyższonym progiem wejścia, kupowane przez klientów detalicznych.

Ta grupa klientów złożyła zapisy m.in. na certyfikaty Allianz Platinium FIZ o wartości ponad 23 mln zł, co stanowi blisko 15 proc. całego zgromadzonego przez fundusz kapitału. W Allianz Banku na prestiżowe fundusze przypada 15 proc. sprzedaży, w innych bankach, które ujawniły te dane, ich udział jest wyraźnie niższy.

Analitycy Comperia.pl podkreślają, że produkty kierowane do zamożnych wymagają nieco innych działań sprzedażowych niż fundusze detaliczne, które wystarczy udostępnić na transakcyjnej platformie internetowej. Strategie tych funduszy są zwykle trudniejsze do zrozumienia. Bogatym inwestorom oferuje się np. fundusz lewarowany, a więc wykorzystujący mechanizm dźwigni finansowej, oraz fundusz short, zajmujący krótką pozycję, czyli zarabiający na spadkach cen. W takie fundusze angażuje się znaczące kwoty. Produkty wymagają od klienta doświadczenia, wiedzy i świadomości ryzyka. Dlatego banki nie ograniczają się tylko do sprzedaży jednostek czy certyfikatów, ale starają się także edukować inwestorów i tłumaczyć im specyfikę oferowanych produktów. Przykładem mogą być spotkania dla zamożnych klientów Nordea Banku zorganizowane w kilku miastach przy okazji subskrypcji funduszu Legg Mason Akcji Skoncentrowany FIZ.

Banki zaobserwowały wzmożone zainteresowanie klientów funduszami z wysokimi progami wejścia i planują poszerzanie tej części oferty inwestycyjnej – twierdzą analitycy portalu Comperia.pl.

Na potrzeby swojego raportu przyjęli, że prestiżowy fundusz to taki, który wymaga pierwszej wpłaty będącej równowartością co najmniej 40 tys. euro. Dodano do tej grupy produkty z niższymi progami wejścia, które bank-dystrybutor uznał za ekskluzywne lub szczególnie godne zainteresowania zamożnych klientów.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy