Taka forma oszustwa nosi nazwę vishingu. Pojęcie vishing powstało z połączenia słów "voice" i "phishing" dla odróżnienia od tradycyjnego phishingu, w którym klienci proszeni są o przekazanie danych drogą mailową.

Jeden ze sposobów wykorzystywanych w vishingu polega na rozesłaniu wiadomości zawierającej numer telefonu, pod którym odbiorca e-maila lub SMS-a ma zaktualizować swoje poufne dane. Po połączeniu się z podanym numerem włącza się automat, który poprosi o podanie nazwy użytkownika i hasła do aplikacji bankowej lub dane o karcie płatniczej takie jak jej numer, data ważności czy PIN.

Inna metoda wykorzystywana w vishingu polega na tym, że automat sam dzwoni do klienta, korzystając z listy pozyskanych wcześniej numerów telefonów. Również w tym przypadku przekazywane informacje mają za zadanie skłonić ofiarę ataku do podania poufnych danych.

Jak chronić się przed vishingiem? Przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek. Wszystkie prośby o dane osobowe, PIN czy hasła dostępu przekazywane za pomocą e-maila lub telefonicznie należy traktować z dystansem.

Bankowcy radzą, by w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, czy osoba dzwoniąca jest pracownikiem danej instytucji, nie podawać swoich poufnych danych i skontaktować się z bankiem w celu zweryfikowania tożsamości osoby dzwoniącej.