W 2011 r. zakończyły się inwestycje w 470 produktów strukturyzowanych – wynika z danych opracowanych przez analityków portalu Structus.pl. Ponad połowa z nich (239) przyniosła zyski, 175 – tylko zwrot zainwestowanego kapitału, a 56 – straty. Średnia stopa zwrotu wyniosła 2,67 proc. w skali roku, o ok. 0,8 pkt proc. mniej niż w 2010 r.
Po pierwszym półroczu wyniki były dużo lepsze. Ponad 60 proc. produktów, które zakończyły się w tym okresie, było zyskownych. Niestety, trwające od sierpnia załamanie na światowych rynkach sprawiło, że odsetek produktów z wynikiem 10 proc. lub więcej spadł z 22 do 6,67 proc., a tych, które pozwoliły zarobić 15 proc. lub więcej, z 8,5 do 1,5 proc. Spośród 15 najlepszych struktur w całym ubiegłym roku tylko trzy zakończyły się w drugim półroczu, i to wszystkie w lipcu.
Pomyśl, czy to dobry moment
Tak duże różnice w wynikach pokazują, jak wielkie znaczenie ma moment rozpoczęcia i zakończenia inwestycji. Najlepszym przykładem są produkty Szybki Kurs na Zysk oferowane przez Noble Bank. Ich wynik zależał od WIG20. Pierwsza edycja struktury przyniosła 60,07 proc. zysku w ciągu dwóch lat, do tego bez podatku. Był to najlepszy rezultat wśród produktów zakończonych w 2011 r. Z kolei czwarta i piąta edycja Kursu na Zysk II zakończyły się aż 20-proc. stratą.
Zobacz wyniki 15 najlepszych produktów strukturyzowanych zakończonych w 2011 r.
– Produkty strukturyzowane, w których premia inwestycyjna zależy jedynie od odczytów na początku i na końcu inwestycji, osiągają bardzo różne wyniki. Jeśli opierają się na „czystych" aktywach (np. indeks giełdowy, kurs walutowy), to premia zależy od aktualnej sytuacji na rynkach – mówi Michał Szeliski, analityk portalu Structus.pl. – Dlatego niezwykle istotny jest moment, w którym zaczynamy inwestycję. Jeśli produkt strukturyzowany zakłada wzrost notowań indeksu giełdowego, to idealnie jest zainwestować w niego podczas bessy, a zbierać zyski w czasie hossy. Oczywiście nikt nie jest w stanie tego przewidzieć, ale warto się zastanowić nad aktualną sytuacją na rynkach, zwłaszcza w okresie silnych zawirowań. Nie powinniśmy inwestować w produkt na siłę, nawet jeśli wygląda atrakcyjnie.