Reklama

NaRODOwe szaleństwo - RODO komentuje Wojciech Tumidalski

Godzina „R” wybiła. W kraju zaczęło obowiązywać europejskie rozporządzenie o ochronie danych osobowych i możemy powiedzieć „sprawdzam” organom państwa dbającym o poszanowanie naszej prywatności.

Aktualizacja: 25.05.2018 10:56 Publikacja: 24.05.2018 17:59

NaRODOwe szaleństwo - RODO komentuje Wojciech Tumidalski

Foto: AdobeStock

Miesiącami słyszeliśmy o obowiązkach firm i instytucji, które miały gruntownie przejrzeć to, co o nas wiedzą, i usunąć wszystko co zbędne oraz nie używać tej wiedzy w niecnych celach i bez naszej zgody. Za nadużycia grożą milionowe kary.

Jednak nie ma co się bać kontroli już dziś lub zaraz po niedzieli, bo najpierw prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który zastępuje właśnie GIODO, musi się zorganizować. A gdy już ruszy w pole, kary z górnej półki raczej się nie posypią. Te zarezerwowano dla recydywistów naruszających zasady drastycznie i na skalę globalną.

Jak więc to wyjdzie? Jak zwykle? Na razie nasze skrzynki e-mailowe zasypują wieści o „aktualizowanej polityce prywatności" od różnych firm. Jeśli szukać plusa tej operacji wyglądającej jak zmasowany atak spamowy, to jest nim efekt psychologiczny. Liczba e-maili działa na wyobraźnię. Okazało się, jak wiele firm i instytucji ma nasze dane. Skąd? To my im je powierzyliśmy albo kupiły je na rynku – bo kiedyś wyraziliśmy na to zgodę, ubiegając się o kartę lojalnościową do marketu albo wypełniając formularz w sklepie z odzieżą, który już nie istnieje, a bazę danych sklep odsprzedał.

A teraz szczerze, drodzy czytelnicy: co robicie z tymi wszystkimi e-mailami? Klikacie bez czytania, jak dotychczas? Podejrzewam, że odsetek czytających i korygujących wyrażone wcześniej zgody jest znikomy. Czyli nic się nie zmieni.

Wątpię też, czy zmienią się obyczaje na stacji paliw, kiedy to sprzedawca na cały głos pyta o dane do faktury. Cała kolejka wszystko słyszy i pewnie nadal będzie słyszeć.

Reklama
Reklama

Zmiany za to nastąpią u przechowujących nasze dane. Ci więksi musieli znaleźć pieniądze na dokonanie przeglądu i zatrudnienie osoby, która ma pilnować przestrzegania RODO. Bo to proces, który nie ma końca. Nie wystarczy zrobić coś raz i uznać, że już spełniło się wymogi. Trzeba o to dbać cały czas.

Wkrótce się dowiemy, jak poszło. Jeszcze w styczniu Edyta Bielak-Jomaa, generalny inspektor ochrony danych osobowych, w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" ubolewała, że ledwie 8 proc. badanych w sondażu przedsiębiorców znało prawa przysługujące ich interesantom i ich przestrzegało. Niepokoiła się, że wielu odkładało przygotowania, czekając na polską ustawę, chociaż RODO wprost określa podstawowe zasady przetwarzania danych, prawa osób i obowiązki administratorów i do tego powinno się dostosować prawo krajowe. A podpisana właśnie polska ustawa jest w gruncie rzeczy aktem wykonawczym do unijnego rozporządzenia. T

Dobrze, że udało się ją uchwalić, bo ucywilizuje sądową drogę odwoławczą dla ukaranych przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Również pokrzywdzeni – prawdziwi i ci, którym się tak tylko wydaje – wiedzą, o co wnosić. I będzie jak zwykle. To sądy ostatecznie zweryfikują, jaki był sens tego naRODOwego szaleństwa.

Czytaj także:

Zobacz co RODO zmieni w Twoim życiu

RODO: duża wspólnota mieszkaniowa koniecznie z inspektorem

Przechowywanie danych w chmurze - co zmienia RODO

Reklama
Reklama
Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama