Dziewięć listów intencyjnych dla dwóch stoczni

Pięć ofert dla szczecina, cztery dla Gdyni. Komisja Europejska nadal chce zabrać stoczniom pomoc publiczną

Aktualizacja: 03.06.2008 21:26 Publikacja: 03.06.2008 21:23

Dziewięć listów intencyjnych dla dwóch stoczni

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

– Nie dostaliśmy żadnych informacji od polskiej strony, więc KE nie ma innej możliwości, jak przygotować negatywną decyzję w sprawie pomocy publicznej dla stoczni Gdynia i Szczecin – przekonywał jeszcze wczoraj rano Jonathan Todd, rzecznik KE ds. konkurencji. Ministerstwo Skarbu odpierało zarzuty zapewniając, że na bieżąco informuje o sytuacji Brukselę. Todd po południu przyznał, że informacje jednak dotarły: – Otrzymaliśmy przesyłkę z Polski. Będziemy uważnie ją analizować – potwierdził.

– Wysłaliśmy do KE kolejny list z informacjami o sytuacji stoczni, w tym o dziewięciu ofertach inwestorów, którzy są nimi zainteresowani – mówi Maciej Wewiór, rzecznik resortu skarbu. Dzień wcześniej wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik potwierdził, że wiążącą ofertę na zakup stoczni złożyła firma Martim Shipyard Janusza Barana (w październiku firma ta, budująca statki w Gdańsku, interesowała się stoczniami). Jednak na oferty MSP czeka jeszcze do końca czerwca.

5 mld złotych - na tyle Komisja Europejska szacowała kwotę pomocy publicznej dla trzech polskich stoczni

– To, co na razie wiemy o potencjalnych decyzjach KE, to doniesienia medialne. Owszem, mamy czas na prywatyzację stoczni do końca czerwca, ale zabiegamy w KE, by wydłużyć termin do końca lata – mówi Wewiór. – A teraz mamy konkretne argumenty, czyli zainteresowanie inwestorów z całego świata.

Gdyby jednak KE wydała negatywną decyzję w sprawie pomocy publicznej dla polskich stoczni (co po wycofaniu się z chęci ich prywatyzacji przez Złomrex stało się bardziej prawdopodobne), oba zakłady zatrudniające łącznie blisko 10 tysięcy ludzi mogłyby ogłosić upadłość. Stocznia Gdynia np. musiałaby oddać ponad 515 mln zł. Mało tego. Kredytujący ją bank PKO BP (w konsorcjum z BRE) sięgnąłby wówczas po gwarancję do kieszeni Skarbu Państwa. Limit kredytu tej stoczni na trzy statki wynosi bowiem 31 mln dolarów, a stocznia, która dopiero pierwszy ze statków ma oddać w lipcu, wyciągnęła już około połowy tej sumy.

Związkowcy Stoczni Gdynia przypominają, że ostrzegali, iż proces związany z prywatyzacją idzie w złym kierunku. Zapowiedzieli, że w razie potrzeby będą bronić swoich miejsc pracy.

11 czerwca odbędzie się walne zgromadzenie całej Sekcji Krajowej Przemysłu Okrętowego "S". Mają na nim zapaść decyzje o formie protestu.

Komisja swoją decyzję ogłosi być może jeszcze przed szczytem UE planowanym w Brukseli na 19 i 20 czerwca, choć premier Donald Tusk właśnie wtedy planuje rozmowy o stoczniach z UE (jednak Jonathan Todd nie potwierdził tej informacji).

Natomiast wicepremier Waldemar Pawlak stwierdził w sobotę, że rząd podejmie wszelkie działania, by prywatyzację zakończyć w czerwcu. Zdaniem Gawlika jest to jednak nierealne, a możliwe np. do końca wakacji.

Budżet i podatki
EKG. Zbliża się poważna dyskusja nad nowym budżetem UE. „Krew się będzie lała”
Materiał Partnera
Sztuczna inteligencja pomaga w pracy działom podatkowo-finansowym
Budżet i podatki
Deficyt finansów publicznych to 6,6 proc. PKB w 2024 r. GUS potwierdził dane
Budżet i podatki
Ponad 76 mld zł deficytu w budżecie państwa po marcu
Budżet i podatki
Czy trzeba będzie mocniej zaciskać pasa
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku