Reklama

Jaki lokalny PIT

Gminy powinny uzyskać władztwo podatkowe w ustalaniu stawek i przyznawaniu ulg – uważa Forum Od-nowa.

Publikacja: 21.11.2013 11:26

Jaki lokalny PIT

Foto: Bloomberg

Dochody samorządów powinny w przeważającym stopniu opierać się na własnych podatkach i opłatach – podkreślał Rafał Antczak, współautor raportu Samorząd 3.0, który został zaprezentowany na wczorajszej konferencji. – W ten sposób władze lokalne stałyby się bardziej odpowiedzialne za gospodarowanie pieniędzmi mieszkańców, a podatnicy mieliby czytelny  przekaz, na co ich podatki są wydawane – dodał.

Raport proponuje więc prawdziwą rewolucję w finansowaniu samorządów. Przede wszystkim zamiast dotychczasowego udziału w PIT (nieco ponad 37 proc.) powinien zostać wydzielony lokalny PIT o stawce liniowej. Przy obecnym systemie podatkowym powinien on objąć dochody według stawki 18 proc. (a więc I przedział dwustopniowej skali podatkowej) oraz część dochodów z 19-procentowego  podatku dla firmy. Jednocześnie samorządy mogłyby regulować wysokość stawek, choć w niewielkim zakresie – np. od 16 do 19 proc.

– Do tego pomysłu podchodzę z dystansem i rezerwą – komentowała na konferencji Barbara Sajnaj, skarbnik Poznania. – Po pierwsze, duże miasta byłyby prawdopodobnie stratne, ponieważ ich dochody z II przedziału podatkowego są znaczne. Ostrożnie należy też oceniać możliwość regulowania stawek w takim nowym podatku lokalnym. Konkurencja podatkowa między gminami może mieć nieoczekiwane konsekwencje  – mówiła.

Podała przykład, gdy jedna z gmin ościennych Poznania wprowadziła minimalne stawki podatku od środków transportu. Poznań zaczął tracić na tym do 10 mln zł i w odpowiedzi obniżył swoją daninę. To z kolei okazało się ciosem w budżet sąsiadów.

– Jestem zwolennikiem konkurencji podatkowej między samorządami – stwierdził Marcin Święcicki, poseł, b. prezydent Warszawy. Ale też zaznaczył, że władze lokalne musiałyby prowadzić bardzo odpowiedzialną politykę w tym zakresie. Trudno odpowiedzieć jednak na pytanie, czy samorządy jeden przez drugi zaczęłyby obniżać podatki, co w efekcie skończyłoby się mniejszymi dochodami dla wszystkich. Czy odwrotnie, starałyby się przekonać przedsiębiorców i mieszkańców, że w zamian za wyższą jakość świadczonych usług podatki mogą być wyższe?

Reklama
Reklama

W Stanach Zjednoczonych podatki lokalne w poszczególnych stanach mocno różnią się między sobą. W Nowym Jorku należą do tych najwyższych, a w ciągu dekady – jak obliczył CNS News – stan stracił 3,4 mln mieszkańców (najwięcej ze wszystkich) i ok. 45,6 mld dolarów dochodu. Mimo to dwa lata temu stawki na najbogatszych mieszkańców wzrosły o 2 pkt proc. (z 6,85 do 8,82 proc. dla dochodów powyżej 1 mln dolarów).

—acw

Dochody samorządów powinny w przeważającym stopniu opierać się na własnych podatkach i opłatach – podkreślał Rafał Antczak, współautor raportu Samorząd 3.0, który został zaprezentowany na wczorajszej konferencji. – W ten sposób władze lokalne stałyby się bardziej odpowiedzialne za gospodarowanie pieniędzmi mieszkańców, a podatnicy mieliby czytelny  przekaz, na co ich podatki są wydawane – dodał.

Raport proponuje więc prawdziwą rewolucję w finansowaniu samorządów. Przede wszystkim zamiast dotychczasowego udziału w PIT (nieco ponad 37 proc.) powinien zostać wydzielony lokalny PIT o stawce liniowej. Przy obecnym systemie podatkowym powinien on objąć dochody według stawki 18 proc. (a więc I przedział dwustopniowej skali podatkowej) oraz część dochodów z 19-procentowego  podatku dla firmy. Jednocześnie samorządy mogłyby regulować wysokość stawek, choć w niewielkim zakresie – np. od 16 do 19 proc.

Reklama
Budżet i podatki
Indie obniżają podatki na setki produktów. Konsumpcja ma wystrzelić
Budżet i podatki
Sławomir Dudek, IFP: Projekt budżetu na 2026 r. ryzykowny. „Taniec na linie”
Budżet i podatki
Janusz Jankowiak: Finansom państwa i budżetowi szkodzi populizm fiskalny
Budżet i podatki
Więcej podatków, większy dług. Co naprawdę kryje budżet na 2026 r.?
Budżet i podatki
Piotr Soroczyński, KIG: RPP może zareagować nerwowo na projekt budżetu na 2026 r.
Reklama
Reklama