Mrówki na razie czekają

Na Wschodniej granicy prawie bez zmian. Ciężarówki czekają w kilkunastogodzinnych kolejkach do odprawy. Z przejść zniknęli za to drobni przemytnicy

Publikacja: 24.12.2007 04:38

Mrówki na razie czekają

Foto: Rzeczpospolita

To widok niespotykany od lat: na przejściach z obwodem kaliningradzkim nie ma mrówek – obecnych tu od lat drobnych przemytników papierosów i alkoholu. – Celnicy już dawno nie obserwowali tak opustoszałych terminali odpraw – mówi Ryszard Chudy z Izby Celnej w Olsztynie. Kolejka mrówek stopniała też gwałtownie na przejściu w Medyce na granicy z Ukrainą. Tu także był zawsze tłum ludzi zdążających pieszo do kontroli celnej.

Drobni przemytnicy poczekają i przez tydzień lub dwa będą obserwować, co się na granicy zmieniło. I liczyć, czy nadal opłaca się mała kontrabanda – mówią celnicy.

Na granicy z obwodem kaliningradzkim mały handel słabnie już od czerwca, kiedy Unia i rosyjskie władze w miejsce bezpłatnych wprowadziły wizy za 35 euro. Potem jeszcze Rosjanie podnieśli wysokość obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów i dodatkowych należności granicznych. Liczba chętnych do podróżowania do rosyjskiej enklawy również spadła, bo się okazało, że są kłopoty z uzyskaniem wiz umożliwiających wielokrotne przekraczanie granicy.

Od piątku na przejściach z Ukrainą nie zmniejszała się natomiast liczba skontrolowanych samochodów osobowych – widać, że zamieszanie związane z rozszerzeniem obszaru Schengen nie wpłynęło na gorączkowy rytm przedświątecznych, rodzinnych zakupów. Na towarowym przejściu w Korczowej, gdzie jeszcze kilka dni temu kierowcy tirów stali ponad dobę przed szlabanem, teraz czekają do odprawy kilkanaście godzin. Ale w oddalonej o 30 kilometrów Medyce odprawiani są na bieżąco. Nikt nie potrafił wyjaśnić tego fenomenu. – Regularny transport towarowy nie sugeruje się propagandowymi scenariuszami towarzyszącymi schengeńskiemu otwarciu – ocenia Małgorzata Blacharska, rzecznik Izby Celnej w Przemyślu.

Choć to chyba nie do końca prawda: celnicy właśnie zyskali dostęp do systemu SIS – europejskich baz danych i zastrzeżeń związanych z przestępczością. – Będziemy mogli sprawdzić, czy kontrolowany samochód nie jest kradziony albo czy przemytnik lub spedytor naruszający przepisy celne w Polsce nie ma na sumieniu innych grzechów popełnionych na wspólnym obszarze celnym UE – mówi Blacharska.

W największym drogowym terminalu celnym w Koroszczynie, na granicy z Białorusią, odprawiano dziennie 900 ciężarówek. – Tak było też w ostatnich dniach – mówi Marzena Siemieniuk z Izby Celnej w Białej Podlaskiej. – Pod koniec roku przedsiębiorcy spieszą się z domykaniem kontraktów i umów, więc natężenie ruchu raczej wzrośnie – oczekuje Siemieniuk.

Już od tygodni na największych przejściach wiodących na wschód: w Dorohusku, Kuźnicy, Terespolu, na wyjazd z obszaru UE i strefy Schengen kierowcy ciężarówek muszą czekać do odprawy po kilkadziesiąt godzin. Nie lepszy los czeka przybywających ze wschodu. Na granicy UE muszą przejść prawdziwie europejską, drobiazgową kontrolę. A to zwykle oznacza kilometrowe zatory.

To widok niespotykany od lat: na przejściach z obwodem kaliningradzkim nie ma mrówek – obecnych tu od lat drobnych przemytników papierosów i alkoholu. – Celnicy już dawno nie obserwowali tak opustoszałych terminali odpraw – mówi Ryszard Chudy z Izby Celnej w Olsztynie. Kolejka mrówek stopniała też gwałtownie na przejściu w Medyce na granicy z Ukrainą. Tu także był zawsze tłum ludzi zdążających pieszo do kontroli celnej.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się