Mrówki na razie czekają

Na Wschodniej granicy prawie bez zmian. Ciężarówki czekają w kilkunastogodzinnych kolejkach do odprawy. Z przejść zniknęli za to drobni przemytnicy

Publikacja: 24.12.2007 04:38

Mrówki na razie czekają

Foto: Rzeczpospolita

To widok niespotykany od lat: na przejściach z obwodem kaliningradzkim nie ma mrówek – obecnych tu od lat drobnych przemytników papierosów i alkoholu. – Celnicy już dawno nie obserwowali tak opustoszałych terminali odpraw – mówi Ryszard Chudy z Izby Celnej w Olsztynie. Kolejka mrówek stopniała też gwałtownie na przejściu w Medyce na granicy z Ukrainą. Tu także był zawsze tłum ludzi zdążających pieszo do kontroli celnej.

Drobni przemytnicy poczekają i przez tydzień lub dwa będą obserwować, co się na granicy zmieniło. I liczyć, czy nadal opłaca się mała kontrabanda – mówią celnicy.

Na granicy z obwodem kaliningradzkim mały handel słabnie już od czerwca, kiedy Unia i rosyjskie władze w miejsce bezpłatnych wprowadziły wizy za 35 euro. Potem jeszcze Rosjanie podnieśli wysokość obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów i dodatkowych należności granicznych. Liczba chętnych do podróżowania do rosyjskiej enklawy również spadła, bo się okazało, że są kłopoty z uzyskaniem wiz umożliwiających wielokrotne przekraczanie granicy.

Od piątku na przejściach z Ukrainą nie zmniejszała się natomiast liczba skontrolowanych samochodów osobowych – widać, że zamieszanie związane z rozszerzeniem obszaru Schengen nie wpłynęło na gorączkowy rytm przedświątecznych, rodzinnych zakupów. Na towarowym przejściu w Korczowej, gdzie jeszcze kilka dni temu kierowcy tirów stali ponad dobę przed szlabanem, teraz czekają do odprawy kilkanaście godzin. Ale w oddalonej o 30 kilometrów Medyce odprawiani są na bieżąco. Nikt nie potrafił wyjaśnić tego fenomenu. – Regularny transport towarowy nie sugeruje się propagandowymi scenariuszami towarzyszącymi schengeńskiemu otwarciu – ocenia Małgorzata Blacharska, rzecznik Izby Celnej w Przemyślu.

Choć to chyba nie do końca prawda: celnicy właśnie zyskali dostęp do systemu SIS – europejskich baz danych i zastrzeżeń związanych z przestępczością. – Będziemy mogli sprawdzić, czy kontrolowany samochód nie jest kradziony albo czy przemytnik lub spedytor naruszający przepisy celne w Polsce nie ma na sumieniu innych grzechów popełnionych na wspólnym obszarze celnym UE – mówi Blacharska.

W największym drogowym terminalu celnym w Koroszczynie, na granicy z Białorusią, odprawiano dziennie 900 ciężarówek. – Tak było też w ostatnich dniach – mówi Marzena Siemieniuk z Izby Celnej w Białej Podlaskiej. – Pod koniec roku przedsiębiorcy spieszą się z domykaniem kontraktów i umów, więc natężenie ruchu raczej wzrośnie – oczekuje Siemieniuk.

Już od tygodni na największych przejściach wiodących na wschód: w Dorohusku, Kuźnicy, Terespolu, na wyjazd z obszaru UE i strefy Schengen kierowcy ciężarówek muszą czekać do odprawy po kilkadziesiąt godzin. Nie lepszy los czeka przybywających ze wschodu. Na granicy UE muszą przejść prawdziwie europejską, drobiazgową kontrolę. A to zwykle oznacza kilometrowe zatory.

To widok niespotykany od lat: na przejściach z obwodem kaliningradzkim nie ma mrówek – obecnych tu od lat drobnych przemytników papierosów i alkoholu. – Celnicy już dawno nie obserwowali tak opustoszałych terminali odpraw – mówi Ryszard Chudy z Izby Celnej w Olsztynie. Kolejka mrówek stopniała też gwałtownie na przejściu w Medyce na granicy z Ukrainą. Tu także był zawsze tłum ludzi zdążających pieszo do kontroli celnej.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca