Producenci dysków twardych konsolidują się. Kilka tygodni po tym jak koncern Hitachi za 4,3 mld dol. sprzedał swój dział zajmujący się produkcją twardych dysków konkurencyjnemu Western Digital, na podobny krok zdecydował się Samsung. Koreański konglomerat sprzeda swój dział firmie Seagate, największemu producentowi tych urządzeń na świecie, za 1,37 mld dol.Jak donosi agencja Reuters, ten dział Samsunga od lat przynosi straty, mimo że w czwartym kwartale 2010 r. sprzedaż wyniosła 48,9 mln sztuk a przychód ze sprzedaży – 2,7 mld dol. Wraz z pozbyciem się działu Samsung stanie się właścicielem ok. 9,6 proc. udziałów w kalifornijskim Seagate wycenianych obecnie na ok. 690 mln dol.

Konsolidacje wśród największych producentów dysków to sposób poszukiwania oszczędności. Koncerny są zmuszone do optymalizacji kosztów w sytuacji, kiedy ich podstawowe produkty, muszą konkurować z pamięciami typu flash, stosowanymi w szybko zdobywających popularność tabletach i urządzeniach mobilnych. Z kolei prognozy sprzedaży komputerów, podstawowych maszyn w których montowane są tradycyjne dyski magnetyczne, są mniej optymistyczne niż jeszcze kilka miesięcy temu. W marcu firma badawcza Gartner obniżyła swoją prognozę tegorocznej dynamiki wzrostu sprzedaży pecetów z 15,9 do 10,5 proc.

Przejęcie części Samsunga pozwoli Seagete umocnić pozycję. Według firmy badawczej iSuppli, do kalifornijskiego koncernu należy ok. 32 proc. światowego rynku dysków.