Reklama

Renault kończy ze szpiegowskim skandalem

Renault przystąpił do końcowych działań mających zamknąć niechlubny rozdział związany z aferą szpiegowską

Aktualizacja: 03.05.2011 09:00 Publikacja: 02.05.2011 15:27

Renault kończy ze szpiegowskim skandalem

Foto: Bloomberg

W końcu kwietnia francuska firma samochodowa sfinalizowała porozumienie o kompensatach dla trzech członków kierownictwa, których zwolniła w styczniu — jak się później okazało pośpiesznie i niesłusznie — podejrzewając ich o sprzedanie tajemnic technologicznych Chińczykom.

Matthieu Tenenbaum, były wiceszef programu pojazdów elektrycznych przyjął ofertę pracodawcy i wrócił od 2 maja do działu strategii i planowania. Były wiceprezes ds. zaawansowanej inżynierii Michel Balthazard i jego zastępca, Bertrand Rochette odmówili powrotu. Prezes Carlos Ghosn wyraził duże zadowolenie z rozwiązania tej kwestii.

Skandal szpiegowski, który ostatecznie okazał się aferą sprokurowaną przez szefa pionu ochrony Dominique Gevreya doprowadził do ustąpienia dyrektora generalnego Patricka Pelaty. Dyrektor wziął na siebie odpowiedzialność za blamaż firmy, ratując prezesa Carlosa Ghosna przed utratą twarzy i rezygnacją z kierowania Renaultem i Nissanem.

Gevrey przebywa w areszcie w związku ze śledztwem o oszustwo i wyłudzenie pieniędzy od pracodawcy. Przedstawiciele dyrekcji odwiedzili go na końcowej rozmowie i zgodnie z francuskimi przepisami zostanie on wyrzucony z pracy w Renaulcie po 48 godzinach od tego spotkania.

Ostatnim krokiem, który zamknie formalnie sprawę będzie znalezienie nowego dyrektora generalnego. Rzecznik firmy powiedział na marginesie walnego zgromadzenia akcjonariuszy, że firma postara się szybko obsadzić to stanowisko.

Reklama
Reklama

Przewodniczący komisji ds. nominacji, Marc Landreit de Lacharriere oświadczył podczas WZA, że jego komisja zaczęła już procedurę wyłaniania kandydatów i rozmów z nimi. Nie sprecyzował tylko, jak długo to potrwa, ani kogo wzięto pod uwagę.

Według mediów, następcą Pelaty może zostać wiceprezes ds. planowania produktów i programów Philippe Klein, szef działu finansów Dominique Thormann albo szef Nissana na obie Ameryki, Carlos Tavares.

Prezes Ghosn poinformował akcjonariuszy, że zakłócenia dostaw podzespołów z Japonii, głównie elektroniki, nie potrwają długo, bo stopniowo wraca ich produkcja. — Ten kryzys nie podważy naszych założeń na 2013 r. czy naszej wizji do 2016 r. — stwierdził

Francuzi ogłosili w lutym strategiczny plan niemal podwojenia do 2013 r. do ponad 5 proc. marży operacyjnej i zwiększenia dynamiki w Brazylii i Rosji.

W końcu kwietnia francuska firma samochodowa sfinalizowała porozumienie o kompensatach dla trzech członków kierownictwa, których zwolniła w styczniu — jak się później okazało pośpiesznie i niesłusznie — podejrzewając ich o sprzedanie tajemnic technologicznych Chińczykom.

Matthieu Tenenbaum, były wiceszef programu pojazdów elektrycznych przyjął ofertę pracodawcy i wrócił od 2 maja do działu strategii i planowania. Były wiceprezes ds. zaawansowanej inżynierii Michel Balthazard i jego zastępca, Bertrand Rochette odmówili powrotu. Prezes Carlos Ghosn wyraził duże zadowolenie z rozwiązania tej kwestii.

Reklama
Biznes
Rosyjskie ambicje kosmiczne. Konkurent Starlinka w fazie testów?
Biznes
Potężny atak hakerski. Wyciekły dane logowania ponad 140 tysięcy kont Polaków
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Reklama
Reklama