Pionierzy spod Grójca zdobywają rynek

Biała etykieta z czerwonym logo i rysunkiem jabłka to znak rozpoznawczy Cydru Ignaców. Stworzyli go prawnik Tomasz Porowski i sadownik Marcin Hermanowicz.

Publikacja: 18.02.2013 01:59

Cydr spod Grójca od miesiąca jest w sklepach. Trunek dobrze się sprzedaje, mimo że nie jest tani. W sklepach kosztuje 8–9 zł, a w restauracji trzeba zapłacić za niego nawet 12 zł.

Cydr stworzony przez Porowskiego i Hermanowicza nie walczy jednak o miano produktu masowego. Robią go wyłącznie z soku jabłkowego, a nie koncentratu. Zanim trafił na rynek, przez kilka miesięcy leżakował w piwnicach.

– Nasz cydr należy do tej samej kategorii co żywność produkowana na bazie tradycyjnych receptur czy dobrego piwa z małych browarów.  Zainteresowanie nimi widoczne jest szczególnie w dużych miastach – mówi Tomasz Porowski.

Cydr Ignaców jest pierwszym w Polsce, który pojawił się na rynku po tym, gdy w połowie 2011 r.  weszła w życie znowelizowana ustawa winiarska.  Zawiera przepisy ułatwiające produkcję cydru na małą skalę przez sadowników.

Zgodnie z ustawą winiarską właściciel sadu może co roku wprowadzać na rynek do 10 tys. litrów cydru na uproszczonych zasadach (nie musi m.in. budować zakładu). Aby podwoić tę ilość, Porowski i Hermanowicz założyli oddzielne firmy.

Producenci Cydru Ignaców przekonali się, że polskim regulacjom daleko jest do ideału. Żeby nie tworzyć kosztownego składu podatkowego, zdecydowali się na płacenie akcyzy w formie przedpłaty. W tym wypadku trzeba zapłacić za nastaw, czyli 10 tys. litrów soku jabłkowego, który poddaje się fermentacji. W jej trakcie konieczne są usuwanie osadu i filtracja. Zostaje więc ok. 8 tys. litrów gotowego cydru.

Porowski dodaje, że kłopoty  narastają, gdy korzystając z przedpłaty akcyzy, zleca się rozlanie  jabłecznika profesjonalnej rozlewni. Brakuje bowiem przepisów dotyczących przewożenia cydru.

– Problemem jest też ustawowy zakaz przekazywania banderoli osobom trzecim, nawet w celu ich usługowego nałożenia. Doprecyzowanie tych kwestii z pewnością pomogłoby  w rozwoju produkcji cydru w Polsce – mówi Tomasz Porowski.

Cydr spod Grójca od miesiąca jest w sklepach. Trunek dobrze się sprzedaje, mimo że nie jest tani. W sklepach kosztuje 8–9 zł, a w restauracji trzeba zapłacić za niego nawet 12 zł.

Cydr stworzony przez Porowskiego i Hermanowicza nie walczy jednak o miano produktu masowego. Robią go wyłącznie z soku jabłkowego, a nie koncentratu. Zanim trafił na rynek, przez kilka miesięcy leżakował w piwnicach.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca