B787: Boeing proponuje rozwiązanie problemu

Na spotkaniu w Waszyngtonie Boeing przedstawił urzędowi lotnictwa FAA rozwiązanie problemu baterii w B787. Urząd zapowiedział staranne zbadanie tego rozwiązania, ale samoloty będą nadal uziemione

Publikacja: 24.02.2013 12:44

„FAA zapoznaje się z propozycją Boeinga i dokładnie przeanalizuje ją. Bezpieczeństwo osób latających jest naszym najważniejszym celem i nie pozwolimy B787 wrócić do komercyjnej eksploatacji do czasu, aż będziemy pewni, że proponowane rozwiązanie likwiduje ryzyko awarii baterii" — stwierdził FAA.

Szef pionu samolotów cywilnych BCA, Ray Conner powiedział, że miał „owocne spotkanie" z szefem FAA, Michaelem Huerta dla omówienia kwestii baterii litowo-jonowych. W spotkaniu uczestniczyli też wiceminister transportu John Porcari i inni przedstawiciele FAA. — Jesteśmy podbudowani osiągniętym postępem w rozwiązywaniu tej kwestii i w sprawie powrotu B787 do lotów u naszych klientów z pasażerami na całym świecie — stwierdził z kolei rzecznik koncernu

Ani FAA ani Boeing nie ujawniły szczegółów propozycji. Z informacji środków przekazu wynika jednak, że zaproponowano umieszczenie każdego z 8 ogniw baterii w izolacyjnej osłonie metalowej, np. z tytanu, aby nie dochodziło do przegrzania sąsiedniego i dojścia do zwarcia w całej baterii. Wspominano także o zwiększeniu odstępów między ogniwami i przedzieleniu ich płytkami ceramicznymi. Koncern zaproponował ponadto wysoko ciśnieniowe systemy odprowadzania poza samolot oparów gazów i płomieni w razie powstania ognia.

W sytuacji, gdy Boeing twierdzi, że osiąga postęp w wyjaśnianiu przyczyn, a rozmiary problemu i ewentualna złożoność jego usunięcia są nieznane, powstają spekulacje, jak długo potrwa uziemienie samolotów.

Ekspert lotniczy z Teal Group, Richard Aboulafia stwierdził, że gdyby FAA zaakceptował rozwiązanie Boeinga, to B787 mokłyby wznowić loty w kwietniu, ale jest bardzo możliwe, że do tego nie dojdzie. — Nie wiemy, na ile jest to rozwiązania tymczasowe i czy towarzyszy mu szersze, które nie będzie długoterminowe. FAA mówi o zerowej tolerancji — dodał.

Niezależny analityk lotnictwa Michael Boyd uważa z kolei, że FAA nie ma powodów, by nie zaakceptować rozwiązania zaproponowanego przez koncern i że B787 wznowi loty za kilka tygodni.

Ustalona przyczyna wycieku paliwa

Japońscy inżynierowie ustalili już przyczyny wycieku paliwa, ale nadal pracują na poważniejszą kwestią baterii samolotu — podał w Tokio resort transportu.

13 stycznia zatrzymano w Bostonie Dreamlinera mającego odlecieć do Tokio, bo zauważono wyciek ok 140 litrów paliwa na płytę lotniska. Wskaźnik w kokpicie wskazywał, że zawór jest zamknięty, tymczasem był niedomknięty. Podobną usterkę stwierdzono potem w Tokio w innej maszynie; wylało się ok. 100 litrów.

Teraz wyjaśniono, że przyczyną pierwszej nieszczelności było wadliwe nałożenie farby na zawór, a drugiej nieczystości, jakie dostały się do niego. Japoński resort transportu polecił przewoźnikowi podjąć dzialania zaradcze.

„FAA zapoznaje się z propozycją Boeinga i dokładnie przeanalizuje ją. Bezpieczeństwo osób latających jest naszym najważniejszym celem i nie pozwolimy B787 wrócić do komercyjnej eksploatacji do czasu, aż będziemy pewni, że proponowane rozwiązanie likwiduje ryzyko awarii baterii" — stwierdził FAA.

Szef pionu samolotów cywilnych BCA, Ray Conner powiedział, że miał „owocne spotkanie" z szefem FAA, Michaelem Huerta dla omówienia kwestii baterii litowo-jonowych. W spotkaniu uczestniczyli też wiceminister transportu John Porcari i inni przedstawiciele FAA. — Jesteśmy podbudowani osiągniętym postępem w rozwiązywaniu tej kwestii i w sprawie powrotu B787 do lotów u naszych klientów z pasażerami na całym świecie — stwierdził z kolei rzecznik koncernu

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi