Polska chce wspierać promocję żywności

Potwierdziły się informacje „Rz". Polska będzie zabiegać o utrzymanie wsparcia promocji żywności z budżetu krajowego.

Publikacja: 13.02.2014 13:39

Polska chce wspierać promocję żywności

Foto: Bloomberg

12 lutego br. napisaliśmy, że jest już gotowe stanowisko Polski w sprawie nowych zasad promocji żywności w UE.  Wynika z niego, że jesteśmy za tym, aby kampanie były nadal wspierane częściowo z budżetów krajowych.

Biuro prasowe Ministerstwa Finansów poinformowało nas, że zgodnie ze stanowiskiem resortów rolnictwa i rozwoju wsi oraz finansów, potwierdzonym przez Komitet do Spraw Europejskich 10 lutego 2014 r., Polska będzie zabiegała o „zapewnienie utrzymania realnego wpływu państw członkowskich na prowadzoną politykę promocyjną żywności na rynku wewnętrznym UE i rynku krajów trzecich oraz ograniczenie kosztów zarządzania administracyjnego programami informacyjnymi i promocyjnymi w tym zakresie."

- Jeśli w trakcie prac w Radzie UE pojawią się postulaty zwiększenia elastyczności w finansowaniu z budżetów narodowych tych kampanii, to Polska może je poprzeć pod warunkiem ograniczenia jej progiem wysokości maksymalnie 30 proc. oraz pozostawienia możliwości doprecyzowania tej wielkości w przepisach krajowych. – czytamy także w informacji przesłanej „Rz" przez Ministerstwo Finansów.

Pod koniec 2013 r. Komisja Europejska zaproponowała, aby producenci pokrywali 50 lub 40 proc. kosztów związanych z promocją. Brakująca kwota miałaby pochodzić z budżetu unijnego. Dziś Bruksela finansuje kampanie promocyjne w 50 proc. Producenci wykładają jednak tylko 20 proc. kwoty, bo reszta pieniędzy pochodzi z budżetów krajowych.

Na obecnym etapie uzgodnień w kraju, nie zostało jeszcze przesądzone, jaka byłaby wysokość współfinansowania w Polsce. - W przypadku utrzymania na poziomie UE elastyczności tego mechanizmu, poza założeniem, że nie będzie ona przekraczała 30 proc. Przyszła decyzja rządu będzie brała pod uwagę m.in. stan finansów publicznych oraz uwarunkowania wynikające m.in. z wymogów paktu stabilności i wzrostu. – informuje resort finansów.

Ministerstwo podkreśla także, że fakt współfinansowania kampanii promocyjnych przez UE, oznacza, że Polska jako kraj członkowski będzie miała w tym także swój udział.

- Działania promocyjne i informacyjne dotyczące produkcji żywności na terenie UE mają w założeniu być finansowane w znaczącej części z budżetu UE. Kwota ta -883 mln euro - będzie pochodziła ze składek wszystkich państw członkowskich, co oznaczać będzie koszt dla polskiego budżetu w wysokości ponad 32,5 mln euro. – wyjaśnia Ministerstwo Finansów.

12 lutego br. napisaliśmy, że jest już gotowe stanowisko Polski w sprawie nowych zasad promocji żywności w UE.  Wynika z niego, że jesteśmy za tym, aby kampanie były nadal wspierane częściowo z budżetów krajowych.

Biuro prasowe Ministerstwa Finansów poinformowało nas, że zgodnie ze stanowiskiem resortów rolnictwa i rozwoju wsi oraz finansów, potwierdzonym przez Komitet do Spraw Europejskich 10 lutego 2014 r., Polska będzie zabiegała o „zapewnienie utrzymania realnego wpływu państw członkowskich na prowadzoną politykę promocyjną żywności na rynku wewnętrznym UE i rynku krajów trzecich oraz ograniczenie kosztów zarządzania administracyjnego programami informacyjnymi i promocyjnymi w tym zakresie."

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki