Polskie używki idą w świat

W 2013 r. sprzedaliśmy ?za granicę używki za niemal ?2,74 mld euro. Wartość ich importu była o 700 mln euro niższa.

Publikacja: 13.05.2014 04:26

Polskie używki idą w świat

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Niezmiennie od lat motorem napędzającym zagraniczną sprzedaż naszych produktów rolno-spożywczych  są papierosy. W 2013 r. ich eksport poszedł w górę o 3 proc., do ok. 1,37 mld euro – podał w poniedziałek Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). Taki wzrost wystarczył, aby gotowe wyroby tytoniowe po raz kolejny wyprzedziły pozostałe towary rolne. Ich udział w eksporcie rolno-żywnościowym wyniósł w 2013 r. 14,8 proc.  Na zajmujące drugie miejsce mięso drobiowe przypadło 11,6 proc. Trzecia była czekolada – 11 proc.

– Niemal 80 proc. naszej produkcji trafia na 60 rynków świata. O rosnącej skali naszej działalności świadczy fakt, iż w 2013 roku wyprodukowaliśmy ponad pięć razy więcej papierosów niż w 2008 r. – mówi „Rz" Andrzej Lewandowski, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji JTI Polska, czołowego producenta wyrobów tytoniowych nad Wisłą, właściciela fabryki w Gostkowie k. Łodzi.

Grzegorz Byszewski, ekspert Pracodawców RP, wyjaśnia, że Polska jest atrakcyjna dla koncernów tytoniowych. Sytuacja może się jednak pogorszyć, nie tylko ze względu na kurczący się popyt na legalne papierosy, ale także na nową dyrektywę tytoniową. Wprowadza ona m.in. zakaz produkcji papierosów mentolowych. Stanowią one ok. 3 proc. rynku w Europie.

Łączna wartość eksportu używek zwiększyła się w 2013 r. o 6 proc., do 2,74 mld euro. Wprawdzie ich udział w całej sprzedaży zagranicznej towarów rolnych zmalał do 13,7 proc., wciąż jednak, jak zaznaczają w Fammu/FAPA, eksport używek jest niemal dwukrotnie wyższy niż np. eksport produktów z mleka, jednego z głównych hitów polskiego eksportu rolnego.

Coraz lepiej radzi sobie nasz alkohol. W ubiegłym roku  wyeksportowaliśmy mocne trunki warte  319,7 mln euro. To 16 proc. więcej niż w roku 2012.

Naszą  zagraniczną wizytówką pozostaje wódka. W 2013 r. jej sprzedaż wyniosła 151,3 mln euro, wobec 139,7 mln euro w 2012 r. Jednak eksport alkoholu w ostatnim czasie napędzało głównie piwo. W 2013 r. browary sprzedały go za granicę za 117,3 mln euro. To o 22,7 proc., więcej niż w 2012 r. Jeszcze w 2011 r. eksport piwa nie przekraczał 80 mln euro.

O 15 proc. poszła w górę zagraniczna sprzedaż piwa grupy Żywiec. Jej marki trafiają do 40 krajów.  O ok. 5,3 proc. więcej piwa niż rok wcześniej sprzedała w 2013 r. Kompania Piwowarska, lider branży.

Rośnie też eksport win, choć wciąż jest mały. W 2013 r.  urósł o 4,9 proc., do 7,7 mln euro.

– Największa część produkcji kierowana jest do najbliższych sąsiadów, głównie Rosji, krajów bałtyckich oraz na Ukrainę. Dużo eksportuje się również do Niemiec – komentuje Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

Specjalnie dla „Rz"

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC

Polska tradycyjnie jest dużym eksporterem wódki i za granicę trafia przeciętnie około 20 procent krajowej produkcji. Dzieje się tak, bo po pierwsze nasz kraj jest przez konsumentów na świecie kojarzony z tradycją wytwarzania wódki, a po drugie wiele polskich marek ma międzynarodową rozpoznawalność - np. Żubrówka, Wyborowa, Belvedere czy Chopin. Z punktu widzenia gustów konsumentów za granicą, ciekawym sposobem na zwiększenie eksportu z Polski może być plasowanie tam wódek smakowych o obniżonej zawartości alkoholu. Ten segment jest nowością ostatnich dwóch sezonów w Polsce i pozwala dotrzeć do konsumentów, którzy niechętnie piją czystą wódkę w tzw. shotach, za to gustują w alkoholach słabszych i koktajlach. A takie właśnie są preferencje na wielu rynkach eksportowych.

Niezmiennie od lat motorem napędzającym zagraniczną sprzedaż naszych produktów rolno-spożywczych  są papierosy. W 2013 r. ich eksport poszedł w górę o 3 proc., do ok. 1,37 mld euro – podał w poniedziałek Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). Taki wzrost wystarczył, aby gotowe wyroby tytoniowe po raz kolejny wyprzedziły pozostałe towary rolne. Ich udział w eksporcie rolno-żywnościowym wyniósł w 2013 r. 14,8 proc.  Na zajmujące drugie miejsce mięso drobiowe przypadło 11,6 proc. Trzecia była czekolada – 11 proc.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej