Reklama
Rozwiń

Polski eksport stale rośnie

Najlepsze wyniki sprzedaży na rynkach rozwiniętych, ale największe perspektywy na dalekich.

Publikacja: 01.10.2014 12:28

Polski eksport stale rośnie

Foto: Bloomberg

W drugim kwartale 2014 roku eksport towarów wyniósł 38,83 mld euro i był o 6,1 proc. wyższy niż w tym samym czasie przed rokiem – podał w środę NBP w kwartalnych danych bilansu płatniczego. W tym samym czasie o 8,2 proc. zwiększył się import, sięgając 38,76 mld euro. W rezultacie saldo obrotów towarowych było dodatnie i wyniosło 71 mln euro.

Zdaniem ekspertów polski eksport liczony w euro wzrośnie w tym roku ok. 7–8 proc. – Przyszły rok powinien przynieść wypracowanie dynamiki wyższej, rzędu 10–11 proc. – prognozuje główny ekonomista KUKE Piotr Soroczyński.

Według GUS pierwsze półrocze 2014 r. przyniosło 5,4-proc. wzrost eksportu szacowanego na 80 mld euro. Przy tym zdecydowanie lepsze wyniki osiągnięto w przypadku krajów rozwiniętych gospodarczo, do których eksport zwiększył się o 7,2 proc., do 66,9 mld euro. Natomiast na mniejszym niż przed rokiem eksporcie do krajów rozwijających się i słabiej rozwiniętych zaważył spadek sprzedaży do Rosji – o 10,7 proc. i na Ukrainę – o 26,4 proc.

Ciasno w Europie

W nadchodzących miesiącach najważniejszym rynkiem eksportowym pozostanie Europa Zachodnia i kraje Unii Europejskiej. Z kolei problemem będzie zahamowanie spadku sprzedaży polskich towarów na rynkach wschodnich. Można się spodziewać, że eksport do trzech krajów: Rosji, Ukrainy i Białorusi, liczonych łącznie skurczy się w tym roku o przynajmniej 15 proc. Spadki dotkną nie tylko producentów żywności, ale także sprzęt transportowy, produkty chemiczne, meble, sprzęt AGD.

Obecnie blisko jedna czwarta polskiego eksportu kierowana jest do Niemiec, a na wszystkie rynki Unii Europejskiej trafia blisko trzy czwarte eksportu.

Na unijnych rynkach konkurencja jest jednak bardzo silna, więc możliwości rozwojowe dla eksporterów są niewielkie.

W tej sytuacji coraz większego znaczenia nabierają rynki dalekie. Przykładem jest Afryka, gdzie w pierwszym kwartale eksport wyniósł 558,5 mln euro, o ponad 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

– Dużym zainteresowaniem na rynkach afrykańskich cieszą się m.in. maszyny budowlane, rolnicze czy przetwory rolno-spożywcze – mówi wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Monika Piątkowska.

Ponad 57 proc. polskiego eksportu na kontynent afrykański trafia do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. W listopadzie do Tanzanii i Etiopii wybiera się misja gospodarcza firm z sektora przetwórstwa mięsa i mleka.

Mięso do Emiratów

Perspektywiczny region dla eksporterów branży spożywczej to także Bliski Wschód. W październiku mają się z nimi spotkać odwiedzający Polskę przedsiębiorcy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Jak wynika z ostatniego badania Fundacji Kronenberga przy banku Citi Handlowym, na eksport decyduje się blisko jedna trzecia polskich firm. Średnio każda z nich jest obecna na siedmiu zagranicznych rynkach. Największa część eksporterów – 40 proc. – działa w sektorze produkcji, 29 proc. w handlu, 22 proc. w usługach.

Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł
Biznes
Trump wysyła listy i grozi BRICS, polskie firmy liderami AI, paraliż w Rosji
Biznes
Benefit Systems na rynku wellbeing: przepis na skalowalny sukces
Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio