Pomorze coraz bardziej modne

Ponad 2,3 tys. sklepów mają najwięksi właściciele marek modowych z regionu. Na szczycie piramidy giganci – LPP, Esotiq & Henderson i Gino Rossi. Na celowniku zagranica, a w planach nowe hity.

Publikacja: 27.07.2015 20:58

Najdalej posunięte plany ekspansji ma gdański koncern LPP, największy polski gracz odzieżowy. Jego roczne przychody zbliżają się do poziomu 5 mld zł. W swoim portfolio ma aż pięć znanych marek: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Sprzedaje je w 1528 sklepach w Polsce, Niemczech i Europie Środkowo-Wschodniej.

– W kontekście ekspansji terytorialnej obecnie kluczowe są dla nas plany dotyczące dalszych otwarć w Europie Zachodniej – mówi „Rz" Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP. – Mamy siedem salonów Reserved w Niemczech, planujemy także otwarcia salonów wizerunkowych w kilku europejskich metropoliach. Duże znaczenie ma także ekspansja LPP na Bliskim Wschodzie, tegoroczne debiuty w Katarze, Kuwejcie i Egipcie miały dla nas znaczenie symboliczne, były to pierwsze salony LPP poza Europą. W najbliższych pięciu latach chcemy otworzyć ok. 30 sklepów w tym regionie.

Jak zdradzają przedstawiciele spółki – poza Reserved – w krajach Zatoki Perskiej mają też pojawić się sklepy marek adresowanych wyłącznie dla kobiet: Mohito i Sinsay.

Zagraniczne plany mają też wobec najnowszej marki, której debiut zaplanowano na pierwszy kwartał 2015 roku.

– Będzie to oferta skierowana do zamożniejszych i bardzo wymagających klientów – deklaruje Lutkiewicz.

Produkty nowej marki premium LPP będą dużo droższe od dotychczasowych marek. W ofercie znajdą się ubrania dla kobiet i mężczyzn oraz akcesoria.

LPP wyrasta pod bokiem wielki konkurent. Koncern był kiedyś właścicielem dwóch marek bieliźnianych – Esotiq dla kobiet i Henderson dla mężczyzn. W 2010 pozbył się ich, a nowy właściciel, działający jako Esotiq & Henderson, rozpoczął intensywne prace nad rozwojem tych marek. Dzisiaj E&H ma 239 sklepów. Do końca roku ma ruszyć kolejne 20. To nie koniec planów. E&H do bliskiej współpracy pozyskał projektantkę Ewę Minge, z którą uruchomił w tym roku nowy brand – FemeStage Eva Minge.

– Na rynku było zapotrzebowanie na FemeStage. Chodziło nam o to, by ubrania projektowane przeze mnie były dostępne nie tylko w największych europejskich i polskich miastach, ale także w mniejszych miejscowościach – mówi Ewa Minge. – Nie byłoby to możliwe bez stworzenia sieci sprzedaży. Dzięki temu możemy zaproponować niższą cenę, ale nie kosztem jakości.

Pierwszy salon ruszył w Gdańsku 10 kwietnia. Do dzisiaj udało się otworzyć osiem sklepów, do końca roku ma ich być 25.

Słupski producent butów Gino Rossi dysponuje dziś 96 sklepami w Polsce i za granicą. Firma jest także właścicielem marki Simple (62 sklepy).

– W 2015 roku chcielibyśmy otworzyć ok. 2 tys. mkw dodatkowej powierzchni handlowej, z czego około 2/3 przypadałoby na markę Simple, a pozostała powierzchnia na Gino Rossi – informuje Katarzyna Mucha, przedstawiciel firmy. – Na te wielkości składają się zarówno nowe otwarcia, jak i powiększenia.

W 2016 r. firma planuje otwarcie kilkunastu salonów. Gino Rossi, które zaczęło od butów, mocno stawia na rozwój Simple, marki odzieżowej dla pań. – W 2013 roku zmieniliśmy zespół projektancki, a jego nową szefową została Weronika Pietras. Kolekcja wiosna–lato 2014 była pierwszą przygotowaną przez nowy team i wyniki sprzedaży pokazały, że ta zmiana była dużym sukcesem – wyjaśnia Mucha.

Do gry powraca też Diverse. Tę powstałą w 1993 r. markę odzieży sportowej i casualowej kilka lat temu dopadł poważny kryzys. W 2010 r. przejął ją funduszu private equity, by w kolejnych latach zrestrukturyzować. Wiosną tego roku fundusz chciał sprzedać na GPW 33 proc. akcji, ale wycofał się z projektu. Firma nie udziela informacji na temat aktualnej sytuacji. Z raportu za 2014 rok wynika, że na 31 grudnia 2014 r. miała 241 sklepów i drugi rok z rzędu odnotowała zysk.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polska na celowniku rosyjskich hakerów
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Raport PIU: bardzo długa lista lęków polskich przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Kolejna „nacjonalizacja” Kremla. Producent alkoholu potępiał wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Raport PIE: fuzja telekomów w Polsce ze szkodą dla użytkowników
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego