Cechy polskiego przedsiębiorcy
Jaki jest współczesny polski przedsiębiorca? Nie jest to już wyłącznie właściciel niewielkiej firmy rzemieślniczej czy rodzinnego sklepu. Dziś przedsiębiorczość to postawa, jest połączeniem niezależności, odwagi, determinacji i gotowości do ponoszenia odpowiedzialności zarówno za siebie, jak i za ludzi, którzy na ten biznes liczą. – Młodych ludzi, albo w ogóle przedsiębiorczość, cechuje indywidualizm. Chcą pokazać coś swojego, kreatywnego, przypisanego tylko im. W strukturach korporacyjnych często jest to trudne albo wręcz niemożliwe – zauważył Mariusz Filipek, zastępca rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw. Z badań, które przedstawił Michał Kowalczyk, wynika, że główną cechą, którą docenia co czwarty przedsiębiorca, jest umiejętność podejmowania decyzji pod presją. Ci, którzy zbudowali silne marki, to często liderzy z wizją, zdolni do przekraczania barier i nieszablonowego myślenia. – Przedsiębiorca myśli bardziej o firmie niż o sobie. To pozwala rozwijać biznes i robić rzeczy odważne – podkreślali uczestnicy dyskusji.
Adam Manikowski przypomniał, że przedsiębiorczość nie jest zawodem, lecz postawą. – W przypadku naszych franczyzobiorców widzimy to bardzo wyraźnie: łączy ich ambicja, potrzeba niezależności i odwaga. Chcą być liderami w swojej społeczności, chcą dawać przykład innym i udowadniać, że można skutecznie prowadzić własny biznes. Działają w ramach systemu franczyzowego, ale z pełnym poczuciem sprawczości. I właśnie ta determinacja ma kluczowe znaczenie – podkreślił wiceprezes Żabki.
Podobną perspektywę przedstawiła Agata Jasińska z Amazon.pl, wskazując, jak serwisy sprzedażowe zmieniają możliwości mikrofirm. – Mamy dużo przykładów małych firm, które lokalnie wytwarzają produkty, a dzięki naszemu marketplace’owi docierają do setek milionów klientów na całym świecie. Zakładając jedno konto w Polsce, mogą sprzedawać w dziesięciu krajach Europy. Korzystają z narzędzi marketingowych i logistycznych i naprawdę wysyłają swoje produkty w najdalsze zakątki świata – wymieniała.
Anna Tarnawa z PARP zwróciła uwagę na rolę kobiet w świecie biznesu. – Z międzynarodowych badań wynika, że dla nich podstawową cechą przedsiębiorcy jest samodzielność i odpowiedzialność. Jeśli chodzi o dostrzeganie okazji biznesowych, kobiety i mężczyźni odpowiadają na podobnym poziomie około 70 proc. – relacjonowała Tarnawa. – Kobiety odrobinę bardziej obawiają się niepowodzenia, ale widzimy wzrost pewności siebie, mierzony samooceną umiejętności, doświadczeń i wiedzy w zakresie prowadzenia działalności. One czują się równie mocno przygotowane jak mężczyźni. Polki dużo częściej niż Europejki mówią, że widzą okazje biznesowe, choć trochę bardziej obawiają się porażki – dodała.
Bariery: biurokracja, finanse, edukacja
Jednak rozwój firm napotyka przeszkody w postaci: biurokracji, niestabilności przepisów, wysokich kosztów, trudnego dostępu do finansowania oraz luki edukacyjnej, z którą zmagają się młodzi przedsiębiorcy. Według badań IBRiS jako największą barierę 64 proc. przedsiębiorców wskazuje biurokrację. Na drugim miejscu są koszty i ograniczone zasoby finansowe. – Jest przeświadczenie, że biurokracji jest u nas za dużo. Działają zespoły deregulacyjne, ale to wciąż problem numer jeden – podkreślali uczestnicy debaty. Adam Manikowski wśród najważniejszych barier wskazał przede wszystkim złożoność otoczenia regulacyjnego i koszty wejścia w biznes. – Obniżenie progu finansowego pozwoliło nam nawiązać współpracę z ponad tysiącem nowych przedsiębiorców rocznie – mówił. – Do tego dochodzi realne wsparcie w poruszaniu się w wielu przepisach dotyczących własnej działalności gospodarczej. Wiemy, że dla wielu osób to właśnie biurokracja jest główną przeszkodą – dodał. Zwrócił również uwagę na braki edukacyjne: – Młodzi ludzie mają ambicję i determinację, ale często brakuje im konkretnej wiedzy. Dlatego inwestujemy w narzędzia i szkolenia, które pomagają budować pewność siebie i kompetencje. Z naszych doświadczeń wynika, że młode osoby szybko pozyskują umiejętności do prowadzenia własnego biznesu, są zaangażowane i otwarte na rozwój, potrzebują jedynie wsparcia – zaznaczył CEO jednostki biznesowej Żabka Polska.
Agata Jasińska z Amazon.pl wskazywała, jak serwisy sprzedażowe mogą stać się „windą” dla mikro- i małych firm. – Pomagamy zwiększać skalę i zasięg sprzedażowego biznesu w e-commerce. Dajemy narzędzia marketingowe, analityczne, wsparcie logistyczne. Dzięki temu nawet małe firmy mogą skalować się globalnie – mówiła. Jak podkreślał Henryk Orfinger, problemem nie jest sama biurokracja, lecz brak stabilności prawa. – Do każdej biurokracji można się przyzwyczaić. Ale jeśli co chwilę coś się zmienia, to mamy poważny kłopot. Przedsiębiorcy nie wiedzą, co ich czeka i jak planować kolejne kroki – wymieniał. Realne wsparcie dla przedsiębiorców wymaga więc jednoczesnego upraszczania regulacji, zapewniania stabilności prawa oraz tworzenia narzędzi, które pozwolą firmom skupić się na rozwoju zamiast na walce z procedurami. Ale problem regulacji nie sprowadza się wyłącznie do biurokracji. – Znacznie większym problemem jest nadregulacja i brak stabilności, bo do każdej biurokracji my się przyzwyczaimy – mówił Orfinger. – Jeżeli nie mamy poczucia stabilności, co chwilę się zmienia, to wtedy rzeczywiście mamy poważny kłopot.