Od wielkich pojazdów, jak armatohaubice Krab czy pojazdy minowania narzutowego Baobab-K, przez system przeciwlotniczy Pilica, okręty niszczące miny Kormoran, bezzałogowce obserwacyjne FlyEye, minisatelity Iceye do obserwacji radarowej po wyposażenie indywidualne żołnierzy, jak choćby kamizelki kuloodporne. Dziś podczas rozpoczynającego się Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach wicepremier, minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz oraz szef prezydenckiego Biura Bezpieczeństwa Narodowego zaprezentują anglojęzyczną publikację „Polish Defence and Security Equipment Catalogue 2024”. W tym katalogu ujęto ponad 200 produktów 61 polskich podmiotów, które są związane z szeroko rozumianym sektorem bezpieczeństwa. Są tu spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej (m.in. Huta Stalowa Wola, Mesko czy Rosomak), Grupy WB, ale też wchodząca przebojem na rynek kosmiczny spóła Iceye, stocznia Remontowa Shipbuilding S.A czy specjalizujące się w produkcji ciężkich pojazdów AMZ Kutno.
Katalog narzędziem promocji polskiej zbrojeniówki. Pobudzi eksport?
Skąd pomysł na utworzenie takiego katalogu? – Mam serdecznie dość takiej polityki, gdy po niemal każdym spotkaniu z delegacjami z zagranicy nasi partnerzy prezentują nam swoje katalogi, a my nie jesteśmy w stanie w jednym dokumencie zaprezentować, co najlepszego oferuje polski przemysł zbrojeniowy – mówi „Rzeczpospolitej” Jacek Siewiera, szef prezydenckiego Biura Bezpieczeństwa Narodowego, które jest pomysłodawcą tej inicjatywy. – Katalog to pierwszy krok i możliwość zaprezentowania produktów naszym partnerom zagranicznym. Każda złotówka wydana w polskim przemyśle zbrojeniowym to nasz zysk. Nieważne, czy w prywatnym, czy państwowym. Ważne, że polskim – dodaje polityk.
Czytaj więcej
Sygnały ze strony ARP są takie, że chęć uczestniczenia agencji w spółce Polska Amunicja gaśnie – mówi Paweł Poncyljusz, prezes Polskiej Amunicji.
Założenie jest takie, że poza wręczaniem katalogu wszystkim zagranicznym delegacjom w BBN czy MON publikacja zostanie rozesłana do wszystkich polskich placówek dyplomatycznych i ataszatów wojskowych, tak by ich pracownicy mogli jej używać jako promocji eksportu polskiej zbrojeniówki.
– Główne prace nad wydawnictwem „Polish Defence and Security Equipment Catalogue” prowadziło BBN, które w końcowej fazie przygotowania wydawnictwa zaprosiło MON do współpracy i promocji. Katalog to jedno z pierwszych wydawnictw wpisujących się w koncepcję zdynamizowania eksportu polskiego sprzętu wojskowego i uzbrojenia, stanowi znaczący krok do promocji polskiego przemysłu obronnego na arenie międzynarodowej, jednocześnie budując wizerunek Polski jako wiarygodnego partnera biznesowego – informują nas pracownicy Centrum Operacyjnego resortu obrony.