Reklama
Rozwiń

Wodowanie pierwszego okrętu rozpoznania „Delfin”

We wtorek odbył się chrzest i wodowanie ORP Jerzy Różycki. To pierwszy z dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego „Delfin”, które wejdą do służby w 2027 r.

Publikacja: 01.07.2025 14:24

Okręt ORP Jerzy Rożycki przygotowany do wodowania na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w G

Okręt ORP Jerzy Rożycki przygotowany do wodowania na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku. To pierwsza z dwóch jednostek rozpoznania radioelektronicznego budowanych w ramach programu „Delfin”

Foto: PAP/Adam Warżawa

ORP Jerzy Różycki został zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. – To istotne wzmocnienie zdolności Marynarki Wojennej RP. Umożliwi skuteczniejsze pozyskiwanie danych rozpoznawczych i przeciwdziałanie zagrożeniom na Morzu Bałtyckim. ORP Jerzy Różycki będzie ważnym elementem działań zapewniających bezpieczeństwo i wsparciem misji, np. Bałtyckiej Warty, które mają przeciwdziałać aktom sabotażu i naruszeniom bezpieczeństwa dokonywanych przez Federację Rosyjską – skomentował wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Okręt został nazwany na cześć matematyka, który wraz z Marianem Rejewskim i Henrykiem Zygalskim przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

Czytaj więcej

Zażarta walka o sprzedaż okrętów podwodnych Polsce. Rząd się nie spieszy

Zwodowanie okrętu nie oznacza zakończenia prac w stoczni. Przed pracownikami zakładu co najmniej dwa lata wytężonej pracy, a i tak nie będzie zaskoczenia, jeśli ostateczne przekazanie tych okrętów Marynarce Wojennej odbędzie się dopiero w 2028 r.

Kontrakt na dwa okręty „Delfin” został podpisany w 2022 r. Zapłacimy za nie ok. 3 mld zł. Głównym wykonawcą jest szwedzki Saab. Jak wyjaśnia wojsko, „Szwedzi wyposażą okręty w zaawansowaną technologicznie aparaturę, która umożliwi gromadzenie danych rozpoznawczych i wywiadowczych. Ciężar budowy samych platform spoczął na stoczni Remontowa Shipbuilding z Gdańska”.

Na okrętach korzysta też przemysł

Warto przypomnieć, że po latach posuchy w ostatnim czasie polscy marynarze wreszcie mają powody do zadowolenia. Także w stoczni Remontowa Shipbuilding trwa budowa kolejnych niszczycieli min typu Kormoran. Trzy takie okręty już służą w 13. Dywizjonie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, a trzy kolejne trafią do 2027 r. do 12 Dywizjonu.

Czytaj więcej

Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stocznia Wojenna: Wpływamy do czołówki świata

Jednak kluczowy projekt w polskich stoczniach to program Miecznik i budowa trzech fregat, która jest prowadzona w Stoczni Wojennej Polskiej Grupy Zbrojeniowej. SW wraz z brytyjskim Babcockiem realizuje najdroższy kontrakt w historii Marynarki Wojennej – wart w sumie ponad 15 mld zł. To w jego wyniku powstała w SW PGZ nowoczesna hala. – Zgodnie ze studium wykonalności okręty tej klasy nie mogą być produkowane na zewnątrz, ze względu na stopień zaawansowania technicznego i wymogi bezpieczeństwa. Powstający okręt nie powinien być widoczny w przestrzeni publicznej. Dlatego zbudowaliśmy jedną z najnowocześniejszych tego typu hal w Europie, co uniezależnia proces budowy od warunków atmosferycznych. Łączne inwestycje to nie więcej niż 2,5 proc. wartości kontraktu, czyli 300–400 mln zł, z czego spora część pochodziła ze środków własnych stoczni – wyjaśniał „Rzeczpospolitej” Marcin Ryngwelski, prezes Stoczni Wojennej – Są to jedne z najbardziej efektywnie zainwestowanych środków publicznych w obszarze obronności. Przekształcenie Stoczni Wojennej w zakład na miarę XXI wieku, który będzie później utrzymywał te fregaty, budował kolejne okręty i, mam nadzieję, serwisował również okręty podwodne, stanowi kluczowy element w systemie bezpieczeństwa państwa – dodawał.

Wzmacnianie rozpoznania z kosmosu przez spółkę z GPW

Okręty Delfin to tylko jeden z zakupów, które Wojsko Polskie wykonało w ostatnim czasie, by wzmocnić nasze zdolności rozpoznania. Także w 2027 r. do służby powinny wejść dwa duże satelity, które zakontraktowaliśmy w koncernie Airbus. Znacznie szybciej, bo jeszcze w tym roku, powinniśmy móc korzystać z obrazu przesyłanego z satelitów radarowych, które kupiliśmy w maju od firmy Iceye. Z kolei w grudniu 2024 r. zakontraktowaliśmy 4 mikrosatelity od notowanej na GPW firmy Creotech – powinny znaleźć się na orbicie w 2026 r. 

Czytaj więcej

Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu

Samoloty, bezzałogowce, aerostaty dla Wojska Polskiego

Ale armia zyskuje nowe zdolności obserwacyjne nie tylko w kosmosie. Jeśli chodzi o domenę powietrzną, to w ostatnim czasie weszły do służby m.in. dwa samoloty wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. To używane statki powietrzne, które kupiliśmy od Szwecji w 2023 r., oba były już w służbie w 2024 r. Z kolei zakontraktowane bezzałogowce MQ-9B SkyGuardian mają trafić do nas w 2027 r. i będą dostarczać m.in. zobrazowanie, ale będą też mogły dokonywać rozpoznania radioelektronicznego, które mają wspomagać 4 aerostaty „Barbara”, które powinny osiągnąć wstępną gotowość operacyjną już w przyszłym roku.

Gdy cały ten sprzęt trafi już do Wojska Polskiego, będziemy dysponować najlepszym rozpoznaniem w naszej historii.

ORP Jerzy Różycki został zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. – To istotne wzmocnienie zdolności Marynarki Wojennej RP. Umożliwi skuteczniejsze pozyskiwanie danych rozpoznawczych i przeciwdziałanie zagrożeniom na Morzu Bałtyckim. ORP Jerzy Różycki będzie ważnym elementem działań zapewniających bezpieczeństwo i wsparciem misji, np. Bałtyckiej Warty, które mają przeciwdziałać aktom sabotażu i naruszeniom bezpieczeństwa dokonywanych przez Federację Rosyjską – skomentował wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Okręt został nazwany na cześć matematyka, który wraz z Marianem Rejewskim i Henrykiem Zygalskim przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI