Wyższe rachunki za telefon i internet pomogły. AI wymusi inwestycje

Rachunki za telefon i internet poszły w pierwszym kwartale 2024 r. w górę. Telekomy w Polsce cieszą się z popytu na szybki internet, ale uważają, że nie mają łatwego życia.

Publikacja: 31.05.2024 04:30

Wyższe rachunki za telefon i internet pomogły. AI wymusi inwestycje

Foto: AdobeStock

Po tym jak w czwartek dane za pierwszy kwartał pokazała francuska Grupa Iliad, a z nią P4 (Play) można podsumować pierwsze miesiące na rynku telekomunikacyjnym w Polsce i zerknąć na plany.

Na koniec marca 2024 r. grupy Cyfrowy Polsat (właściciel sieci Plus), Orange Polska, P 4 (Play) i T-Mobile Polska wykazały łącznie praktycznie taką samą liczbę użytkowników usług mobilnych (57,9 mln kart SIM) co rok wcześniej. Ich łączne przychody urosły, ale wzrost ten nie odbiegał od obserwowanej w tym czasie inflacji.

Wyniki największych grup telekomunikacyjnych w Polsce

Według danych zebranych przez „Rzeczpospolitą” po trzech miesiącach br. cztery największe grupy telekomunikacyjne kraju miały w sumie 10,7 mld zł przychodu, a rok wcześniej 10,4 mld zł. Największe obroty uzyskują w segmencie usług komórkowych i sprzedaży smartfonów. Ze względu na różnice w sposobie prezentacji danych trudno precyzyjnie stwierdzić, ile płacimy telekomom za usługi mobilne. Za sprawą abonamentów z internetem 5G i rosnącej konsumpcji danych kwota ta jednak rośnie.

Play, którym kieruje Jean Marc Harion, pokazał właśnie, że opłaty za usługi komórkowe w jego wypadku w I kw. br. wyniosły 1,2 mld zł, o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei za usługi dla domu – przewodowy internet i płatną telewizję – ponad 0,5 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 6 proc. To efekt z jednej strony większej liczby aktywnych użytkowników, a z drugiej podwyżek cen, które widać w całej branży. Średni rachunek za usługi mobilne na karcie SIM w Play w I kw. br. wyniósł 30,4 zł (bez VAT), o 4,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

W analogicznym tempie urosły rachunki za pakiety usług Cyfrowego Polsatu, właściciela Plusa oraz Orange Polska. Średni rachunek klienta indywidualnego Cyfrowego Polsatu urósł o 4,5 proc. do 74,6 zł, a w Orange użytkownicy płacili o 4,6 proc. więcej, czyli prawie 121,8 zł.

Czytaj więcej

Koniec darmowego internetu do Instagrama. Jest zakaz

Wyższe rachunki od gospodarstw domowych menedżerom telekomów jednak nie wystarczają. Ważne są dla nich także trendy w segmencie, w który inwestują – szybkiego przewodowego internetu oraz popyt ze strony firm i sektora publicznego.

– Obserwujemy wyhamowanie spadków w segmencie telekomunikacyjnym – powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna za finanse Cyfrowego Polsatu. Przychody grupy w I kw. br. były wyższe niż przed rokiem, ale głównie za sprawą nowego dla biznesu sprzedaży zielonej energii.

– Widzimy mocne spowolnienie aktywności biznesowej po stronie sektora publicznego, co negatywnie przekłada się na wyniki naszych firm ICT – mówiła Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska, wyjaśniając dlaczego przychody telekomu tym razem nie urosły. – Nasze wyniki finansowe były dobre, nawet jeśli główna pozycja jest niższa rok do roku. Dla nas kluczowe jest, że przychody z podstawowych usług telekomunikacyjnych zachowały się dobrze i wykazały 4-proc. wzrost – dodała.

Z kolei z punktu widzenia Iliadu, właściciela sieci Play, najtrudniejsza jest konkurencja o klienta szybkiego przewodowego internetu. – Rynek szerokopasmowego internetu osłabł i jest na nim bardzo duża konkurencja. Nadal jednak zamierzamy zostać na nim liderem i będziemy inwestować – zapowiedział w czwartek Thomas Reynaud, prezes francuskiej grupy. To oznacza stawienie czoła przede wszystkim Orange Polska, który na koniec marca miał 2,2 mln abonentów przewodowego internetu, z czego 1,3 mln korzystało ze światłowodu.

Play nie zdradza, ilu ma abonentów przewodowego internetu. Podaje w sumie statystyki klientów takich łączy i płatnej telewizji. W sumie było ich w marcu niecałe 2,1 mln.

Cyfrowy Polsat, którego założyciel koncentruje się teraz na inwestycjach w produkcję zielonej energii, na temat tego, jak idzie mu ta część biznesu, nie mówi nic.

Operatorzy w ostatnich latach koncentrowali się przede wszystkim na budowie łączy szybkiego internetu: światłowodowego i 5G. Aby im podołać, szukali partnerów. Część wydatków nadal przed firmami. Szef Iliadu widzi przed branżą kolejne wyzwanie, które niesie rosnąca popularność sztucznej inteligencji. – W ciągu dziesięciu lat chcemy zainwestować 2,5 mld euro w centra przetwarzania danych. Nie jest to dla nas nowy biznes, mamy klientów wśród hiperscalerów, ale jesteśmy centrum rozwoju AI, z której będą chcieli korzystać nasi klienci – powiedział w czwartek.

O partnera nie jest jednak najwyraźniej łatwo. Iliad szuka go od ubiegłego roku.

Po tym jak w czwartek dane za pierwszy kwartał pokazała francuska Grupa Iliad, a z nią P4 (Play) można podsumować pierwsze miesiące na rynku telekomunikacyjnym w Polsce i zerknąć na plany.

Na koniec marca 2024 r. grupy Cyfrowy Polsat (właściciel sieci Plus), Orange Polska, P 4 (Play) i T-Mobile Polska wykazały łącznie praktycznie taką samą liczbę użytkowników usług mobilnych (57,9 mln kart SIM) co rok wcześniej. Ich łączne przychody urosły, ale wzrost ten nie odbiegał od obserwowanej w tym czasie inflacji.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku
Biznes
Euro 2024 to emocje nie tylko sportowe. Spółki giełdowe wydają krocie na sponsoring