Są rozbieżności w ocenie zachowania rynku reklamy internetowej w Polsce. Według działającego na rynku reklamy i marketingu Publicis Groupe w pierwszym kwartale bieżącego roku wydatki na to medium w naszym kraju wyniosły około 1,15 mld zł, czyli o 7,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. W sumie cały rynek reklamy wg Publicis Groupe powiększył się w minionym kwartale o 6 proc., do 2,53 mld zł. Tymczasem Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding, właściciela portalu Wp.pl, podczas omawiania wyników holdingu za pierwsze trzy miesiące br. wskazał w tym tygodniu, że rynek lekko się skurczył i dopiero w kolejnych kwartałach może rosnąć. Podkreślał, że to tendencja zgodna z PKB, który również miał być pod kreską.
– W naszych estymacjach bazujemy na trzech źródłach danych: naszej wiedzy o rynku display, korelacji pomiędzy PKB a rynkiem reklamy oraz historycznym wynikom badania IAB Adex. Stąd trudno nam się zgodzić, że przy spadającym PKB mamy do czynienia ze wzrostem rynku reklamy. Historycznie takie zjawisko nie występowało, korelacja pomiędzy PKB a rynkiem reklamy jest bardzo mocna – mówi „Rzeczpospolitej” Michał Siegieda, rzecznik prasowy WPH.
Publicis Groupe nie komentuje rozbieżności w ocenie sytuacji. Konkurent tego podmiotu – GroupM – potwierdza, że też widzi w I kw. br. wzrost wydatków na internet o kilka procent.
Mógł on ominąć największe portale. W I kwartale br. krajowe grupy zbudowane wokół nich notowały spadki odwiedzin. Dane z badania Mediapanel pokazała Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel Interii. Ona i WPH wyjaśniają je wysoką bazą porównawczą: rok temu czytelników przyciągały wiadomości o wojnie w Ukrainie.