Spadki czy wzrosty w polskiej sieci

Wirtualna Polska Holding uważa, że w I kwartale 2023 r. rynek reklamy internetowej skurczył się. A Publicis Group, że urósł. Skąd te różnice?

Publikacja: 25.05.2023 03:00

Spadki czy wzrosty w polskiej sieci

Foto: Adobestock

Są rozbieżności w ocenie zachowania rynku reklamy internetowej w Polsce. Według działającego na rynku reklamy i marketingu Publicis Groupe w pierwszym kwartale bieżącego roku wydatki na to medium w naszym kraju wyniosły około 1,15 mld zł, czyli o 7,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. W sumie cały rynek reklamy wg Publicis Groupe powiększył się w minionym kwartale o 6 proc., do 2,53 mld zł. Tymczasem Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding, właściciela portalu Wp.pl, podczas omawiania wyników holdingu za pierwsze trzy miesiące br. wskazał w tym tygodniu, że rynek lekko się skurczył i dopiero w kolejnych kwartałach może rosnąć. Podkreślał, że to tendencja zgodna z PKB, który również miał być pod kreską.

– W naszych estymacjach bazujemy na trzech źródłach danych: naszej wiedzy o rynku display, korelacji pomiędzy PKB a rynkiem reklamy oraz historycznym wynikom badania IAB Adex. Stąd trudno nam się zgodzić, że przy spadającym PKB mamy do czynienia ze wzrostem rynku reklamy. Historycznie takie zjawisko nie występowało, korelacja pomiędzy PKB a rynkiem reklamy jest bardzo mocna – mówi „Rzeczpospolitej” Michał Siegieda, rzecznik prasowy WPH.

Publicis Groupe nie komentuje rozbieżności w ocenie sytuacji. Konkurent tego podmiotu – GroupM – potwierdza, że też widzi w I kw. br. wzrost wydatków na internet o kilka procent.

Mógł on ominąć największe portale. W I kwartale br. krajowe grupy zbudowane wokół nich notowały spadki odwiedzin. Dane z badania Mediapanel pokazała Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel Interii. Ona i WPH wyjaśniają je wysoką bazą porównawczą: rok temu czytelników przyciągały wiadomości o wojnie w Ukrainie.

Czytaj więcej

Publicis Groupe: rynek reklamy w Polsce urośnie w 2023 r. o 2,4 proc.

WPH, koncentrując się na segmentach, w których sama działa, mogła nie wziąć pod uwagę tempa, w jakim budżety reklamowe, w tym poświęcone na tzw. wideo w sieci, przejmuje platforma społecznościowa TikTok. Analitycy Publicis Groupe szacują, że w pierwszym kwartale br. przychody TikToka w Polsce zanotowały trzycyfrowy wzrost (o 100 proc. lub więcej). Do jakiej kwoty – nie podano.

Jak ustaliliśmy, jest jednak mało prawdopodobne, aby tylko TikTok odpowiadał za wzrost segmentu internetowego w minionym kwartale. Miał on się powiększyć rok do roku o ponad 80 mln zł.

Oprócz wyższych nakładów na reklamę internetową analitycy Publicis Groupe wskazują również na wzrosty w takich segmentach medialnego rynku, jak telewizja (4 proc.), radio (8,2 proc.), reklama zewnętrzna (5,6 proc.) oraz kino (36,4 proc.). Spadki zanotowały magazyny i prasa.

Ciekawym przypadkiem jest telewizja. Choć widzowie spędzają przed ekranami mniej czasu, nawet uwzględniając oglądalność poza domem (ang. out of home), stacjom udaje się uzyskiwać wyższe wpływy. Zjawisko to pierwszy pokazał Polsat, informując, że jego stacje w I kw. br. uzyskały z reklam i sponsoringu 284 mln zł, o 4,1 proc. więcej niż przed rokiem, przy spadku udziału w widowni.

Czytaj więcej

Firmy wydały mniej na reklamę w telewizji. Największy spadek w tym roku

Publicis Groupe podniosło prognozę wzrostu dla reklamowego rynku na cały 2023 r. do 3 proc. z 2,4 proc. – Nadal panuje duża niepewność, wobec czego ostrożnie podchodzimy do wszelkich prognoz – zaznacza Iwona Jaśkiewicz-Kundera, odpowiedzialna za inwestycje w Publicis Groupe. – Być może wyhamowanie przesuwa się jedynie w czasie, a może z wyjątkiem niewielkiej korekty w IV kw. wcale nie nadejdzie – analizuje.

Są rozbieżności w ocenie zachowania rynku reklamy internetowej w Polsce. Według działającego na rynku reklamy i marketingu Publicis Groupe w pierwszym kwartale bieżącego roku wydatki na to medium w naszym kraju wyniosły około 1,15 mld zł, czyli o 7,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. W sumie cały rynek reklamy wg Publicis Groupe powiększył się w minionym kwartale o 6 proc., do 2,53 mld zł. Tymczasem Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding, właściciela portalu Wp.pl, podczas omawiania wyników holdingu za pierwsze trzy miesiące br. wskazał w tym tygodniu, że rynek lekko się skurczył i dopiero w kolejnych kwartałach może rosnąć. Podkreślał, że to tendencja zgodna z PKB, który również miał być pod kreską.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika