Publicis Groupe: rynek reklamy w Polsce urośnie w 2023 r. o 2,4 proc.

Wolniejszy o połowę niż w 2022 roku, ale wzrost wydatków na reklamę w Polsce w bieżącym roku przewiduje Publicis Groupe w najnowszym raporcie.

Publikacja: 03.03.2023 12:29

Publicis Groupe: rynek reklamy w Polsce urośnie w 2023 r. o 2,4 proc.

Foto: Adobe Stock

- Po tym, jak 2021 rok upłynął pod znakiem odbudowywania post pandemicznych strat, 2022 rok był okresem spowolnienia wzrostu. Jednak te dwanaście miesięcy zamknęliśmy dobrą, stabilną dynamiką na poziomie 4,4 proc. – mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera, odpowiedzialna za inwestycje w Publicis Groupe, jednego z największych podmiotów reklamowych działających w Polsce.

W ten sposób komentuje dane z najnowszej publikacji Publicis Groupe: „Raport o Rynku Reklamy i Mediów”, podsumowującym miniony rok. Firma przedstawiła również nowe założenia na 2023 r. Według opublikowanych właśnie szacunków w tym roku wydatki na reklamę w Polsce powiększą się zaś o 2,4 proc.

Czytaj więcej

Wydatki na reklamę w 2023 r. GroupM: w Polsce wzrost, ale nieznaczny

W środę przytaczaliśmy oczekiwania GroupM, konkurenta Publicis Group, zgodnie z którymi wzrost ten ma wynieść 0,5 proc. Różnica może wynikać z metodologii przygotowywania danych. Wg GroupM na reklamę wydano w Polsce w ub.r. 12,6 mld zł. Z kolei Publicis Groupe szacuje te wydatki na 11,15 mld zł. Tym samym prognoza na 2023 r. zakłada wzrost do 11,42 mld zł.

Jak wynika z „Raportu o Rynku Reklamy i Mediów”, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska, w 2022 r. przychody reklamowe rosły w reklamie internetowej, radiowej, w outdoorze i kinie, zmalały zaś w prasie oraz telewizji.

Wydatki na reklamę w internecie powiększyć miały się w 2022 r. o 314,5 mln zł (6,9 proc.) do 4,87 mld zł. Udział tego medium w reklamowym torcie urosnąć miał wg Publicis Groupe do 43,7 proc.

Firma zwraca uwagę, że dochodzi do przetasowań między Meta i Alphabetem a Tik Tokiem, który zyskuje kosztem spadków u dotychczasowych liderów internetowej reklamy. Jak to wygląda w Polsce – danych jednak nie prezentuje.

Na reklamę zewnętrzną w Polsce wydano w 2022 r. o 128,6 mln zł (30,3 proc.) więcej niż w 2021 i tym samym budżety na to medium miały wartość 554 mln zł.

W odbudowujących widownię kinach, reklamodawcy zostawili w ub.r. o 66,9 mln zł (102 proc.) więcej niż w 2021 r. W sumie miało to być 132 mln zł. Po raz pierwszy więcej niż w dziennikach (123 mln zł), ale nadal mniej, iż w magazynach (183 mln zł).

Z kolei w radiu wydatki urosły o 30,2 mln zł (4 proc.) do 788 mln zł.

Telewizja zanotowała obniżkę o 50,25 mln zł (1,1 proc.) do 4,49 mld zł. Czwarty kwartał był relatywnie lepszy (spadek o 0,3 proc. rok do roku), co autorzy raportu wyjaśniają aktywnością sponsoringową przy Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej i kampaniami świątecznymi. Zwracamy na to uwagę ze względu na to, że Grupa Cyfrowy Polsat notowana na warszawskiej giełdzie jeszcze nie prezentowała danych za ostatnie trzy miesiące ub.r.

Jak wylicza Jaśkiewicz-Kundera, największy wzrost wolumenu wydatków wygenerował sektor handel – sieci handlowe przeznaczyły na reklamę o niemal 162,6 mln zł więcej w 2022 r., co stanowi wzrost o 7,1 proc. wobec 2021 r. Jest to także sektor z największym udziałem w rynku reklamy, a wielkość i struktura jego budżetu determinuje w dużym stopniu dalszy rozwój tego rynku.

Wg niej, największy wolumenowy spadek budżetów reklamowych miał natomiast miejsce w przypadku sektora żywność – producenci żywności przeznaczyli na reklamę o 175,7 mln zł mniej (dynamika -17 proc.).

- Podobną dynamikę odnotowaliśmy w przypadku sektora motoryzacja, który zmniejszył inwestycje reklamowe o ponad 106 mln zł. Podobnie jak handel, są to dwa sektory, które szczególnie oddziałują na rozwój rynku reklamy, a perspektywy na rok 2023 nie prezentują się korzystnie, głównie z powodu wysokiej inflacji, a także problemów logistycznych – mówi Jaśkiewicz-Kundera.

- Po tym, jak 2021 rok upłynął pod znakiem odbudowywania post pandemicznych strat, 2022 rok był okresem spowolnienia wzrostu. Jednak te dwanaście miesięcy zamknęliśmy dobrą, stabilną dynamiką na poziomie 4,4 proc. – mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera, odpowiedzialna za inwestycje w Publicis Groupe, jednego z największych podmiotów reklamowych działających w Polsce.

W ten sposób komentuje dane z najnowszej publikacji Publicis Groupe: „Raport o Rynku Reklamy i Mediów”, podsumowującym miniony rok. Firma przedstawiła również nowe założenia na 2023 r. Według opublikowanych właśnie szacunków w tym roku wydatki na reklamę w Polsce powiększą się zaś o 2,4 proc.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji