Polskie firmy rodzinne wśród światowych liderów wzrostu

Prawie dziewięć na dziesięć firm rodzinnych w Polsce przewiduje w najbliższych dwóch latach rozwój biznesu, a co piąta stawia nawet na „szybki i agresywny wzrost”. To bardziej ambitne plany niż w badanej grupie na całym świecie.

Publikacja: 18.05.2023 14:50

Polskie firmy rodzinne wśród światowych liderów wzrostu

Foto: Adobe Stock

Polski biznes rodzinny potrafił wykorzystać inflację. Zdecydowana większość, bo aż 88 proc.  jego przedstawicieli biorących udział w badaniu PwC pochwaliła się zwiększeniem przychodów ze sprzedaży w 2022 r., przy czym aż 68 proc. osiągnęło tu dwucyfrowy wzrost - wynika z opublikowanej w czwartek polskiej edycji globalnego Badania Firm Rodzinnych “Family Business Survey 2023” , które opracowała firma PwC Polska.

Okazało się, że rodzinni przedsiębiorcy w Polsce lepiej poradzili sobie z ubiegłorocznym wyskokiem inflacji niż ogół badanych firm z 82 krajów. W skali globalnej udział tych ze wzrostem przychodów w 2022 r. był wyraźnie mniejszy (71 proc.), a z kolei większa grupa (8 proc. podczas gdy w Polsce 5 proc.) zakończyła zeszły rok ze spadkiem sprzedaży.

Czytaj więcej

Firmy obawiają się dalszego wzrostu inflacji. Nie będzie premii i podwyżek?

Jak komentuje Krzysztof Sieczkowski, partner i lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych w PwC Polska,  dane te pokazują, jak dobrze polskie firmy rodzinne opanowały zdolność radzenia sobie z kryzysem. - Pandemia Covid, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie czy wysoka inflacja, pokazały w jak trudnym, zmiennym i wymagającym otoczeniu funkcjonujemy, a nasze badanie wskazuje, że firmy rodzinne bardzo często radzą sobie z wyzwaniami lepiej niż pozostałe segmenty gospodarki - zaznacza Sieczkowski. Jak wynika z badania, pomimo wybuchu wojny w Ukrainie, która uderzyła w łańcuchy dostaw i w eksportowe zamówienia części firm, rodzinne biznesy nad Wisłą radziły sobie w zeszłym roku nawet lepiej niż w 2021 r. Wtedy o wzroście sprzedaży mówiło 70 proc. a o spadku co dziesiąty z polskich uczestników ubiegłorocznej edycji “Family Business Survey”.

Dobre wyniki w 2022 roku wpłynęły na nastroje polskich rodzinnych firm, które w planach na najbliższe dwa lata mają częściej dalszy wzrost swoich biznesów, niż ogół badanych na świecie. Podczas gdy w skali globalnej 77 proc. przedsiębiorstw spodziewa się w ciągu kolejnych dwóch lat zwiększenia swoich przychodów, a 14 proc. mówi nawet o agresywnym rozwoju, to w Polsce takie założenia ma 88 proc. badanych, przy czym 20 proc. planuje szybki wzrost.

Barierą w osiągnięciu tych założeń mogą być jednak zbyt małe kompetencje cyfrowe, kluczowe do sukcesu w coraz bardziej cyfrowej gospodarce. Tymczasem, o ile wśród ogółu badanych szefów rodzinnych firm 42 proc. ocenia, że ich organizacja ma solidne kompetencje cyfrowe, to w Polsce co trzeci (35 proc.).

Polski biznes rodzinny potrafił wykorzystać inflację. Zdecydowana większość, bo aż 88 proc.  jego przedstawicieli biorących udział w badaniu PwC pochwaliła się zwiększeniem przychodów ze sprzedaży w 2022 r., przy czym aż 68 proc. osiągnęło tu dwucyfrowy wzrost - wynika z opublikowanej w czwartek polskiej edycji globalnego Badania Firm Rodzinnych “Family Business Survey 2023” , które opracowała firma PwC Polska.

Okazało się, że rodzinni przedsiębiorcy w Polsce lepiej poradzili sobie z ubiegłorocznym wyskokiem inflacji niż ogół badanych firm z 82 krajów. W skali globalnej udział tych ze wzrostem przychodów w 2022 r. był wyraźnie mniejszy (71 proc.), a z kolei większa grupa (8 proc. podczas gdy w Polsce 5 proc.) zakończyła zeszły rok ze spadkiem sprzedaży.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje
Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu