Polskie firmy rodzinne wśród światowych liderów wzrostu

Prawie dziewięć na dziesięć firm rodzinnych w Polsce przewiduje w najbliższych dwóch latach rozwój biznesu, a co piąta stawia nawet na „szybki i agresywny wzrost”. To bardziej ambitne plany niż w badanej grupie na całym świecie.

Publikacja: 18.05.2023 14:50

Polskie firmy rodzinne wśród światowych liderów wzrostu

Foto: Adobe Stock

Polski biznes rodzinny potrafił wykorzystać inflację. Zdecydowana większość, bo aż 88 proc.  jego przedstawicieli biorących udział w badaniu PwC pochwaliła się zwiększeniem przychodów ze sprzedaży w 2022 r., przy czym aż 68 proc. osiągnęło tu dwucyfrowy wzrost - wynika z opublikowanej w czwartek polskiej edycji globalnego Badania Firm Rodzinnych “Family Business Survey 2023” , które opracowała firma PwC Polska.

Okazało się, że rodzinni przedsiębiorcy w Polsce lepiej poradzili sobie z ubiegłorocznym wyskokiem inflacji niż ogół badanych firm z 82 krajów. W skali globalnej udział tych ze wzrostem przychodów w 2022 r. był wyraźnie mniejszy (71 proc.), a z kolei większa grupa (8 proc. podczas gdy w Polsce 5 proc.) zakończyła zeszły rok ze spadkiem sprzedaży.

Czytaj więcej

Firmy obawiają się dalszego wzrostu inflacji. Nie będzie premii i podwyżek?

Jak komentuje Krzysztof Sieczkowski, partner i lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych w PwC Polska,  dane te pokazują, jak dobrze polskie firmy rodzinne opanowały zdolność radzenia sobie z kryzysem. - Pandemia Covid, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie czy wysoka inflacja, pokazały w jak trudnym, zmiennym i wymagającym otoczeniu funkcjonujemy, a nasze badanie wskazuje, że firmy rodzinne bardzo często radzą sobie z wyzwaniami lepiej niż pozostałe segmenty gospodarki - zaznacza Sieczkowski. Jak wynika z badania, pomimo wybuchu wojny w Ukrainie, która uderzyła w łańcuchy dostaw i w eksportowe zamówienia części firm, rodzinne biznesy nad Wisłą radziły sobie w zeszłym roku nawet lepiej niż w 2021 r. Wtedy o wzroście sprzedaży mówiło 70 proc. a o spadku co dziesiąty z polskich uczestników ubiegłorocznej edycji “Family Business Survey”.

Dobre wyniki w 2022 roku wpłynęły na nastroje polskich rodzinnych firm, które w planach na najbliższe dwa lata mają częściej dalszy wzrost swoich biznesów, niż ogół badanych na świecie. Podczas gdy w skali globalnej 77 proc. przedsiębiorstw spodziewa się w ciągu kolejnych dwóch lat zwiększenia swoich przychodów, a 14 proc. mówi nawet o agresywnym rozwoju, to w Polsce takie założenia ma 88 proc. badanych, przy czym 20 proc. planuje szybki wzrost.

Barierą w osiągnięciu tych założeń mogą być jednak zbyt małe kompetencje cyfrowe, kluczowe do sukcesu w coraz bardziej cyfrowej gospodarce. Tymczasem, o ile wśród ogółu badanych szefów rodzinnych firm 42 proc. ocenia, że ich organizacja ma solidne kompetencje cyfrowe, to w Polsce co trzeci (35 proc.).

Polski biznes rodzinny potrafił wykorzystać inflację. Zdecydowana większość, bo aż 88 proc.  jego przedstawicieli biorących udział w badaniu PwC pochwaliła się zwiększeniem przychodów ze sprzedaży w 2022 r., przy czym aż 68 proc. osiągnęło tu dwucyfrowy wzrost - wynika z opublikowanej w czwartek polskiej edycji globalnego Badania Firm Rodzinnych “Family Business Survey 2023” , które opracowała firma PwC Polska.

Okazało się, że rodzinni przedsiębiorcy w Polsce lepiej poradzili sobie z ubiegłorocznym wyskokiem inflacji niż ogół badanych firm z 82 krajów. W skali globalnej udział tych ze wzrostem przychodów w 2022 r. był wyraźnie mniejszy (71 proc.), a z kolei większa grupa (8 proc. podczas gdy w Polsce 5 proc.) zakończyła zeszły rok ze spadkiem sprzedaży.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Elon Musk wyłączył ważną fukcję X. "To niezwykle niepokojące"
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Biznes
Afera na UEK. Nocne odwołanie prorektora i dyrektora Szkoły Biznesu
Biznes
Łaskawa władza może pogrążyć branżę ochroniarską
Biznes
Prywatne akademiki przyciągają nowych graczy do Polski
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biznes
Jakie tematy zdominują konferencję PRECOP 28
Biznes
Przyszłość na baterie