Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Krzysztofek: Nasze dane osobowe będą bezpieczniejsze

Technologie sprawiły, że nasza prywatność jest przetwarzana, modyfikowana i wykorzystywana na przeróżne sposoby, w różnych formach i na niespotykaną dotąd skalę - mówi Mariusz Krzysztofek, ekspert w Dziale Doradztwa Biznesowego EY.

Aktualizacja: 01.09.2016 16:22 Publikacja: 01.09.2016 15:09

#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Krzysztofek: Nasze dane osobowe będą bezpieczniejsze

Foto: Rzeczpospolita

O atakach cyberprzestępców słyszymy dziś na każdym kroku. W ubiegłym tygodniu w mediach rozeszła się dramatyczna wiadomość o masowym wycieku danych z bazy PESEL. Sprawa jest poważna, ponieważ system ten zawiera podstawowe informacje o obywatelach, jak adresy czy numery paszportów oraz dowodów osobistych. Jak w dobie internetu możemy chronić nasze dane osobowe?

Jak dotąd kwestia ta była regulowana przepisami o ochronie danych osobowych z 1995 r. Były więc przestarzałe i niewystarczalne w obliczu tego, jak bardzo internet rozwinął się przez te dwie dekady. Unia Europejska wydała w tym roku nowe rozporządzenie, które ma na celu skuteczniejsze zabezpieczenie naszych danych w sieci.

– Reforma była potrzebna. 21 lat temu, kiedy weszły w życie przepisy o ochronie danych osobowych, z internetu korzystał tylko 1 proc. Europejczyków. W tym momencie mamy internet wszędzie – podkreśla Mariusz Krzysztofek.

- Technologie sprawiły, że nasza prywatność jest przetwarzana, modyfikowana i wykorzystywana na przeróżne sposoby, w różnych formach i na niespotykaną dotąd skalę – mówi.

Reklama
Reklama

Reforma unijna dotyczy zatem wszystkich – zarówno firm i instytucji publicznych, które przetwarzają dane osobowe, jak i zwykłych ludzi, którzy je udostępniają. Jak zaznacza Krzysztofek, nie chodzi jednak o to, by dane te były utajnione, lecz odpowiednio wykorzystywane, a więc w sposób zgodny z prawem i w celu zgodnym z naszymi oczekiwaniami.

Przepisy weszły w życie 25 maja bieżącego roku, zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo przez dwuletni okres przejściowy. - To będzie wymagający czas dla firm, które będą wdrażać te nowe zasady i tworzyć nowe systemu – podkreśla Krzysztofek.

Jakie nowe obowiązki będą miały firmy i instytucje publiczne?

- Najbardziej przełomowa zmiana jest taka, że wielkie pozaeuropejskie korporacje, takie jak Google czy Facebook, będą musiały poddać się europejskim zasadom ochrony dany osobowych, o ile świadczą usługi na rzecz klientów europejskich – mówi Krzysztofek.

Będziemy mogli również w łatwy sposób zawiadomić o wszelkich naruszeniach naszych danych osobowych w sieci.

- Będziemy mogli składać skargi do miejscowych organów ochrony danych, mimo że siedziba administratora, którego ta skarga dotyczy, jest gdzie indziej – zaznacza.

Reklama
Reklama

Po stronie administratorów danych pojawią się z kolei nowe, znacznie bardziej rozszerzone klauzule informacyjne.

- Administrator danych będzie na przykład musiał nam powiedzieć, jak długo będzie trzymać nasze dane osobowe – mówi.

- Będą również nowe klauzule zgody, które są szczególnie istotne w kontekście ochrony praw chroniących prywatność dzieci w internecie – dodaje.

Kolejną ważną rzeczą jest prawo do bycia zapomnianym, które polega na tym, że możemy zażądać usunięcia danych powiązanych z naszym nazwiskiem z wyszukiwarki internetowej.

Nowe przepisy obejmują zatem wiele różnych aspektów i będą wymagały od firm włożenia sporego wysiłku w to, by zmienić dotychczasowy sposób działania. Powinny wdrożyć zmiany sumiennie w swoje systemy, ponieważ kary będą znacznie dotkliwsze niż dotychczas. - To jest kara na poziomie do 20 mln euro albo w niektórych przypadkach do 4 proc. obrotów za poprzedni rok obrotowy i to w skali świata. Zdecydowanie jest się czego bać – podkreśla Krzysztofek.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama