O ile jeszcze w 2020 roku kobiety zajmowały stanowisko prezesa w prawie co czwartej spółce (23,5 proc.), o tyle w 2021 roku ich udział spadł do 19,5 proc. Znacząco zmniejszył się też (z 30 do 25 proc.) odsetek pań wśród członków zarządów spółek – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej" danych Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Pochodzą one z analizy przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, która w styczniu br. zbadała dane z KRS za rok 2021.

– Pomimo że udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc., to aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni – zwracają uwagę przedstawicielki Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Jak zaznaczają, ten spadek udziału kobiet w zarządach dotyczy również spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. z nich funkcję prezesa pełni kobieta. To o 1,5 pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Z 18 do 17 proc. zmniejszył się też udział pań wśród członków zarządów spółek giełdowych.

Ekonomiści i eksperci rynku pracy już w 2020 r. ostrzegali, że pandemia, która znacząco zwiększyła obciążenie obowiązkami rodzinnymi pracowników-rodziców (a szczególnie matek małych dzieci), będzie miała negatywne skutki dla rozwoju zawodowego kobiet. Dane Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką dowodzą, że te skutki już są widoczne.

Widać je także w aktywności biznesowej Polek. Z analizy Dun & Bradstreet wynika bowiem, że odsetek firm należących do kobiet w ciągu ostatniego roku zmniejszył się do 32,5 proc., czyli o 3 pkt proc. w porównaniu z 2020 r.

Jak zaznacza Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku, pandemia miała niewątpliwy wpływ na spadek aktywności biznesowej kobiet. Potwierdzają to wyniki styczniowego raportu fundacji „Bizneswoman Roku" na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń.

Według niego co trzecia z właścicielek i współwłaścicielek firm miała w ciągu ostatniego roku problemy z prowadzeniem działalności, ponad jedna czwarta odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność. Chociaż prawie co druga uczestniczka badania wskazała, że w 2021 r. częściej miała szanse na nowe projekty, to co piąta z przedsiębiorczyń przyznała, że w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.

Czytaj więcej

Kobiety podbijają branżę nowych technologii

Jak zwraca uwagę Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, aż 80 proc. przedsiębiorczyń uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe – najczęściej przez brak pewności siebie. Zdaniem ekspertek fundacji na ten brak pewności siebie wpływają też stereotypy płci; pod ich wpływem wiele kobiet rezygnuje z pewnych ścieżek kariery, nie wierząc, że się do tego nadają.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Sytuacji nie ułatwia niewielka obecność kobiet w debacie publicznej. Olga Kozierowska przypomina, że według danych z maja 2021 r. aż 75 proc. specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach to mężczyźni. Stąd też pomysł kampanii Wiedza Nie Ma Płci, która jest inicjatywą Klubu Champions of Change działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Kampania, której druga edycja właśnie startuje, ma wzmocnić pozycję kobiet w debacie publicznej – zwiększając w mediach obecność specjalistek z różnych dziedzin.

– Chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy – podkreśla Olga Kozierowska. W ramach kampanii, od 17 stycznia do 14 lutego br., na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką będą publikowane debaty z udziałem menedżerek i kobiet biznesu. Podczas pięciu spotkań porozmawiają one o stereotypach, sztucznej inteligencji, przyszłości pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talentów.