O ile jeszcze w 2020 roku kobiety zajmowały stanowisko prezesa w prawie co czwartej spółce (23,5 proc.), o tyle w 2021 roku ich udział spadł do 19,5 proc. Znacząco zmniejszył się też (z 30 do 25 proc.) odsetek pań wśród członków zarządów spółek – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej" danych Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Pochodzą one z analizy przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, która w styczniu br. zbadała dane z KRS za rok 2021.
– Pomimo że udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc., to aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni – zwracają uwagę przedstawicielki Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Jak zaznaczają, ten spadek udziału kobiet w zarządach dotyczy również spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. z nich funkcję prezesa pełni kobieta. To o 1,5 pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Z 18 do 17 proc. zmniejszył się też udział pań wśród członków zarządów spółek giełdowych.

Ekonomiści i eksperci rynku pracy już w 2020 r. ostrzegali, że pandemia, która znacząco zwiększyła obciążenie obowiązkami rodzinnymi pracowników-rodziców (a szczególnie matek małych dzieci), będzie miała negatywne skutki dla rozwoju zawodowego kobiet. Dane Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką dowodzą, że te skutki już są widoczne.
Widać je także w aktywności biznesowej Polek. Z analizy Dun & Bradstreet wynika bowiem, że odsetek firm należących do kobiet w ciągu ostatniego roku zmniejszył się do 32,5 proc., czyli o 3 pkt proc. w porównaniu z 2020 r.
Jak zaznacza Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku, pandemia miała niewątpliwy wpływ na spadek aktywności biznesowej kobiet. Potwierdzają to wyniki styczniowego raportu fundacji „Bizneswoman Roku" na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń.
Według niego co trzecia z właścicielek i współwłaścicielek firm miała w ciągu ostatniego roku problemy z prowadzeniem działalności, ponad jedna czwarta odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność. Chociaż prawie co druga uczestniczka badania wskazała, że w 2021 r. częściej miała szanse na nowe projekty, to co piąta z przedsiębiorczyń przyznała, że w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.
Czytaj więcej
Huawei Polska już po raz ósmy zrzeszył uczniów polskich szkół wyższych w ramach inicjatywy Seeds For The Future.
Jak zwraca uwagę Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, aż 80 proc. przedsiębiorczyń uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe – najczęściej przez brak pewności siebie. Zdaniem ekspertek fundacji na ten brak pewności siebie wpływają też stereotypy płci; pod ich wpływem wiele kobiet rezygnuje z pewnych ścieżek kariery, nie wierząc, że się do tego nadają.
Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny
Sytuacji nie ułatwia niewielka obecność kobiet w debacie publicznej. Olga Kozierowska przypomina, że według danych z maja 2021 r. aż 75 proc. specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach to mężczyźni. Stąd też pomysł kampanii Wiedza Nie Ma Płci, która jest inicjatywą Klubu Champions of Change działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Kampania, której druga edycja właśnie startuje, ma wzmocnić pozycję kobiet w debacie publicznej – zwiększając w mediach obecność specjalistek z różnych dziedzin.
– Chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy – podkreśla Olga Kozierowska. W ramach kampanii, od 17 stycznia do 14 lutego br., na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką będą publikowane debaty z udziałem menedżerek i kobiet biznesu. Podczas pięciu spotkań porozmawiają one o stereotypach, sztucznej inteligencji, przyszłości pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talentów.