Siedem drzew na samochód

Floty nie dbają o zużycie paliwa w autach. Brak nauki oszczędnej jazdy przynosi firmom straty

Publikacja: 01.07.2008 05:11

Oszczędności na stacji – dzięki ekonomicznej jeździe spalanie może spaść nawet o litr na 100 km

Oszczędności na stacji – dzięki ekonomicznej jeździe spalanie może spaść nawet o litr na 100 km

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

– Od trzech lat oferujemy program ekojazdy, ale wśród klientów nie ma zainteresowania – mówi Mariusz Stuszewski, przedstawiciel szkoły jazdy Opla. Podobne kursy oferuje także szkoła jazdy Renault, jednak na razie trudno jest do nich przekonać firmy – zauważa przedstawicielka Renault Agata Szczech.

– Kontaktowaliśmy się z innymi szkołami i wszystkie mają podobne doświadczenia – dodaje. Także jeden z największych dilerów Forda – śląski AutoBoss, który ma dużą sprzedaż flotową – nie spotkał się z zainteresowaniem klientów ofertą nauki zasad ekologicznej jazdy. Według danych LeasePlan co dziesiąty samochód w Polsce należy do flot. Przeciętny flotowy pojazd przejeżdża powyżej 30 tys. km rocznie, gdy w tym samym czasie auta prywatne mają przebiegi nieprzekraczające 15 tys. km. LeasePlan wyliczył, że dla zrekompensowania rocznej emisji dwutlenku węgla przez samochód, który spala średnio 10 l/100 km i przejeżdża rocznie 20 tys. km, potrzeba siedmiu drzew.

Tymczasem zużycie paliwa można łatwo zmniejszyć o kilkanaście procent (około litra na 100 km) dzięki właściwemu stylowi jazdy. – Przygotowany przez specjalistę Jana Żylewicza program nauki „Ekokierowca” zapewnia nie tylko zmniejszenie spalania, ale także spadek liczby wypadków drogowych. Te skutki dostrzeżono w innych krajach i nauka zasad ekojazdy jest np. w Austrii obowiązkowa podczas kursu na prawo jazdy. Zasady są proste, ale trzeba je wpoić – ocenia Stuszewski. LeasePlan podaje, że w Holandii stosowane są programy motywacyjne, w których część zaoszczędzonych pieniędzy powiększa wynagrodzenie kierowcy. Także Polskie firmy transportu drogowego liczą wydane na paliwo pieniądze. Kursy nauki oszczędnej jazdy ciągnikiem siodłowym z naczepą cieszą się coraz większą popularnością. Dlatego importerzy powiększają liczbę szkoleniowców i dokupują nowe ciężarówki, na których prowadzone są treningi ekojazdy. Okazuje się, że do oszczędzania paliwa może się przyczynić nie tylko nudny trening, ale i współzawodnictwo. Przypadkowo odkrył to Nissan, który w sprzedawanych od dwóch lat w Japonii suvach Murano montuje na życzenie system telematyczny Probe. Za pomocą sieci telefonii komórkowej dane z samochodów przekazywane są do centrali, która rozpoznaje, gdzie jest najwięcej pojazdów, jaką mają prędkość, i na tej podstawie opracowuje mapy korków.

System wdrożyła prefektura Yokohama, która przesyła do aut nie tylko informacje o zatłoczeniu dróg, ale także o średnim spalaniu. Niemal wszyscy z tysiąca klientów, którzy mają ten system w pojeździe, rozpoczęli współzawodnictwo, kto spali najmniej. – Zużycie paliwa spadło o 20 procent – mówi Kazuhiro Doi, przedstawiciel działu badawczego Nissana. – Mamy z samochodu wiele informacji o stylu jazdy kierowy i będziemy podpowiadać, jak polepszyć rezultaty. Dla zachęty organizujemy regionalny konkurs dla jeżdżących najoszczędniej, w którym będą nagrody, np. zniżki na wyposażenie aut.

Podobny system, nazwany Starwings, został uruchomiony przez Bejing Traffic Information Center w Pekinie. Korzysta z niego 10 tys. taksówek marki Nissan.

Działające w Polsce szkoły nie tracą nadziei, że pojawi się zainteresowanie ekojazdą. – Na to chyba potrzeba jeszcze trochę czasu. Kiedyś tak samo trudno było nam przekonać firmy do kursów bezpiecznej jazdy, a teraz jest wielu chętnych – mówi Agata Szczech.

1. Jedź płynnie – gwałtowna jazda, nagłe przyspieszanie i hamowanie powoduje większe zużycie paliwa.

2. Korzystaj z sieciowych stacji – dobrego paliwa spalisz mniej niż tego złej jakości.

3. Oszczędnie z klimatyzacją – na krótkich dystansach klimatyzacja nie przyniesie efektu, a zwiększy spalanie do 5 proc.4. Jeżeli nie musisz, nie jedź szybko – spalanie ostro rośnie powyżej 120 km/h.

5. Bagażnik to nie magazyn – dodatkowe obciążenie zwiększa spalanie.

6. Hamuj silnikiem – zjeżdżając ze wzniesień, nie wyrzucaj biegu na luz, tylko hamuj silnikiem, bo wtedy zużycie paliwa wynosi zero.7. Zamykaj okna – otwarte zwiększają opór i spalanie nawet o 10 proc.

8. Nie grzej silnika – ruszaj zaraz po jego uruchomieniu, bo nagrzeje się szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym.

9. Kontroluj ciśnienie w kołach – niedopompowane zwiększają spalanie do 4 proc.

– Od trzech lat oferujemy program ekojazdy, ale wśród klientów nie ma zainteresowania – mówi Mariusz Stuszewski, przedstawiciel szkoły jazdy Opla. Podobne kursy oferuje także szkoła jazdy Renault, jednak na razie trudno jest do nich przekonać firmy – zauważa przedstawicielka Renault Agata Szczech.

– Kontaktowaliśmy się z innymi szkołami i wszystkie mają podobne doświadczenia – dodaje. Także jeden z największych dilerów Forda – śląski AutoBoss, który ma dużą sprzedaż flotową – nie spotkał się z zainteresowaniem klientów ofertą nauki zasad ekologicznej jazdy. Według danych LeasePlan co dziesiąty samochód w Polsce należy do flot. Przeciętny flotowy pojazd przejeżdża powyżej 30 tys. km rocznie, gdy w tym samym czasie auta prywatne mają przebiegi nieprzekraczające 15 tys. km. LeasePlan wyliczył, że dla zrekompensowania rocznej emisji dwutlenku węgla przez samochód, który spala średnio 10 l/100 km i przejeżdża rocznie 20 tys. km, potrzeba siedmiu drzew.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Jest decyzja sądu w sprawie aresztu dla Janusza Palikota
Biznes
Adwokat Janusza Palikota: Prokuratura drastyczne naruszyła prawa człowieka
Biznes
Wiadomo, kiedy zapadnie decyzja sądu w sprawie aresztu dla Janusza Palikota
Biznes
Błyskawiczne działanie sądu w sprawie Janusza Palikota. Ruszyło posiedzenie