— Minister finansów podpisał rozporządzenie w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy na opakowaniach wyrobów spirytusowych i winiarskich — mówi "Rz" Witold Lisicki, rzecznik resortu finansów.
Nie jest wykluczone, że dokument zostanie opublikowany w tym tygodniu i wejdzie w życie do końca miesiąca. Zgodnie z rozporządzeniem alkohole, na których naklejone są banderole obowiązujące do 1 marca 2009 r., mogą być w sprzedaży do 28 lutego przyszłego roku. Termin ten jest o sześć miesięcy dłuższy od tego, który resort finansów zaproponował w ustawie o podatku akcyzowym z grudnia 2008 r.
— Gdyby nie doszło do wydłużenia terminu i produkty ze starymi znakami akcyzy mogłyby być w obrocie tylko do końca sierpnia, branży groziłaby katastrofa — uważa Robert Ogór, prezes grupy Ambra, czołowego producenta wina w Polsce.
Wyjaśnia, że dopiero po wakacjach sprzedaż napojów alkoholowych zaczyna rosnąć. Magazyny wypełnione butelkami ze starymi banderolami byłyby dla firm alkoholowych poważnym problemem, zwłaszcza że już teraz narzekają ni na spadek popytu. W styczniu i lutym 2009 r. obroty producentów wódki była o 20 — 30 proc. niższe niż prze rokiem. Branża tłumaczy to mniejszym popytem na alkohol w sieciach handlowych i hurtowniach, które zrobiły zapasy przed podwyżką akcyzy 1 stycznia 2009 r.
— W tak trudnym momencie dla branży, zawirowania z banderolami mogłyby doprowadzić do zastoju na rynku i problemów z płynnością finansową producentów — mówi Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego.