Polacy ograniczyli wydatki na piwo

Kryzys i akcyza uderzają w Browary. W 2009 roku ich sprzedaż może spaść o 8 procent. Na ożywienie branża będzie musiała poczekać co najmniej dwa lata

Publikacja: 25.09.2009 05:57

Chodząca reklama piwiarni

Chodząca reklama piwiarni

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Producenci piwa mają za sobą najsłabsze półrocze od 1989 roku. Od stycznia do czerwca 2009 r. sprzedali 15,9 mln hl piwa, o 12, 5 proc. mniej niż przed rokiem. Szczególnie nieudany dla browarów był czerwiec. Polacy kupili wówczas o 18,3 proc. mniej piwa niż przed rokiem.

– Gorsze wyniki w pierwszej połowie roku to efekt spowolnienia gospodarczego, podwyżek związanych ze wzrostem cen surowców i akcyzy oraz chłodny początek lata – komentuje Christopher Barrow, szef Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz prezes grupy Żywiec. Browary Polskie prognozują, że w całym 2009 r. sprzedadzą niecałe 33 mln hl piwa, o 8 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Ich zdaniem pod znakiem zapytania są zakładane przez resort finansów efekty podwyżki akcyzy o 13,6 proc., która weszła w życie 1 marca 2009 r. W pierwszym półroczu browary wpłaciły do budżetu o 3 proc. więcej niż przed rokiem. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Finansów wpływy z akcyzy powinny być w 2009 r. o 28 proc. wyższe.

Trudny dla branży może być także 2010 r. Pierwszych oznak ożywienia producenci spodziewają się najwcześniej w 2011 r.

Wśród czołowych browarów najmniejszy spadek w pierwszym półroczu zanotował czwarty na rynku Royal Unibrew. Wyniósł on 1 proc. Beata Pawłowska tłumaczy, że efekty przyniosło m.in. wprowadzenie marki Łomża na rynek ogólnopolski. W pierwszej połowie roku popyt na nią zwiększył się o 70 proc.

O 4 proc. mniej piwa sprzedała Kompania Piwowarska. Liderowi polskiego rynku piwa udało się jednak poprawić udziały rynkowe o ponad 3 pkt procentowe. Obecnie wynoszą one niemal 45 proc. – Z powodu trudnej sytuacji na rynku zdecydowaliśmy się zamknąć browar w Kielcach – wyjaśnia Gary Haigh, dyrektor generalny Kompanii. Zakład przestanie produkować w połowie października. Zwolnienia objęły także centra dystrybucyjne Kompanii w Olsztynie, Toruniu i Zielonej Górze. W wyniku cięć pracę straci 190 osób.

Zwolnień grupowych i zamykania zakładów nie planuje na razie drugi na rynku Żywiec. W pierwszym półroczu jego sprzedaż skurczyła się o ok. 12 proc., do 6 mln hl. Wyników nie podaje Carlsberg Polska. Szacuje się, że spadek sprzedaży trzeciego gracza na rynku mógł zbliżyć się do 10 proc.

Producenci piwa mają za sobą najsłabsze półrocze od 1989 roku. Od stycznia do czerwca 2009 r. sprzedali 15,9 mln hl piwa, o 12, 5 proc. mniej niż przed rokiem. Szczególnie nieudany dla browarów był czerwiec. Polacy kupili wówczas o 18,3 proc. mniej piwa niż przed rokiem.

– Gorsze wyniki w pierwszej połowie roku to efekt spowolnienia gospodarczego, podwyżek związanych ze wzrostem cen surowców i akcyzy oraz chłodny początek lata – komentuje Christopher Barrow, szef Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz prezes grupy Żywiec. Browary Polskie prognozują, że w całym 2009 r. sprzedadzą niecałe 33 mln hl piwa, o 8 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Ich zdaniem pod znakiem zapytania są zakładane przez resort finansów efekty podwyżki akcyzy o 13,6 proc., która weszła w życie 1 marca 2009 r. W pierwszym półroczu browary wpłaciły do budżetu o 3 proc. więcej niż przed rokiem. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Finansów wpływy z akcyzy powinny być w 2009 r. o 28 proc. wyższe.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się