Nie widać końca spadków sprzedaży elektroniki w Polsce

Po ubiegłorocznym spadku sprzedaży o 11 proc. wydawało się, że najgorsze za nami. Ale w styczniu i lutym Polacy wydali na sprzęt ponad 15 proc. mniej niż w 2009 r.

Publikacja: 08.05.2010 01:17

Nie widać końca spadków sprzedaży elektroniki w Polsce

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Z danych firmy Gfk Polonia, do których dotarła „Rz”, wynika, że jeszcze w styczniu spadek wartości zakupów elektroniki wynosił 8 proc., jednak już po lutym przekroczył 15 proc. Najmocniej, bo o 37,4 proc., spadła sprzedaż cyfrowych odtwarzaczy muzycznych, ok. 30 proc. gorsze niż przed rokiem są też wyniki sprzętu audio i komputerów stacjonarnych.

– Sprzęt elektroniczny nie jest produktem pierwszej potrzeby, dlatego konsumenci, chcąc oszczędzać, łatwo rezygnują z takich zakupów. Dlatego sprzedawcy są zmuszeni do dodatkowego wysiłku, jeszcze częściej muszą stymulować popyt organizowaniem promocji – mówi „Rz” Regina Maiseviči?t?, starszy analityk z firmy badawczej Euromonitor International.

Jednocześnie tylko trzy i to ciągle niewielkie kategorie zanotowały wzrost. O 130 proc. w porównaniu z ub.r. wzrosła sprzedaż dekoderów do odbioru telewizji cyfrowej. Z kolei o 8,8 proc. poprawiły notowania komputery przenośne i tablety, a 8,2 proc. wzrosła sprzedaż tzw. smartfonów. Jednocześnie cały rynek telefonów komórkowych zanotował spadek sprzedaży o 7 proc.

Na rynku elektronicznym ciągle nie widać końca załamania sprzedaży, które najmocniej było widać w ostatnim kwartale 2009 r. Pisaliśmy już w „Rz” o czarnym początku roku dla producentów AGD – sprzedaż tego sprzętu spadła w styczniu i lutym w ujęciu rocznym o 17 proc. Zdaniem producentów w marcu, choć nadal było gorzej niż w ub.r., sytuacja się poprawiła.

Inne segmenty rynku także liczą na zmianę trendu. – Lekkiego ożywienia sprzedaży głównie telewizorów spodziewamy się przed czerwcowym mundialem, a bardziej zdecydowanego odbicia we wrześniu – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding, największego sprzedawcy elektroniki.

Producenci także optymistycznie oceniają perspektywy rynku. LG Electronics Polska w I kwartale zanotował wzrost sprzedaży liczonej w dolarach o 16 proc. Wzrosły też jej udziały rynkowe we wszystkich grupach produktowych, a w telefonach komórkowych oraz RTV podwoiły się.

– Rynek w drugim kwartale cały czas będzie się zmagać z trudnościami, ale dwucyfrowe spadki rynku odejdą w niepamięć. Druga połowa roku zapowiada się optymistycznie – mówi Ireneusz Smaga, wiceprezes LG Electronics Polska.

Z danych firmy Gfk Polonia, do których dotarła „Rz”, wynika, że jeszcze w styczniu spadek wartości zakupów elektroniki wynosił 8 proc., jednak już po lutym przekroczył 15 proc. Najmocniej, bo o 37,4 proc., spadła sprzedaż cyfrowych odtwarzaczy muzycznych, ok. 30 proc. gorsze niż przed rokiem są też wyniki sprzętu audio i komputerów stacjonarnych.

– Sprzęt elektroniczny nie jest produktem pierwszej potrzeby, dlatego konsumenci, chcąc oszczędzać, łatwo rezygnują z takich zakupów. Dlatego sprzedawcy są zmuszeni do dodatkowego wysiłku, jeszcze częściej muszą stymulować popyt organizowaniem promocji – mówi „Rz” Regina Maiseviči?t?, starszy analityk z firmy badawczej Euromonitor International.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?