Drogi nie podrożeją przez VAT

Aktualizacja: 08.09.2010 04:48 Publikacja: 08.09.2010 04:47

Planowana podwyżka podatku VAT o jeden punkt procentowy raczej nie stanowi zagrożenia dla inwestycji infrastrukturalnych. Podwyżka ta może nawet nie zostać przerzucona na klienta i cenę finalną, w sytuacji ograniczonego popytu i ostrej konkurencji wykonawców.

W innym przypadku droższe usługi i materiały zostaną wliczone w cenę przedstawianą inwestorowi.

W tej chwili nie ma to dużego znaczenia, gdyż i tak większość kontraktów jest zawierana poniżej kosztorysu inwestora, choć powoli z tego zjawiska wychodzimy. Można się jednak spodziewać, że w przyszłym roku kosztorysy inwestorów i wykonawców będą zbliżone, a potem wykonawcy zaczną żądać więcej, niż inwestor będzie skłonny zapłacić.

Przy inwestycji drogowej VAT obecny jest między innymi w koszcie materiałów, usługach firm wykonawczych, transporcie czy wykupie gruntów. Część z tych kosztów może rosnąć nie tylko w związku z wyższym VAT na nie, ale również z racji droższej energii oraz paliwa, zarówno na skutek podwyżki VAT, jak i zniesienia w akcyzie paliwowej ulg na obowiązkowo dodawane biokomponenty.

Przy inwestycjach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyższy VAT w kontraktach drogowych wróci częściowo do budżetu państwa. Jeżeli inwestycja drogowa warta jest na przykład 150 mln zł, to do budżetu wraca ok. 20 proc. w postaci należności podatkowych i ZUS.

W przyszłym roku budżet zyska na tym raczej niewiele. Co w sytuacji, gdy podwyżek VAT będzie kilka? Jeśli VAT wzrośnie do najwyższego dopuszczalnego w UE poziomu 25 proc., a przy tym będziemy na ścieżce wzrostu gospodarczego, to należy się spodziewać większego wzrostu wartości ofert. Przy okazji firmy, tłumacząc się wzrostem VAT, mogą chcieć “odbić sobie” chude lata 2008 – 2010, gdy idzie o zyski.

W przypadku samorządów VAT do kas lokalnych nie wraca. Przy inwestycjach

GDDKiA i budżecie rzędu 20 mld zł wzrost VAT gdzieś się ukryje. Nie stanie się tak jednak w przypadku inwestycji samorządowych. Samorządy mają tymczasem problem z poziomem zadłużenia i mniejszymi dochodami podatkowymi. Efekt podwyżki mogą odczuć szybciej i mocniej.

[i]Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców TOR[/i]

Planowana podwyżka podatku VAT o jeden punkt procentowy raczej nie stanowi zagrożenia dla inwestycji infrastrukturalnych. Podwyżka ta może nawet nie zostać przerzucona na klienta i cenę finalną, w sytuacji ograniczonego popytu i ostrej konkurencji wykonawców.

W innym przypadku droższe usługi i materiały zostaną wliczone w cenę przedstawianą inwestorowi.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Europa murem za Ukrainą. Rośnie niechęć do Donald Trumpa
Biznes
Ministerstwo Aktywów Państwowych chce konsolidacji portfela swoich spółek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA atakują Iran. Gigafabryka AI i trudne negocjacje UE–USA
Biznes
Importowany cement problemem dla branży w Polsce i Europie
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Należy zadbać o większą produkcję leków w Polsce