Fundacje korporacyjne a 1 proc. podatku

Bogate spółki powołują fundacje, by rozgraniczyć działalność biznesową i aktywność społeczną

Publikacja: 12.10.2011 02:09

Fundacje korporacyjne a 1 proc. podatku

Foto: ROL

Banki, media, spółki paliwowe, telekomunikacyjne, zakłady energetyczne przekazują pieniądze założonym przez siebie fundacjom, które pomagają dzieciom, wspierają chorych, promują akcje edukacyjne, a także zachęcają do wolontariatu pracowniczego. Według danych Forum Darczyńców w Polsce działa już ok. 70 takich fundacji.

Część z nich uzyskała status organizacji pożytku publicznego i może się ubiegać o 1 proc. należnego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Właśnie ta możliwość, chociaż zgodna z prawem, budzi kontrowersje, zwłaszcza w środowisku organizacji pozarządowych, które uważają, że fundacje korporacyjne stroją się w piórka trzeciego sektora. – Przekazywanie 1 proc. fundacjom korporacyjnym szkodzi polskiemu rynkowi organizacji pozarządowych. Bogate fundacje mają źródło finansowania, bo otrzymują pieniądze od założycieli. Mają też często spore możliwości reklamowania swojej działalności – mówi Janina Ochojska, szefowa Polskiej Akcji Humanitarnej.

Podkreśla przy tym, że fundacje korporacyjne prowadzą często bardzo pożyteczne działania, które jednak mogłyby równie dobrze wykonywać bez wsparcia publicznych środków. – Finansowanie ze środków publicznych, takie jak zasada 1 proc. podatku, powinno być pożytkowane wyłącznie na korzyść organizacji non profit. Fundacje

korporacyjne są związane z firmami matkami, w czym nie ma niczego złego, lecz nie powinny konkurować z organizacjami obywatelskimi o te same źródła dochodu – mówi Pavlina Kalousowa, dyrektor Czeskiego Forum Darczyńców.

Reklama
Reklama

Najbardziej znanymi fundacjami korporacyjnymi są te należące do mediów: Fundacja Polsat, Fundacja TVN „Nie jesteś sam", Fundacja Radia Zet, Fundacja Agory. Wszystkie są organizacjami pożytku publicznego i korzystają z możliwości przekazywania przez podatników 1 proc.

Z kolei inne znane fundacje firmowe, np. Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga założona przez Citi Handlowy czy Fundacja Orange, której fundatorami jest Telekomunikacja Polska i PTK Centertel, nie sięgają po takie możliwości.

Forum Darczyńców, które zrzesza organizacje, instytucje i firmy przyznające dotacje na różnorodne inicjatywy obywatelskie, jest zdania, że biznes powinien w swych działaniach filantropijnych wspierać organizacje społeczne, a nie z nimi konkurować. Z najnowszych danych konkursu „Liderzy filantropii", ogłaszanego co roku przez Forum Darczyńców, wynika, że w 2010 roku uczestnicy tego konkursu przekazali na cele społeczne ponad  80 mln zł. Ministerstwo Finansów natomiast wyliczyło, że organizacje pożytku publicznego – dzięki temu, że podatnicy w ramach rozliczania się z fiskusem przekazywali 1 proc. należnego podatku – dostały 400 milionów 200 tysięcy złotych. To rekord.

Jakub Wygnański, animator ruchu organizacji pozarządowych w Polsce, zwraca z kolei uwagę, że fundacje korporacyjne muszą zadbać, by pracownicy firmy, która fundację powołuje, nie czuli się zobowiązani do przekazywania właśnie jej 1 proc. swoich dochodów.

Rozmowa Rz: W dobie zainteresowania koncepcjami odpowiedzialnego biznesu wiele firm w Polsce podejmuje działania filantropijne, które czasem wkraczają w kompetencje organizacji pozarządowych - mówi Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców w Polsce. Czytaj cały wywiad

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: g.raszkowska@rp.pl

Banki, media, spółki paliwowe, telekomunikacyjne, zakłady energetyczne przekazują pieniądze założonym przez siebie fundacjom, które pomagają dzieciom, wspierają chorych, promują akcje edukacyjne, a także zachęcają do wolontariatu pracowniczego. Według danych Forum Darczyńców w Polsce działa już ok. 70 takich fundacji.

Część z nich uzyskała status organizacji pożytku publicznego i może się ubiegać o 1 proc. należnego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama