Fundacje korporacyjne, a organizacje non profit

Rozmowa: Magdalena Pękacka, Forum Darczyńców w Polsce

Aktualizacja: 12.10.2011 02:10 Publikacja: 12.10.2011 02:10

Fundacje korporacyjne, a organizacje non profit

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Rz: Firmy naśladują organizacje pozarządowe i coraz częściej wyręczają je w działalności społecznej. Skąd się to bierze?

Magdalena Pękacka: Tradycyjnie firmom przypisana jest rola darczyńcy organizacji pozarządowych. Większość organizacji pozytywnie ocenia swoją współpracę z biznesem. Firmy-darczyńcy wspierają organizacje przede wszystkim finansowo, ale często również w postaci usług czy dzielenia się know-how z zakresu finansów, księgowości, prawa, marketingu itp. W dobie zainteresowania koncepcjami odpowiedzialnego biznesu i społecznego zaangażowania coraz więcej firm, również w Polsce, podejmuje działania filantropijne, które czasem wkraczają w kompetencje organizacji pozarządowych.

Filantropia firm z założenia powinna się przyczyniać do rozwijania III sektora.

Na pewno tak. Czasem jednak firma, a raczej powołana przez nią fundacja, staje się konkurencją dla organizacji pozarządowych. Zdarza się bowiem w Polsce, że firmy powołują fundacje i nie przekazują potem środków na ich działalność (lub przekazują niewystarczające). Na ogół takie fundacje aplikują po środki publiczne, szukają prywatnych darczyńców (poza pracownikami firmy), a tym samym stają się konkurentem organizacji pozarządowych. Szukanie środków na działalność fundacji korporacyjnej poza firmą i jej pracownikami, czyli de facto fundraising, które zdarza się w Polsce, raczej nie zdarza się za granicą.

A problem przekazywania 1 proc. fundacjom korporacyjnym jak jest oceniany przez ekspertów?

Reklama
Reklama

Na zorganizowanym przez Forum Darczyńców we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej seminarium dyskutowaliśmy na ten temat. Dla ekspertów z Niemiec i Czech tego rodzaju praktyki były dużym zaskoczeniem. Padły głosy krytyki pod adresem kampanii fundacji korporacyjnych nakłaniających podatników do przekazania im 1 proc. Powołanie fundacji korporacyjnej to strategiczna decyzja wizerunkowa i warto zaplanować jej długoletnie finansowanie.

Rz: Firmy naśladują organizacje pozarządowe i coraz częściej wyręczają je w działalności społecznej. Skąd się to bierze?

Magdalena Pękacka: Tradycyjnie firmom przypisana jest rola darczyńcy organizacji pozarządowych. Większość organizacji pozytywnie ocenia swoją współpracę z biznesem. Firmy-darczyńcy wspierają organizacje przede wszystkim finansowo, ale często również w postaci usług czy dzielenia się know-how z zakresu finansów, księgowości, prawa, marketingu itp. W dobie zainteresowania koncepcjami odpowiedzialnego biznesu i społecznego zaangażowania coraz więcej firm, również w Polsce, podejmuje działania filantropijne, które czasem wkraczają w kompetencje organizacji pozarządowych.

Reklama
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama