Jeszcze w połowie listopada spółka PKP?PLK ogłosiła przetarg na doradztwo finansowe przy budowie kolei dużych prędkości (KDP). Zgodnie z przyjętym przez rząd również w listopadzie „Wieloletnim programem inwestycji kolejowych na lata 2011 – 2013" przygotowania do budowy miały się zakończyć w 2013 r., tak aby mogła ona ruszyć w roku następnym. A pierwsze pociągi miały pojechać w 2020 r.
Sławomir Nowak, nowy minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, chce włożyć projekt do szuflady. Podobnie jak plan budowy centralnego portu lotniczego.
– Kolej potrzebuje wielkiej modernizacji. By efekty były widoczne jak najszybciej, musimy skupić się na remontach torów istniejących, a nie wydawać pieniądze na nowe projekty – wyjaśnia Nowak. Jak dodał, rząd nie rezygnuje z projektu, tylko odsuwa go w czasie.
Koszt budowy KDP szacowano na ok. 20 mld zł. Budowa centralnego portu lotniczego miała zaś kosztować ok. 12 mld zł. Kosztem 11 mln zł przygotowano już koncepcję budowy lotniska.
Na prace przygotowawcze do budowy KDP dostaliśmy pieniądze z Brukseli. Przygotowanie dokumentacji i wykup gruntów miały kosztować 335 mln zł, Unia obiecała 240 mln zł wsparcia (resort infrastruktury nie ujawnił, ile faktycznie do tej pory wydano). – Trafił do nas wniosek o dofinansowanie. PKP Polskie Linie Kolejowe musi jeszcze uzupełnić dokumenty. Komplet ma trafić do nas w I kwartale 2012 r. – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Większość tych pieniędzy ma zostać wydana na studium wykonalności, case study i przygotowanie innych niezbędnych dokumentów i opracowań – dodaje.