Jak podaje Asocjacja Użytkowników Transportu Powietrznego (AEWT) w 2011 r. łączna strata największych 35 przewoźników Rosji wyniosła 14,5 mld rubli (430 mln dol.). Z tego pod kreską były 22 firmy. Rok wcześniej wszystkie miały zyski.

Ubiegłoroczne straty są tym dotkliwsze, że cały rynek przewozów lotniczych zyskał w Rosji 11 proc., a w I połowie tego roku wzrósł o kolejne 20 proc. AEWT jako przyczyny strat w branży podaje niekontrolowany wzrost ceny paliwa lotniczego oraz rosnące koszty obsługi naziemnej.

W 2011 r. ceny biletów lotniczych wzrosły średnio o 11,8 proc. podczas gdy paliwo - o 30,7 proc.. A w ostatnich 5 latach płace obsługi naziemnej wzrosły o 119-211 proc. Kontrolerzy lotów zarabiają o 124 proc. więcej w obsłudze krajowej i 200 proc. - w międzynarodowej.

W najgorszej sytuacji znajdują się linie regionalne. Dlatego AEWT wystąpiła do rządu o zerową stawkę VAT na loty krajowe. Budżet będzie to kosztować ok. 35 mld rubli (1,2 mld dol.) niższych wpływów, ale uratuje branżę. Do tego proponuje się zerowy VAT na samoloty poniżej 72 miejsc.

Zyskowność transportu lotniczego spada też na świecie. Według danych IATA w tym roku rentowność światowych lotów pasażerskich wyniesie 0,5 proc. (2,9 proc. w 2011 r). Zysk ma być na poziomie 3 mld dol., podczas gdy w minionym roku było to 7,9 mld dol.