Rynek ekożywności coraz większy

Nasz rynek ekoproduktów jest nadal niszowy. Jego wartość jest jednak coraz większa

Publikacja: 23.07.2012 00:27

– Rosnące zainteresowanie żywnością ekologiczną jest trendem występującym nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dzieje się tak szczególnie w krajach, gdzie rośnie zamożność społeczeństwa – mówi Krzysztof Jończyk, kierownik Zakładu Systemów i Ekonomiki Produkcji Rolnej w Instytucie Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach. – Konsumenci częściej niż kiedyś zwracają też uwagę na bezpieczeństwo żywności. A to daje właśnie certyfikowana żywność ekologiczna.

W raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce 2011" agencja badawcza Inquiry szacuje, że w 2011 r. wartość całego rynku detalicznego żywności ekologicznej w naszym kraju zwiększyła się o niemal jedną czwartą, do 375 mln zł Jej zdaniem w tym roku ma ona szanse pójść w górę o kolejne 20 proc., a w 2015 r. może sięgnąć poziomu 700 mln zł.

Krzysztof Jończyk zwraca uwagę, że ekologiczną żywnością są przede wszystkim zainteresowane osoby w wieku 30–40 lat, mieszkające w dużych miastach.

– Kupuje się ją zazwyczaj z dwóch powodów. Po pierwsze, ze względów zdrowotnych. W tej grupie dominują rodzice z małymi dziećmi. I wcale nie są to ludzie najbogatsi. Po drugie, ze względów ideologicznych związanych z ochroną środowiska – dodaje Józef Tyburski, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Z badań przedstawionych przez Sylwię Żakowską-Biemans ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wynika, że ekożywność przynajmniej raz w tygodniu kupuje 8 proc. Polaków. Przynajmniej raz na miesiąc robi to 11 proc. z nas. Polacy najchętniej kupują ekologiczne jajka, owoce i warzywa, pieczywo i wędliny.

Polski rynek ekożywności jest dopiero w początkowej fazie rozwoju i daleko mu do największych światowych potęg. Według instytutu badawczego FiBL w 2010 r. globalny rynek żywności ekologicznej wart był 44,5 mld euro. Liderem z ponad 20 mln euro były Stany Zjednoczone, drugie miejsce zajmowały Niemcy (ok. 6 mld euro).

– Rosnące zainteresowanie żywnością ekologiczną jest trendem występującym nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dzieje się tak szczególnie w krajach, gdzie rośnie zamożność społeczeństwa – mówi Krzysztof Jończyk, kierownik Zakładu Systemów i Ekonomiki Produkcji Rolnej w Instytucie Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach. – Konsumenci częściej niż kiedyś zwracają też uwagę na bezpieczeństwo żywności. A to daje właśnie certyfikowana żywność ekologiczna.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne