Boeing wznowił dostawy B787 Dreamliner

Po prawie 4 miesiącach przerwy Boeing wznowił dostawy kompozytowych samolotów B787, uziemionych w połowie stycznia z powodu incydentów z bateriami

Aktualizacja: 16.05.2013 15:43 Publikacja: 16.05.2013 15:40

Boeing wznowił dostawy B787 Dreamliner

Foto: Bloomberg

Dostawa pierwszej maszyny z przebudowanym systemem baterii przewoźnikowi All Nippon Airways jest punktem zwrotnym w tym kryzysie, bo pozwala producentowi księgować przychody ze sprzedaży. Cena katalogowa samolotu wynsoi 2o7 mln dolarów. Tego dnia akcje koncernu zyskały w Nowym jorku 1,4 proc. do 96,11 dolarów, wzrosły do poziomu najwyższego od listopada 2007.

Koncern nigdy nie podał ostatecznych szacowanych kosztów uziemienia i poprawek w samolotach 787, choć zostały one niemal w całości uwzględnione w bilansie I kwartału, bo zysk zwiększył się. Niektórzy analitycy podawali liczbę 600 mln dolarów.

Wznowione dostawy poprawią cash flow Boeinga w tym roku, zmniejszą zapasy wyrobów gotowych. Inwestorzy to zakładali, stąd akcje zyskały.

Samolot dla ANA był drugim wydanym w tym roku. Pierwszy został dostarczony klientowi przez 16 stycznia, gdy zaczęła obowiązywać decyzja o uziemieniu użytkowanych już 50 maszyn. Boeing potwierdził teraz przy okazji, że planuje dostarczyć w tym roku ponad 60 sztuk.

Zdaniem analityków, powinno to być łatwe, bo koncern nie przerwał produkcji w czasie, gdy wydane samoloty stały na ziemi. Na placach przy fabrykach koncernu 25 samolotów czeka na wydanie klientom.

Ponadto koncern przyspieszył rytm produkcji do siedmiu miesięcznie z dotychczas pięciu. Pierwsza maszyna powstała w nowym tempie wyjechała z hangaru w ubiegłym tygodniu. Do końca roku rytm produkcji ma wzrosnąć do 10 miesięcznie, a pierwsze dostawy nastąpią na początku 2014 r.

Nowe baterie

Po 2 incydentach z bateriami w styczniu Boeing przeprojektował cały system, aby zabezpieczyć je przed powstawaniem ognia. Przebudowa kosztowała 500 tys. dolarów, 19 kwietnia amerykański urząd lotnictwa FAA zaaprobował zmiany i koncern przystąpił do wymiany baterii w pierwszych 50 samolotach i do montowania ich w nowych czekających na wydanie.

Pierwszym przewoźnikiem, który wznowił  użytkowanie  dreamlinerów był Ethiopian Airlines. Zrobił to 27 kwietnia. Inne linie przywracają loty B787 w swych rozkładach. ANA ma to zrobić do końca maja, PLL Lot zapowiedziała pierwszy lot na 5 czerwca (personel pokładowy w polskich samolotach informuje podróżnych o możliwości rezerwowania biletów na B787). United Airlines jako pierwszy w USA posiadacz tych samolotów zacznie loty nimi 31 maja.

Dostawa pierwszej maszyny z przebudowanym systemem baterii przewoźnikowi All Nippon Airways jest punktem zwrotnym w tym kryzysie, bo pozwala producentowi księgować przychody ze sprzedaży. Cena katalogowa samolotu wynsoi 2o7 mln dolarów. Tego dnia akcje koncernu zyskały w Nowym jorku 1,4 proc. do 96,11 dolarów, wzrosły do poziomu najwyższego od listopada 2007.

Koncern nigdy nie podał ostatecznych szacowanych kosztów uziemienia i poprawek w samolotach 787, choć zostały one niemal w całości uwzględnione w bilansie I kwartału, bo zysk zwiększył się. Niektórzy analitycy podawali liczbę 600 mln dolarów.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach