Reklama

Boeing wznowił dostawy B787 Dreamliner

Po prawie 4 miesiącach przerwy Boeing wznowił dostawy kompozytowych samolotów B787, uziemionych w połowie stycznia z powodu incydentów z bateriami

Aktualizacja: 16.05.2013 15:43 Publikacja: 16.05.2013 15:40

Boeing wznowił dostawy B787 Dreamliner

Foto: Bloomberg

Dostawa pierwszej maszyny z przebudowanym systemem baterii przewoźnikowi All Nippon Airways jest punktem zwrotnym w tym kryzysie, bo pozwala producentowi księgować przychody ze sprzedaży. Cena katalogowa samolotu wynsoi 2o7 mln dolarów. Tego dnia akcje koncernu zyskały w Nowym jorku 1,4 proc. do 96,11 dolarów, wzrosły do poziomu najwyższego od listopada 2007.

Koncern nigdy nie podał ostatecznych szacowanych kosztów uziemienia i poprawek w samolotach 787, choć zostały one niemal w całości uwzględnione w bilansie I kwartału, bo zysk zwiększył się. Niektórzy analitycy podawali liczbę 600 mln dolarów.

Wznowione dostawy poprawią cash flow Boeinga w tym roku, zmniejszą zapasy wyrobów gotowych. Inwestorzy to zakładali, stąd akcje zyskały.

Samolot dla ANA był drugim wydanym w tym roku. Pierwszy został dostarczony klientowi przez 16 stycznia, gdy zaczęła obowiązywać decyzja o uziemieniu użytkowanych już 50 maszyn. Boeing potwierdził teraz przy okazji, że planuje dostarczyć w tym roku ponad 60 sztuk.

Zdaniem analityków, powinno to być łatwe, bo koncern nie przerwał produkcji w czasie, gdy wydane samoloty stały na ziemi. Na placach przy fabrykach koncernu 25 samolotów czeka na wydanie klientom.

Reklama
Reklama

Ponadto koncern przyspieszył rytm produkcji do siedmiu miesięcznie z dotychczas pięciu. Pierwsza maszyna powstała w nowym tempie wyjechała z hangaru w ubiegłym tygodniu. Do końca roku rytm produkcji ma wzrosnąć do 10 miesięcznie, a pierwsze dostawy nastąpią na początku 2014 r.

Nowe baterie

Po 2 incydentach z bateriami w styczniu Boeing przeprojektował cały system, aby zabezpieczyć je przed powstawaniem ognia. Przebudowa kosztowała 500 tys. dolarów, 19 kwietnia amerykański urząd lotnictwa FAA zaaprobował zmiany i koncern przystąpił do wymiany baterii w pierwszych 50 samolotach i do montowania ich w nowych czekających na wydanie.

Pierwszym przewoźnikiem, który wznowił  użytkowanie  dreamlinerów był Ethiopian Airlines. Zrobił to 27 kwietnia. Inne linie przywracają loty B787 w swych rozkładach. ANA ma to zrobić do końca maja, PLL Lot zapowiedziała pierwszy lot na 5 czerwca (personel pokładowy w polskich samolotach informuje podróżnych o możliwości rezerwowania biletów na B787). United Airlines jako pierwszy w USA posiadacz tych samolotów zacznie loty nimi 31 maja.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama