Chodzi o firmę Awtomir, liderującą na rosyjskim rynku sprzedaży (w sztukach) nowych aut. Firma ma 45 salonów w Rosji z czego 17 w Moskwie i dotąd jest jednym z największych partnerów producenta łady - koncernu AwtoWAZ.
Co jest powodem decyzji o wycofaniu ład z oferty? Na pewno nie brak chętnych na te wciąż najpopularniejsze w Rosji auta. Jak podaje portal Lenta w ciągu 11 miesięcy tego roku tylko w Moskwie sprzedano 32,3 tys. aut Łada. Najwięcej chętnych jest na łady w obwodzie samarskim (tutaj pracuje fabryka i można kupić najtaniej - 39 tys. aut w 11 miesięcy) oraz Tatarstanie (36,1 tys.).
Firma mówi o „optymizacji portfela marek"; znawcy rynku - o obsłudze serwisowej. Chodzi o to, że serwis to najbardziej dochodowa część firm dilerskich w Rosji. Do obcych aut części są niebotycznie drogie a specjalistów - mechaników - niewielu. Natomiast łady naprawi każdy. Nawet w zwykłej szopie w głuchej syberyjskiej tajdze znajdzie się coś do zamiany za zużytą część. przez lata komunistycznego niedostatku, Rosjanie nauczyli się naprawiać rodzime auta domowymi sposobami. Dlatego i dziś niechętnie zgłaszają się do serwisowania w oficjalnych (i drogich) salonach.
Łada pozostaje najpopularniejszym autem w Rosji choć jej sprzedaż spada. Kluczową rolę w podtrzymaniu sprzedaży ład ma rządowy program ulg kredytowych. Jest dostępny od lipca. Wszyscy, którzy oddadzą na złom auta starsze niż 10 lat, dostają prawo do ulgowego (rząd bierze ma siebie część spłaty) zakupu nowego samochodu w cenie do 750 tys. rubli tj. 73 tys. zł (najczęściej wybierane są Łady i Renault).
Według prognozy PwC w całym roku 2013 rosyjski rynek samochodowy Rosji zmniejszy się o 1,5-3 proc. Sprzedaż wyniesie 2,7 mln.