Miliardy na drogi i tory

Tempo prac związanych z rozbudową autostrad ?i linii kolejowych w najbliższych latach pozostanie na wysokim poziomie.

Publikacja: 02.01.2014 04:00

Miliardy na drogi i tory

Foto: Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek

Na koniec 2013 roku Polska ma niemal 1,5 tys. kilometrów autostrad i 1248 km dróg ekspresowych. W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 420 km dróg krajowych. W rozpoczętym właśnie roku cała ich sieć wydłuży się o kolejne pół tysiąca kilometrów.

W oparciu o fundusze z mijających siedmiu lat realizowane są projekty, z których prawie pół setki ma już podpisane umowy o dofinansowanie. Ich całkowity koszt przekracza 74 mld zł, w tym 46 mld zł to wkład unijny. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji. Kolejne inwestycje będą realizowane w oparciu o fundusze w ramach nowego unijnego budżetu na lata 2014–2020.

1,5 tys. km wynosiła łączna długość autostrad w Polsce na koniec 2013 r. Sześć lat temu było zaledwie 700 km takich dróg.

GDDKiA rozpisała już bądź w najbliższym czasie rozpisze przetargi na ponad 700 km autostrad i dróg ekspresowych. Szacuje się, że w nowej perspektywie zostanie wybudowanych ok. 1,8 tys. km dróg.

Odkorkować miasta

Prócz rozbudowy krajowej sieci drogowej w najbliższych latach kluczowe będzie odkorkowanie miast. Kierowcy mają dziś problemy z przejechaniem zarówno przez duże aglomeracje, jak i mniejsze miejscowości. W październiku zatwierdzona została lista obwodnic wokół jedenastu miast, których budowa będzie realizowana w latach 2014–2020.

Są to obwodnice Kościerzyny, Olsztyna, Brodnicy, Inowrocławia, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kłodzka, Góry Kalwarii, Nysy, Sanoka i Wielunia. Szacuje się, że będą kosztować łącznie prawie 4,7 mld zł.

Część obwodnic zostanie podzielona na odcinki, co zwiększy sprawność przeprowadzania przetargów i zapewni większe bezpieczeństwo inwestycji na wypadek kłopotów któregoś z wykonawców.

Kluczowe znaczenie ma budowa obwodnicy Warszawy: w grudniu zapadła decyzja o budowie fragmentu drogi ekspresowej S2 biegnącego od węzła Puławska do węzła Lubelska. Nowy fragment trasy połączy autostradę A2 oraz dopiero planowaną do realizacji drogę ekspresową S17 z korytarzem transportowym w kierunku granicy z Białorusią, a także pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto. Będzie gotowy w roku 2019.

Dodatkową szansą na unowocześnienie infrastruktury drogowej kraju będą fundusze, jakie Polska może otrzymać w ramach rozbudowy europejskiej sieci transportowej TEN-T. Priorytetem będą połączenia na kierunkach wschód-zachód, bo ich rozwój jest najbardziej opóźniony. Dzięki temu, że prawie połowa unijnych środków na finansowanie infrastruktury transportowej z ustanowionego dla programu TEN-T instrumentu „Łącząc Europę" (CEF) zostanie przeznaczona wyłącznie dla krajów objętych polityką spójności.

Przez nasz kraj przebiegają dwa priorytetowe korytarze transportowe: bałtycko-adriatycki oraz Morze Północne–Bałtyk. Do finansowania z programu CEF włączono drogę ekspresową S3 biegnącą z Nowej Soli do czeskiego Hradec Kralove. Ta trasa jest szczególnie ważna dla Lubina, Legnicy, Jeleniej Góry i innych miejscowości Dolnego Śląska.

Do zwiększenia efektywności drogowej infrastruktury ma się przyczynić Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR), który GDDKiA zacznie wdrażać w 2014 roku. Przedsięwzięcie mające docelowo objąć całą sieć dróg krajowych zostanie sfinalizowane w ciągu trzech lat. Jego głównym zadaniem będzie monitorowanie ruchu na autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych. Dzięki temu powstaną kompleksowe informacje o korkach, przewężeniach, objazdach, możliwych alternatywnych trasach, które będą mogły być dostarczane kierowcom w szybki sposób.

Miliardy na nowe tory

W listopadzie 2013 r. rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015. Program, obejmujący lata 2013–2015, zakłada zarówno budowę nowej infrastruktury kolejowej, jak i modernizację oraz odtworzenie istniejącej sieci.

Chodzi o realizację 140 projektów o łącznej wartości 24,9 mld zł. Nieco ponad połowa ma pochodzić z funduszy unijnych, pozostała z budżetu państwa oraz Funduszu Kolejowego (trafia do niego m.in. część wpływów z akcyzy i opłaty paliwowej). Pozostałe pieniądze ma zapewnić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, która będzie się posiłkować długiem (obligacje i pożyczka od Europejskiego Banku Inwestycyjnego).

Plan PKP PLK na lata 2013–2015 przewiduje dokończenie rozpoczętych prac na szlakach pasażerskich, ale i rozpoczęcie większej liczby modernizacji na trasach towarowych. W ciągu tych trzech lat średnio rocznie ma przybywać ok. 1,33 tys. km nowych torów.

Jednym z kluczowych przedsięwzięć strategii jest modernizacja linii kolejowej E6/C-E65 z Warszawy do Trójmiasta, co ma umożliwić skrócenie czasu przejazdu. Podzielona na kilka etapów inwestycja ma zostać zakończona w połowie 2015 r.

Priorytetem jest też modernizacja torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiająca zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h.     —ar

Skok inwestycyjny

Drogowe przyspieszenie

Jeszcze w 2007 roku stan infrastruktury drogowej był opłakany i stawiał nasz kraj na samym końcu Unii Europejskiej. Sześć lat temu Polska miała zaledwie 700 kilometrów autostrad oraz 300 kilometrów dróg ekspresowych. Jednak w mijające perspektywie budżetowej polska infrastruktura drogowa powiększyła się o przeszło półtora tysiąca kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Według firmy doradczej PwC pod względem dynamiki rozwoju sieci autostradowej Polska ze 106-procentowym przyrostem liczby kilometrów autostrad była w tym czasie liderem wśród krajów europejskich. Udało się nie tylko radykalnie usprawnić ruch na kluczowych trasach, lecz także zracjonalizować koszty budowy, wydłużyć okresy gwarancyjne oraz usprawnić działania kontrolne w stosunku do wykonawców. Wszystko to nie byłoby możliwe bez unijnego wsparcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostała w roku 2007 do dyspozycji przeszło 10 mld euro. Przyspieszenie inwestycji drogowych likwiduje jeden z hamulców rozwoju gospodarczego. Przykładowo skrócenie czasu przejazdu na wybranych pięciu odcinkach dróg krajowych (Gdańsk-Toruń, Warszawa-Łódź, Poznań-Świecko, Gorzów Wielkopolski-Szczecin oraz Kraków-Tarnów) oddanych do ruchu w latach 2007–2013, może przynosić gospodarce oszczędności na poziomie od 1,3 do 2 mld zł, czyli ok. 0,1 proc. PKB. Według kalkulacji firmy doradczej PwC dla wszystkich odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych uruchomionych w ciągu ostatnich siedmiu lat oszczędności mogą sięgać poziomu nawet 0,3 proc. PKB. —adw

Na koniec 2013 roku Polska ma niemal 1,5 tys. kilometrów autostrad i 1248 km dróg ekspresowych. W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 420 km dróg krajowych. W rozpoczętym właśnie roku cała ich sieć wydłuży się o kolejne pół tysiąca kilometrów.

W oparciu o fundusze z mijających siedmiu lat realizowane są projekty, z których prawie pół setki ma już podpisane umowy o dofinansowanie. Ich całkowity koszt przekracza 74 mld zł, w tym 46 mld zł to wkład unijny. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji. Kolejne inwestycje będą realizowane w oparciu o fundusze w ramach nowego unijnego budżetu na lata 2014–2020.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Europa murem za Ukrainą. Rośnie niechęć do Donald Trumpa
Biznes
Ministerstwo Aktywów Państwowych chce konsolidacji portfela swoich spółek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA atakują Iran. Gigafabryka AI i trudne negocjacje UE–USA
Biznes
Importowany cement problemem dla branży w Polsce i Europie
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Należy zadbać o większą produkcję leków w Polsce