Miliardy na drogi i tory

Tempo prac związanych z rozbudową autostrad ?i linii kolejowych w najbliższych latach pozostanie na wysokim poziomie.

Publikacja: 02.01.2014 04:00

Miliardy na drogi i tory

Foto: Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek

Na koniec 2013 roku Polska ma niemal 1,5 tys. kilometrów autostrad i 1248 km dróg ekspresowych. W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 420 km dróg krajowych. W rozpoczętym właśnie roku cała ich sieć wydłuży się o kolejne pół tysiąca kilometrów.

W oparciu o fundusze z mijających siedmiu lat realizowane są projekty, z których prawie pół setki ma już podpisane umowy o dofinansowanie. Ich całkowity koszt przekracza 74 mld zł, w tym 46 mld zł to wkład unijny. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji. Kolejne inwestycje będą realizowane w oparciu o fundusze w ramach nowego unijnego budżetu na lata 2014–2020.

1,5 tys. km wynosiła łączna długość autostrad w Polsce na koniec 2013 r. Sześć lat temu było zaledwie 700 km takich dróg.

GDDKiA rozpisała już bądź w najbliższym czasie rozpisze przetargi na ponad 700 km autostrad i dróg ekspresowych. Szacuje się, że w nowej perspektywie zostanie wybudowanych ok. 1,8 tys. km dróg.

Odkorkować miasta

Prócz rozbudowy krajowej sieci drogowej w najbliższych latach kluczowe będzie odkorkowanie miast. Kierowcy mają dziś problemy z przejechaniem zarówno przez duże aglomeracje, jak i mniejsze miejscowości. W październiku zatwierdzona została lista obwodnic wokół jedenastu miast, których budowa będzie realizowana w latach 2014–2020.

Są to obwodnice Kościerzyny, Olsztyna, Brodnicy, Inowrocławia, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kłodzka, Góry Kalwarii, Nysy, Sanoka i Wielunia. Szacuje się, że będą kosztować łącznie prawie 4,7 mld zł.

Część obwodnic zostanie podzielona na odcinki, co zwiększy sprawność przeprowadzania przetargów i zapewni większe bezpieczeństwo inwestycji na wypadek kłopotów któregoś z wykonawców.

Kluczowe znaczenie ma budowa obwodnicy Warszawy: w grudniu zapadła decyzja o budowie fragmentu drogi ekspresowej S2 biegnącego od węzła Puławska do węzła Lubelska. Nowy fragment trasy połączy autostradę A2 oraz dopiero planowaną do realizacji drogę ekspresową S17 z korytarzem transportowym w kierunku granicy z Białorusią, a także pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto. Będzie gotowy w roku 2019.

Dodatkową szansą na unowocześnienie infrastruktury drogowej kraju będą fundusze, jakie Polska może otrzymać w ramach rozbudowy europejskiej sieci transportowej TEN-T. Priorytetem będą połączenia na kierunkach wschód-zachód, bo ich rozwój jest najbardziej opóźniony. Dzięki temu, że prawie połowa unijnych środków na finansowanie infrastruktury transportowej z ustanowionego dla programu TEN-T instrumentu „Łącząc Europę" (CEF) zostanie przeznaczona wyłącznie dla krajów objętych polityką spójności.

Przez nasz kraj przebiegają dwa priorytetowe korytarze transportowe: bałtycko-adriatycki oraz Morze Północne–Bałtyk. Do finansowania z programu CEF włączono drogę ekspresową S3 biegnącą z Nowej Soli do czeskiego Hradec Kralove. Ta trasa jest szczególnie ważna dla Lubina, Legnicy, Jeleniej Góry i innych miejscowości Dolnego Śląska.

Do zwiększenia efektywności drogowej infrastruktury ma się przyczynić Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR), który GDDKiA zacznie wdrażać w 2014 roku. Przedsięwzięcie mające docelowo objąć całą sieć dróg krajowych zostanie sfinalizowane w ciągu trzech lat. Jego głównym zadaniem będzie monitorowanie ruchu na autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych. Dzięki temu powstaną kompleksowe informacje o korkach, przewężeniach, objazdach, możliwych alternatywnych trasach, które będą mogły być dostarczane kierowcom w szybki sposób.

Miliardy na nowe tory

W listopadzie 2013 r. rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015. Program, obejmujący lata 2013–2015, zakłada zarówno budowę nowej infrastruktury kolejowej, jak i modernizację oraz odtworzenie istniejącej sieci.

Chodzi o realizację 140 projektów o łącznej wartości 24,9 mld zł. Nieco ponad połowa ma pochodzić z funduszy unijnych, pozostała z budżetu państwa oraz Funduszu Kolejowego (trafia do niego m.in. część wpływów z akcyzy i opłaty paliwowej). Pozostałe pieniądze ma zapewnić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, która będzie się posiłkować długiem (obligacje i pożyczka od Europejskiego Banku Inwestycyjnego).

Plan PKP PLK na lata 2013–2015 przewiduje dokończenie rozpoczętych prac na szlakach pasażerskich, ale i rozpoczęcie większej liczby modernizacji na trasach towarowych. W ciągu tych trzech lat średnio rocznie ma przybywać ok. 1,33 tys. km nowych torów.

Jednym z kluczowych przedsięwzięć strategii jest modernizacja linii kolejowej E6/C-E65 z Warszawy do Trójmiasta, co ma umożliwić skrócenie czasu przejazdu. Podzielona na kilka etapów inwestycja ma zostać zakończona w połowie 2015 r.

Priorytetem jest też modernizacja torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiająca zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h.     —ar

Skok inwestycyjny

Drogowe przyspieszenie

Jeszcze w 2007 roku stan infrastruktury drogowej był opłakany i stawiał nasz kraj na samym końcu Unii Europejskiej. Sześć lat temu Polska miała zaledwie 700 kilometrów autostrad oraz 300 kilometrów dróg ekspresowych. Jednak w mijające perspektywie budżetowej polska infrastruktura drogowa powiększyła się o przeszło półtora tysiąca kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Według firmy doradczej PwC pod względem dynamiki rozwoju sieci autostradowej Polska ze 106-procentowym przyrostem liczby kilometrów autostrad była w tym czasie liderem wśród krajów europejskich. Udało się nie tylko radykalnie usprawnić ruch na kluczowych trasach, lecz także zracjonalizować koszty budowy, wydłużyć okresy gwarancyjne oraz usprawnić działania kontrolne w stosunku do wykonawców. Wszystko to nie byłoby możliwe bez unijnego wsparcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostała w roku 2007 do dyspozycji przeszło 10 mld euro. Przyspieszenie inwestycji drogowych likwiduje jeden z hamulców rozwoju gospodarczego. Przykładowo skrócenie czasu przejazdu na wybranych pięciu odcinkach dróg krajowych (Gdańsk-Toruń, Warszawa-Łódź, Poznań-Świecko, Gorzów Wielkopolski-Szczecin oraz Kraków-Tarnów) oddanych do ruchu w latach 2007–2013, może przynosić gospodarce oszczędności na poziomie od 1,3 do 2 mld zł, czyli ok. 0,1 proc. PKB. Według kalkulacji firmy doradczej PwC dla wszystkich odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych uruchomionych w ciągu ostatnich siedmiu lat oszczędności mogą sięgać poziomu nawet 0,3 proc. PKB. —adw

Na koniec 2013 roku Polska ma niemal 1,5 tys. kilometrów autostrad i 1248 km dróg ekspresowych. W budowie i przebudowie jest obecnie ponad 420 km dróg krajowych. W rozpoczętym właśnie roku cała ich sieć wydłuży się o kolejne pół tysiąca kilometrów.

W oparciu o fundusze z mijających siedmiu lat realizowane są projekty, z których prawie pół setki ma już podpisane umowy o dofinansowanie. Ich całkowity koszt przekracza 74 mld zł, w tym 46 mld zł to wkład unijny. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji. Kolejne inwestycje będą realizowane w oparciu o fundusze w ramach nowego unijnego budżetu na lata 2014–2020.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?